נדל"ן ותשתיות

חלופת שקד טרם אושרה. האם התמ"א תוארך?

החלופה שהציעה שרת הפנים מעוררת מחלוקת, ולא מעט גורמים לוחצים לאפשר את הארכת תוכנית תמ"א 38 בשנה נוספת, מחשש לפגיעה משמעותית בשוק, זאת גם במידה והחלופה תאושר
מערכת ice | 
איילת שקד (צילום פלאש 90/ אוליבייה פיטוסי)
רבות דובר על תוכנית תמ"א 38 שצפויה להגיע לסיומה באוקטובר השנה, זאת לצד קידום חלופת שקד לתוכנית שאמורה לבוא במקום התוכנית הוותיקה. אלא שכעת מסתמנת תפנית בעלילה. לצד ניסיונות אינטנסיביים לאשר את החלופה בהקדם האפשרי, בוחנים בממשלה אפשרות להאריך את התמ"א בשנה אחת לפחות, זאת גם במידה והחלופה תאושר בשבועיים הקרובים לפני תום מושב החורף בכנסת.
לא מעט שחקנים משמעותיים בשוק הדיוק מפעילים לחץ להאריך את תוקפה של תוכנית תמ"א 38, ולאפשר לה להמשיך לצד חלופת שקד. מנגד, בצד המתנגדים נמצאת מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, שצפויה לסיים את תפקידה באוגוסט והייתה בין אלה שדחפו להחלטה על ביטול התמ"א.

ההחלטה על סיום התוכנית התקבלה כבר בסוף 2019, אך מאז נשמעו לא מעט קולות שביקרו את אותה החלטה, בין השאר מחשש לפגיעה בהיצע הדירות, תמיהה כיצד מודיעים על סיומה של תוכנית מסוג זה ללא חלופה מתאימה, וכמובן עיקר הביקורת הנוגעת לחיזוק המבנים הישנים שעלולים לקרוס, כאשר במקרה של סיום התוכנית, דיירים רבים המתגוררים בהם יהיו בסכנה וללא פתרון הולם.   
גם לשכת עורכי הדין נדרשה לנושא, ודרשה מהממשלה בחינה של הארכת התוכנית בשנתיים נוספות. "גם לכשיאושר מתווה שקד לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, הרי שלצורך יישומו בפועל והטמעתו בקרב משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ויתר העוסקים במלאכה, יידרש פרק זמן לא מבוטל, ולכן חובה שתהיה תקופה של 24 חודשים לחפיפה בין התוכניות", נטען במכתב מטעמה של הלשכה, שנשלח לשר השיכון, זאב אלקין, שרת הפנים, איילת שקד וראש הממשלה, נפתלי בנט.
 
במכתב, תחת חתימתו של ראש הלשכה עו"ד אבי חימי, צוין עוד כי "הוודאות הכרחית לענף הנדל"ן, ובלעדיה פרויקטים רבים בתחום ההתחדשות העירונית עומדים בסכנה ועשויים שלא לצאת אל הפועל. בנוסף, במצב זה, קיימת סכנת חיים ממשית לדיירים בבניינים המתפוררים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה