נדל"ן ותשתיות
המחסור במהנדסים בישראל צפוי לגרום לעיכוב בשיקום יישובי הצפון
השקעה נבונה בהכשרה ובתמריצים כלכליים תסייע להבטיח את הצלחתם של הפרויקטים הלאומיים ולמנוע עיכובים בעתיד לרווחת המדינה וכלל הציבור
ישראל ניצבת כיום בפני מחסור משמעותי במהנדסי בניין ותשתיות, בעיה שמתעצמת לנוכח פרויקטים של התשתיות הלאומיים המקודמים, לצד הגידול הטבעי באוכלוסייה שדורש גידול בתשתיות. אך על אף הדרישה ההולכת וגדלה לכוח אדם מיומן ומנוסה, השוק לא מצליח לעמוד בקצב הצמיחה. הבעיה המרכזית היא שהכמות הנדרשת של מהנדסים לא עומדת בקנה אחד עם ההיצע בשוק והפער רק מעמיק.
המחסור במהנדסים מהווה צוואר בקבוק לענף כיוון שלא מדובר רק על מגורים אלא גם בתשתיות, בתי חולים, שדה תעופה, מתקני התפלה, משק האנרגיה, בתי ספר, גני ילדים, כבישים, מחלפים ועוד.
דוח מבקר המדינה הצביע על כך שחסרים כיום בהערכה שמרנית, כ-5,000 מהנדסים אזרחיים בישראל מכל המקצועות. הבעיה היא שהמחסור הוא מתוך מאגר מצומצם של כ-15,000 מהנדסים פעילים בלבד ולא מתוך מאגר של 50,000. זה נתון דרמטי והמדינה לא פועלת מספיק כדי לגשר על הפער.
תחום ההנדסה האזרחית בישראל לא מצליח להכשיר מספיק מהנדסים בעלי מיומנויות מתקדמות שיכולות לעמוד בדרישות פרויקטים תשתיתיים רחבי היקף. על אף שמספר הלומדים להנדסה עולה, רבים מהם בוחרים לעבוד מחוץ לישראל או לעסוק בתחומים אחרים, בגלל תנאי עבודה פחות אטרקטיביים ושכר נמוך יחסית לעומת תחומים אחרים בתעשייה. בנוסף, ישנו קושי להכשיר במהירות את הדור הבא של המהנדסים המתמודדים עם הטכנולוגיות החדשות והמאתגרות של התעשייה.
בתמונה: יגאל גוברין יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות - מאושרת לשימוש. צילום יח"צ
המדינה מצויה בתקופה בה יש ריבוי פרויקטים של תשתית לאומיים בקנה מידה רחב בין הבולטים שבהם הם הקמת המטרו והרכבת הקלה, ולאחר ה-7 באוקטובר נוסף ממד שיקום התשתיות בצפון ובדרום. שיקום הצפון מורכב אף יותר, מכיוון שהיקף ההרס עדיין לא ידוע במלואו, ובמקרים רבים יהיה צורך לבצע הריסה ופינוי לפני הבנייה, ובמקרים אחרים ניתן יהיה לשקם מבנים קיימים. השיקום יחייב שילוב של מהנדסים רבים בעלי הידע והמיומנות לניהול פרויקטים כאלו. המשמעות היא שקרוב לוודאי ייגרמו עיכובים בלוחות זמנים, ייקור בתשומות והשפעה על איכות העבודה בהיבטי הניהול, הביצוע והפיקוח במגוון פרויקטים.
כדי להתמודד עם הבעיה, על המדינה להפנים שזהו אינטרס לאומי חיוני אשר דורש השקעה מוגברת בתחום. בין היתר יש להוביל הכשרה מקצועית ותוכניות מלגות לעידוד צעירים ללמוד ולהישאר בתחום ההנדסה. נוסף לכך, יש להעניק תמריצים כלכליים למי שיבחר לעבוד בפרויקטים לאומיים, ולספק תנאי עבודה אטרקטיביים שימנעו את הנטישה. השקעה נבונה בהכשרה ובתמריצים כלכליים תסייע להבטיח את הצלחתם של הפרויקטים הלאומיים ולמנוע עיכובים בעתיד לרווחת המדינה וכלל הציבור.
איגוד המהנדסים לבניה ולתשתיות יקיים את הכנס השנתי של הענף ב4-5.12.2024 שיעמוד בסימן חדשנות וטכנולוגיות בענף הבנייה והתשתיות.
הכותב: יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות
עוד ב-
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה