נדל"ן ותשתיות

התרסקות בנדל"ן? כמות העסקאות צונחת בעשרות אחוזים

רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-1.8 אלף דירות, ירידה חדה בשיעור של 37% בהשוואה לחודש יולי אשתקד, מכירות המשקיעים בחודש יולי עמדו על 2.2 אלף דירות, ירידה של 15% בהשוואה ליולי אשתקד ומה עם הזוגות הצעירים?
מערכת ice |  1
דירה בהנחה (צילום shutterstock, vecteezy)
בחודש יולי נרשמה אחת הרמות הנמוכות במספר העסקאות בשנתיים האחרונות, כאשר אלו הסתכמו ב-9.4 אלף דירות, ירידה חדה של 28% בהשוואה ליולי אשתקד. בכך נמשך רצף הירידות במספר העסקאות שהחל בחודש מרץ האחרון כאשר שיעור הירידה הולך ומתעצם. בניכוי "מחיר למשתכן" הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי ב-8.9 אלף, ירידה של 24% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם.
רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-1.8 אלף דירות, ירידה חדה בשיעור של 37% בהשוואה לחודש יולי אשתקד. בכך נמשכת הירידה החדה ברכישות המשקיעים מאז הוכבד מס הרכישה עליהם בסוף נובמבר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם ירדו רכישות המשקיעים בשיעור מתון של 3%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 18.5%, נמוך כמעט בשלוש נקודות אחוז בהשוואה ליולי אשתקד. 

מכירות המשקיעים בחודש יולי עמדו על 2.2 אלף דירות, ירידה של 15% בהשוואה ליולי אשתקד. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת גם בחודש יולי, במהלכו נגרעו ממלאי זה כארבע מאות דירות. במצטבר, מאז העלאת מס הרכישה בנובמבר אשתקד נגרעו ממלאי זה כחמשת אלפי דירות.
מכירות הקבלנים בחודש יולי הסתכמו ב-2.9 אלף דירות, ירידה חדה של 38% בהשוואה ליולי אשתקד, שיעור הירידה  החד ביותר מאז אפריל 2020, אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה. בכך ממשיכה, ואף מתעצמת, הירידה במכירות הקבלנים מאז חודש פברואר האחרון. בניכוי המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2.4 אלף דירות, ירידה של 28% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 8% בהשוואה לחודש הקודם. סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש יולי עמד על 6.5 אלף, ירידה של 22% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 6% בהשוואה לחודש הקודם.
רכישות דירה ראשונה בחודש יולי הסתכמו ב-4.5 אלף דירות (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה חדה של 23% בהשוואה ליולי אשתקד. בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש יולי ב-3.9 אלף דירות, ירידה של 10% בהשוואה ליולי אשתקד. נציין כי עד חודש מרץ האחרון נרשם רצף עליות בשיעורים חדים ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ואילו מאז חודש אפריל נרשמת ירידה ברכישות אלו, יתכן בין היתר, על רקע העלאת ריבית בנק ישראל.
ניתוח רמות השכר של הזוגות הצעירים אשר רכשו דירה באזור נתניה, שהוא מהאזורים הבולטים בירידה ברכישות אלו מאז אפריל האחרון, מרמז על עליה משמעותית ברמות המינוף בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019 (טרום מגפת הקורונה). 
רכישות "מחיר למשתכן" בחודש יולי הסתכמו ב-558 דירות בלבד, ירידה של 61% בהשוואה ליולי אשתקד והרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2020, אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה. מעקב אחר אחד הפרויקטים הראשונים במסגרת זו, שחלפה תקופת "החסימה" למכירת הדירות בו ע"י הזוכים, מצביע עד עתה כי 4% מהרוכשים רכשו דירה חלופית, אך טרם מכרו את הדירה בה זכו ב"מחיר למשתכן".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מחירי הדירות
    אבי 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המסקנה היא שמחירי הדירות בשמיים וציבור הקונים מתחיל להפנים זאת. הבעיה העיקרית היא שהמדינה מוכרת קרקעות במחירי עתק ולכן הקבלנים לא יכולים להוריד מחירים.
    סגור