נדל"ן ותשתיות

זהירות מוקש: מה שהישראלים לא יודעים כשהם רוכשים נכס

כל רכישת נכס מהווה צעד גדול בחייו של כל אדם בישראל, אך ישראלים רבים לא מודעים לכך שהעסקה מחייבת גם סף חדלות פירעון. מה זה אומר ומה הסיכונים המשפטיים - כלכליים שבו? | כל הפרטים
עו"ד שי שמש | 
שוק הנדלן-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
רכישת נכס הוא צעד משמעותי בחייו של כל אדם. אולם, כאשר מדובר ברכישת נכס מחייב הנמצא על סף חדלות פירעון, העסקה עלולה להיות מלווה בסיכונים משפטיים וכלכליים משמעותיים.
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נועד להגן על נושים מפני פעולות של חייבים המבקשים להבריח נכסים ולהתחמק מתשלום חובותיהם. עסקאות שנעשו בתקופה שלפני הכרזת חדלות פירעון נבחנות בקפדנות יתרה שכן, החשש הוא כי הן נועדו להבריח נכסים מנושים.
עסקה שנעשתה בתום לב, במחיר הוגן וללא כוונה להונות נושים, אמורה להיות בטוחה.
אולם, גם עסקאות תמימות עלולות להיתפס על ידי בית המשפט כהברחת נכסים אם הן נעשו בסמוך להכרזת חדלות פירעון, במחיר נמוך משמעותית משווי השוק או לטובת קרובי משפחה. אם בית המשפט יקבע כי העסקה מהווה הברחת נכסים, היא עלולה להתבטל והרוכש עלול לאבד את הנכס ואת כספו.
מומלץ שהרוכשים יערכו בדיקת נאותות מקיפה על החייב והנכס המיועד לרכישה, כולל בדיקת שעבודים, עיקולים והליכים משפטיים. לוודא  כי מחיר הנכס הוגן ומשקף את שוויו הריאלי בשוק.
חשוב לקבל ייעוץ משפטי עם עו"ד המתמחה בחדלות פירעון לפני חתימת החוזה, על מנת לוודא שהעסקה אינה מהווה הברחת נכסים ואינה מסכנת אתכם משפטית. דרשו מהמוכר שקיפות מלאה לגבי מצבו הכלכלי והליכים משפטיים התלויים ועומדים נגדו. רכישת נכס מחייב ערב חדלות פירעון היא עסקה מורכבת ומסוכנת. זהירות, בדיקה מקיפה וייעוץ משפטי מקצועי הם חיוניים על מנת להגן על עצמכם ולמזער את הסיכונים.
לדוגמא, לקוח משרדנו התייעץ איתנו אם להעניק הלוואה ולהנות מריבית יפה תוך קבלת נכס כבטחון להחזר ההלוואה, כאשר התנאי הוא שאם הלווה לא יעמוד בהחזר ההלוואה, המלווה יקבל את הנכס לידיו בהנחה של 30% משוויו בשוק.

עו"ד שיש שמש, קרדיט: מיטל אזולאי
בבדיקה התברר כי הלווה המיועד, נכנס חודש מאוחר יותר להליך חדלות פירעון לכן,  סביר שעסקה כזו תתבטל או ייקח הרבה זמן לאשר אותה בהליך כזה. זאת מאחר והיא לא מגלמת שווי אמיתי של הנכס, גם שלכולם הייתה כוונה טובה לעשות עסקה.
*הכותב עו"ד שי שמש הוא שותף במשרד כהן-שמש המתמחה בחדלות פירעון וליטיגציה מסחרית
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה