נדל"ן ותשתיות

רשות המסים חושפת: כמה מס צריכים לשלם על דירה?

מנכ"ל רשות המסים מבהיר: "אני חושב שמס הרכישה כמענה נקודתי כחלק מתהליך כולל, אני חושב שהוכיח את זה שהוא היה יעיל למה שרצו לעשות, הרשות פעלה כדי להעלות את המס על דירה שנייה ל-8 אחוז כדי להדיר את אלה שמרובי דירות"
מערכת ice |  20
שוק הנדלן (צילום vecteezy)
מנהל רשות המיסים ערן יעקב, הטיל אתמול (ראשון) מהלומה בכנס המיסים השנתי של לשכת יועצי המס והתייחס לכך שמתחילת השבוע ייחלו להשלח מכתבים לאנשים שמסתירים חשבונות בנק בחו"ל ובמקביל גם דיבר על נושא הנדל"ן ומה הזווית של רשות המסים.
יועץ המס ונשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, שאל: "שוק הנדל"ן מטריד פה את כולם. אני בכלל לצערי הרב חושב ששוק הנדל"ן זו בעיה שהיא לא ריאלית, זו בעיה של משבר מנהיגות. אפשר לפתור את הבעיה בשוק הנדל"ן, אבל אני מסתכל עכשיו על איך לקחו הפוליטיקאים אתכם, את רשות המיסים, והחליטו באמצעים של הטלת מס כמו גידול במס הרכישה לדוגמה, להשפיע על עולם הנדל"ן ולהרחיק את המשקיעים מהנדל"ן מצד אחד, או בכלל לעודד מכירה של דירות, לדכא רכישה של דירות על ידי משקיעים. ועכשיו כשאתה יושב על הכיסא ותגיד… כי יש לזה עלויות תפעול גבוהות, לסיפור הזה של הרפורמות שנעשו בהרחקת המשקיעים מהשוק ובכלל - תסתכל אחורה ותגיד לי האם מה שעשיתם בעולם המיסים בשביל להשפיע על שוק הנדל"ן באמת השפיע כפי שהוא היה ומור להשפיע, והאם זה מה שהיה צריך לעשות?".
יעקב השיב: "הפתרון, ואתה יודע את זה היטב, בסוף הוא היצע, היצע, היצע, היצע ועוד פעם היצע. נכון? וכדי לייצר היצע והתחלות בנייה, ואתה בנית בניין אחד או שניים, לוקח זמן. אז הדבר הזה, כשהוא לוקח זמן, באה רשות המיסים לבקשת, כן? מקבלי ההחלטות, ופעלה כדי להעלות את המס על דירה שנייה ל-8 אחוז כדי להדיר את אלה שמרובי דירות, לדירות מהשוק… אני רק ברמה העובדתית, וברמה העובדתית הדבר הזה פעל והוכיח את עצמו - זה כן הדיר את רגליהם".
גינדי תהה: "לא, אני לא הבנתי. כי ראיתי את מה שכתבה הכלכלנית הראשית באוצר, היא הראתה איך אלה שקונים שיש להם דירה שנייה, איך היא הוציאה אותם מהשוק שלא יקנו את הדירה השלישית - אבל היא לא ידעה שבתוך המספרים שלה מתחבאים כל אלה שבמקום לקנות לעצמם הם קנו על שם הילדים שלהם".
מנכ"ל רשות המסים השיב: "לא, כי בסוף יש רציונליזציה, כי אם אתה יודע שאתה משלם גם שהיה 5 אחוז אתה משלם עדיין 5 אחוז, זה יותר מאפס, נכון? אז כל אחד והשיקולים שלו ואני מקווה שהשיקולים הם בהתאם למדיניות המס ולא כמו שראינו לאחרונה ולא פיקטיביים. אז כל עוד הם כאלה וכל עוד זה נכון אז בין 8-5 אחוז כנראה שהדבר הזה באפסילון אולי, כן? בהחלטה. בהחלטה, בהנחה שהבן אדם הוא רציונלי אז אין בעיה עם זה. כן הדבר הזה, לפחות ברמה העובדתית, גם כשזה נעשה לפני שנים רבות וגם עכשיו, השפיע על רמת המשקיעים. אני מסכים איתך שהדבר הזה הוא כמובן קצר טווח, הוא מאפשר כדי… חלק ממדיניות כוללת הוליסטית הוא חלק מתהליך של פתרון, ובעניין הזה הוא עזר. האם זה פותר את הבעיה? אני מסכים איתך לחלוטין - הבעיה, כמו שאמרתי לך, כדי לפתור אותה צריך לייצר היצע, אין שאלה". 
עוד המשיך: "ואני חושב שפה לפחות ברמת העובדות, האם הריבית שעולה כתוצאה מאינפלציה תשפיע? כן, אז יש את צד ההיצע, יש את צד הביקוש. בעולם של צד הביקוש אז יכול להיות שהדבר הזה ישפיע גם דרך עולם של ריביות משתנות, משכנתאות וכו'. ובעולם הקבלנים שגם להם עולים העלויות, עלויות הגיוס עולות - אז יש פלאג נאמבר שקוראים לו מה? קרקעות. וזה נכון אגב לדירות חדשות, לא לדירות בהתחדשות עירונית כי שם הקרקע… זה שונה, כן? אז אותם פלאג נאמבר ואותן ריביות בצד הביקוש ששונה… מצד ההיצע, סליחה, לעומת צד הביקוש שיכול וישתנה כתוצאה ממדיניות עולמית שקורה, כן? כל מה שקורה עם הריבית זה לא רק תוצאה של מדינת ישראל ומה שהנגיד עושה. אני חושב שבהסתכלות הכלכלית מצד אחד, כן? ובהסתכלות המהותית שבה עלויות הבנייה עלו, בתקווה שזה יישאר, אני חושב שמס הרכישה כמענה נקודתי כחלק מתהליך כולל, אני חושב שהוכיח את זה שהוא היה יעיל למה שרצו לעשות".
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    8% לא מזיז את הביצה של המשקיעים
    אריק 11/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממשלות כולם אבל כולם מושחתות . חילקו דירות כמעט חינם באיזורים מבוקשים לילדים של משקיעים. מספסרים בקרקעות . כל צעיר שנשאר כאן קובר את עצמו במשכנתאות וחובות.
    סגור
  • 17.
    המנטרה היא להטיל עוד מיסים ועוד מיסים.
    ירמי 11/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יונקים את הכסף מהאזרחים והפקידים מתעשרים.
    סגור
  • 16.
    צוחק על כל השאר
    בוק 11/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנדל"ן זו תרנגולת שמטילה ביצי זהב לממשלה - הממשלה נלחמת ביוקר הדיור ?? הצחקתם אותי
    סגור
  • 15.
    אני עם 3 דירות והפתרון הוא
    בלבולי הביצים 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לעשות מס 50 אחוז על שכירות לבעל הדירה ואז יהיה מלא היצע. עובדים עליכם בעיניים לכל קובעי החוקים יש מלא דירות
    סגור
  • 14.
    שקרנים
    מומו 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    את המצב הזה אתם יוצרים רק כסף כסף זה מה מעניין אותך
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    מס
    בר 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אים לבן אדם יש כסף נניח והוא רוצה לקנות אותו בן אדם לא מעניין אותו גם 10 אחוז מס רכישה כי יש לו כסף להשקיע מי שנדפק מזה זה רק מי שאין לו אפשרות לרכוש דירה ראשונה כאן הבעיה הרצנית של כול האנשים שבאמת רוצים אבל ההון העצמי להגיע לדירת 4 חדרים הזוי לגמרי מי יפתור את הפלונטר הזה כול השטויות האלה עים העלתה ריבית זה רק דופקים את כולם כי בסוף איין לאנשים כסף הם בקושי מצליחים לעמוד בכול האוצות החודשיות
    סגור
  • 12.
    סתם כל פעם ממציאים מנגנון לסחיטת מס מאיתנו. (ל"ת)
    יוסי 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 11.
    זו כתבה או קצרנות משפטית
    שימי 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני המום מאיכות הכתיבה הגרועה של הכתבה. נתנו לקצרנית לתעד שיחה ועשו מזה כתבה בלי שום עריכה.... בלתי קריא
    סגור
  • 10.
    בקיצור, המגמגם רוצה שנשלם לו מס!
    אמת 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל הדיבור המגומגם הזה, נועד לשם הצדקת מס שאינו מוצדק. אלו שיש להם יותר מדירה אחת משכירים אותה. כאשר אתה חוסם אותם, אתה מעלה את דמי השכירות. לגבי היצא? ישראל היא בין המדינות הצפופות בעולם, אז ההיצא די מיצא את עצמו. האוכלוסיה פשוט צריכה לצאת מהמרכז. במקום ללכת סחור, תאמרו להם אתזה לface.
    סגור
  • 9.
    המדינה
    גימלאי 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המדינה הזאת קמה על צרות , מתקיימת על בעיות ותגמר מאותם סיבות .
    סגור
  • 8.
    מגמגם כמו גנץ אומר כלום כמו לפיד
    האדם החושב 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    6 1
    כשאין משקיעים אין צמיחה.
    סגור
  • 7.
    מיסוי
    צביה 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא נותן פיתרון לבעיית הדיור אומר המדיניות מייצרת תחליף משאירה את הבעיה בגלל חוסר משילות זה מה שהבנתי
    סגור
  • 6.
    כל פעם כתבה אחרת עם האידיוט הזה
    נחשון 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    11 0
    במקום שמדינה תתעסק איך להטיב עם האזרח. שולחים את האידיוט הזה לעשות יחסי ציבור למסים. כנראה הוא מקבל אורגזמה מלאיים ולהציג כמה מסים רשות המסים הצליחה לרושש את האזרחים ושהדרך שלא הוכיחה שתמיד אפשר לזמבר את האזרח יותר. מילא במדינה העלובה הזאת היינו מקבלים תמורה בעד האגרה.. אבל האמת שמי ששולח אותו אלה הפוליטיקאים שרובם הגדול אוכלים שותים וחיים על חשבוננו. ולכן תעשו חושבים למי לשים פתק בקלפי
    סגור
  • 5.
    שיורידו מס רכישה ליברמן והטעויות (ל"ת)
    דנה 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 4.
    טעות היה להתערב בשוק הדירות
    אפי 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    10 1
    כל הדוברים מ לשכת המס קשקשנים הם רק אנשי יס מן של שר האוצר ויועציו פשוט מצאו פרה חולבת והחליטו מאין מגייסים כספים וגם עם הדלק אותו דבר אז ההתערבות שלכם "כביכול"הנה הרס טוטלי של שוק הדירות בישראל מאז שהעלתם את המס למשקיעים ל- 8 אחוז מחירי הדירות האמירו ב-300% מה שעשיתם הוא עוול בל יתואר לזוגות הצעירים. אני מרשה לכם לבדוק מתי עלה המס ומה היה מחיר הדירה בממוצע. אני מתבייש בבעלי התפקיד שלא נושאים באחריות ומתפטרים.
    סגור
  • 3.
    מחירי הדירות ימשיכו לעלות
    מוטי 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    7 2
    מגיעים עולים מרוסיה ואוקראינה והם צריכים דירות ולכל המחירים עולים.הפתרון כמובן הוא בנייה מאסיבית של בניינים גבוהים.כל העונשים על המשקיעים לא יפתרו את הבעיות.זוג צעיר ללא עזרה מההורים לא יכול לקנות דירה במחירים האלה.מחובתה של הממשלה ורשות המיסים להוריד את מחירי הדיור לפחות ב20 אחוז אחרת הם כישלון.מי שאין לו דירה יצטרך כל חייו לגור בשכירות במחירים הלא שפויים שקיימים כעת.
    סגור
  • אין חובה לשום מדינה לאפשר לאנשים לקנות דירה, אלא
    בוני 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לשכור דירה במחיר שפוי.
    סגור
  • 2.
    הבן אדם טיפש ברמות-המחיר עלה ב-20%בשנה (ל"ת)
    יוסי 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    כמה מס צריכים לשלם על דירה
    עובדים זרים 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    8 2
    על דירה כבר לא נשאר מה ששייך לדירה כי הרוב זה כספים שמשולמים לאוצר אם דרך מחירי הקרקע המאמירים כי רשות מקרקעי ישראל רוצה למקסם את הרווחים על חשבון הציבור, אם על ידי המע"מ ואם על ידי מיסי רכישה ומכירה שהם כפי שאומרים המומחים כ- 65% ממחירה של דירה מה שנותר לקבלנים וליזמים זה בערך 35% שאמורים לכסות את עלויות הבנייה על כל מרכיביה וגם קצת רווח כמה יכול קבלן להרוויח אם רוב הכספים המשולמים עבור דירה הם תשלומים לרשויות במס? לרגולטור ולבנק ישראל הפתרונים.
    סגור
  • מס' על משכורת ואחר על דירה ואחר על שבח
    ח 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואחר כך על הכנסה משכירות המדינה לוקחת...מס על מס' על מס'..
    סגור