נדל"ן ותשתיות

איך למנוע חיוב מס גבוה על דירות ירושה: טיפים לתכנון מס אפקטיבי

הטבות המס המסתתרות בירושה: כיצד לתכנן את העברת הנדל"ן כדי להימנע ממס שבח גבוה
עו"ד (רו"ח) דותן עינב |  3
ירושה (צילום freepik)
כאשר יורשים מוכרים דירה בישראל או כל נכס נדל"ני אחר אשר קיבלו בירושה, עלול לחול חיוב במס שבח בשיעור 25% על דירה שנרכשה אחרי שנת 2014 ובשיעורים משתנים על דירה שנרכשה לפני שנה זו. לצורך חישוב מס השבח, מחשבים את ההפרש בין התמורה שהתקבלה בגין הדירה, לעלותה בעת הרכישה (מוצמדת למדד) בניכוי הוצאות שונות כגון שיפוצים, דמי תיווך ועוד.
יש מקרים בהם יורשים זכאים ליהנות מפטור ממס שבח בגין מכירת דירת הירושה. גם אם בבעלותו של היורש  מספר דירות, הוא יוכל עדיין ליהנות מפטור מתשלום מס שבח עבור דירת ירושה בשווי של עד כ-5 מיליון שקלים.
על מנת ליהנות מהפטור, היורש חייב להיות בן/בת זוג של המוריש או צאצא שלו, קרי, בן/בת או נכד/נכדה של המוריש או בני זוגם של כל אחד מאלה. פטור זה לא יחול לדוגמא במקרה בו מקבל הירושה הוא אחיו של המוריש.
תנאי נוסף הוא כי הדירה הרלוונטית הייתה דירתו היחידה של המוריש במועד פטירתו, אשר היה זכאי לפטור ממס שבח במכירתה (אילו היה מוכר אותה בחייו). אם בבעלותו של המוריש, במועד פטירתו, יותר מדירה אחת, הפטור לא יחול. על מנת ליהנות מהפטור, יש לשאוף להגיע למצב בו טרם לפטירתו, המוריש הינו בעלים של דירה אחת בלבד להורשה. הדרך לכך מתבססת על תכנון הורשה נכונה. אחת הדרכים היא מכירת דירותיו הנוספות של המוריש עוד בחייו לאדם אחר, או הענקת דירותיו הנוספות במתנה ללא תמורה לקרוב משפחה.
אם נבחר במכירת דירות נוספות של המוריש לצד ג', יהיה על המוריש לשלם מס שבח על הדירות שימכור (בתנאי שלא יהיה זכאי לפטור כלשהו ממס שבח). אם נבחר להעניק במתנה אחת או יותר מדירותיו הנוספות של המוריש לקרוב משפחתו (כגון בן/בת או נכד/ה מעיל גיל 18), המוריש יהיה פטור ממס שבח על העברת הדירה במתנה, ואילו מקבל המתנה יהיה חייב בתשלום מס רכישה מופחת בשיעור של כ-2.67% (במקום מס רכישה בשיעור של 8%) ואם זוהי דירתו היחידה של מקבל המתנה,  שיעור מס הרכישה יהיה אף נמוך מכך.
במסגרת תכנון המס הנ"ל, נבחן מהי דירתו של המוריש אשר מס השבח הגלום בה הוא הגבוה ביותר ואותה נשאיר בידי המוריש. זאת, על מנת שלגביה היורשים יוכלו ליהנות מפטור המס, מה שעשוי להביא לחסכון של מאות אלפי שקלים עבור כל אחד מהיורשים, בטח לאור העובדה שבמקרים רבים דירת הירושה נרכשה לפני שנים רבות ולכן הפער בין מחיר הקניה למחיר המכירה יהיה גבוה מאוד ומס השבח שייקבע יהיה בהתאם.
לצורך בחינת ויישום תכנון המס האמור לעיל, יש להיוועץ עם איש מקצוע שיבדוק מה צפויה להיות חבות מס השבח בגין כל אחת מדירות המגורים של המוריש וכתוצאה מכך להבין איזה מהדירות כדאי למכור או להעביר במתנה ללא תמורה, ואיזו דירה יש להותיר בבעלות המוריש במטרה לחסוך במס השבח שישלמו היורשים.

עו"ד (רו"ח) דותן עינב (צילום: עינב קופולוביץ)
הכותב עו"ד (רו"ח) דותן עינב הוא בעלים של משרד עורכי דין בתחום המיסוי
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מעניין מאד (ל"ת)
    חנה 09/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    האם אין משמעות לכך שהיורש הוא בעל דירה בעצמו?
    אבי 09/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממה שאני מבין הפטור חל על מי שבבעלותו דירת מגורים יחידה. אם יש דירה בבעלות היורש אזי הדירה שמתקבלת בירושה היא דחרה שניה ולכן הפטור לא חל.
    סגור
  • פטור דירת ירושה אינו מותנה בדירה יחידה
    עו"ד דותן עינב 09/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבי שלום, הפטור ממס שבח בגין דירת ירושה אינו מותנה בכך שהיורש הינו הבעלים של דירה יחידה. בברכה, דותן
    סגור