נדל"ן ותשתיות

"כל עלייה של 1% במחיר הגז הטבעי שווה קפיצה של 0.24% במחיר החשמל"

הוועדה לבחינת יצוא הגז תפרסם את דוח הביניים אחרי החגים – כך נמסר היום בדיון בוועדת הכלכלה. היו"ר ביטן קרא להביא בחשבון גם את ההשפעה על השוק המקומי. מינהל אוצרות טבע: "התפיסה שיש משחק סכום אפס בין ייצוא למשק מקומי בעניינו לא נכונה". לובי 99: "אם לא נתערב בשנים הקרובות מחיר החשמל יעלה ב-9%"
מערכת ice | 
התייקרות החשמל (צילום shutterstock, pexels)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון שעסק בהשפעת העלייה במחיר הגז הטבעי על תעריף החשמל לצרכן. בפתח הישיבה אמר היו"ר ביטן כי כינס את הדיון על רקע הוועדה הבין משרדית שבוחנת את החלוקה בין הייצור לשימוש בגז טבעי בשוק המקומי. הוא ציין כי מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לדיון, עולה שלהחלטת הוועדה תהייה השפעה גדולה על מחיר החשמל לצרכן.
נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נעם בוטוש, ציין כי מאז 2019 חלה ירידה במחיר הגז הטבעי ל-4.5 דולר ליחידת חום, שנבעה בעיקר מכניסת לווייתן. עם זאת, הוא ציין כי מחיר הייצוא גבוה ב-60% מהמחיר לשוק המקומי והחשש הוא שבחוזים החדשים יעלה המחיר גם לשוק המקומי. לדבריו, עלות הגז הטבעי מהווה כ-24% מעלות תעריף החשמל, ולכן כל עלייה של אחוז במחיר הגז משמעותה עלייה של 0.24% במחיר החשמל.
סגן הממונה על אגף התקציבים באוצר, איליה כץ, אמר כי ישנה מגמה של עלייה במחיר שנובעת מהסיבה שמאגרי כריש ותנין, שהיו מחוללי תחרות, כרגע לא יכולים לחתום על חוזים משמעותיים למשק המקומי, גם מאגר תמר יכול לחתום על חוזים בהיקף מצומצם וזה מותיר אותנו עם מאגר אחד. "אנחנו רוצים עוד מאגרים וזה תלוי בזה שנאפשר עוד ודאות למאגרים ונעודד חיפושים נוספים. הדרך הכי טובה להבטיח ביטחון אנרגטי ותחרות זה לפתח עוד מאגרים", אמר.
 
היו"ר ביטן אמר כי באוצר רוצים ייצוא בגלל ההכנסות, ושאל למה לא מתנים את הייצוא בהנחות לשוק המקומי. כץ השיב, כי "במתווה הגז הייתה התניה שמחיר הייצוא יהיה רף עליון למחירי שוק מקומי. אנחנו בפני סיטואציה שיש מאגר אחד שהוא זמין לתת חוזי יצוא, ורוצים שהוא ימשיך ויתפתח ולהביא עוד הכנסות למדינה. הוועדה הזו תדון גם בסוגיית התחרות, ואסור לעכב פיתוח גם של לווייתן שדורש עוד פיתוח נוסף – יש רצון שהוא יפיק 21BCM במקום 12 כיום.
 
סמנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, יוסי סוקולר, אמר כי מה שמשפיע על התחרות היום זה כמה גז יכולים המאגרים להפיק, ושני המאגרים הגדולים בתחרות על הגדלת ההפקה וזה יתאפשר בזכות ייצוא. "תמר יעלה מ-10.5 BCM ל-16 בזכות עוגן לייצוא 4 BCM. למדנו לקחים מהעבר ודאגנו לצרכי המשק. מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש, שאלה האם יש מגבלה יומית ושעתית בהיתר הייצוא של לוויתן, וסוקולר השיב כי אושרה הגדלה של 118 BCM אבל זה עדיין לא היתר ייצוא, ואמר כי ברור שמגבלות שיש בהיתר של תמר יצטרכו לחול במידה דומה גם על היתרי ייצוא עתידיים. "לדעתנו זה צריך להיות גם כפוף למגבלה לכל הפחות שנתית", אמר. 
נציג מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה, שגיא גנות, ציין כי הוועדה שבוחנת את הדברים מתכוונת לפרסם דוח ביניים אחרי החגים. הוא הסביר, כי "המדיניות למאגרים ישנים נקבעה בוועדות קודמות. הוועדה הנוכחית מסתכלת קדימה, לגילויים שבתקווה יהיו. בנוסף הרחבנו את המנדט שלה לדון בנושא התחרות והביטחון האנרגטי, שמנו א התחרות על סדר היום של הוועדה".
היו"ר ביטן אמר כי צריך לדאוג גם להשפיע על מחירי השוק המקומי. גנות השיב כי "התפיסה שיש משחק סכום אפס בין ייצוא למשק מקומי בעניינו היא לא נכונה. נתנו יצוא לתמר ויום או יומיים אח"כ התקבלה החלטת השקעה להרחבת תפוקת המאגר וזה ישרת גם את המשק המקומי".
ח"כ שלום דנינו אמר כי הוא מבין את החשיבות של ההכנסות מהגז וחשיבות הסחר הבינ"ל, אבל צריך לדאוג לדורות הבאים ולדאוג לעתודות גז למשק הישראלי לעוד 40-50-70 שנה. ח"כ עופר כסיף אמר כי אין באמת תחרות, כי השאלה היא לא כמה מאגרים יש, אלא כמה שולטים במאגרים יש. "זה סוג של קרטל, אין תחרות. יש ספק אחד או שניים שנותנים הצעות זהות", אמר.
 
יו"ר פורום יצרני החשמל מגז טבעי, קרן ברק, אמרה כי כדי שהמחיר לצרכן לא יעלה צריך לדאוג שההסכמים יהיו ברמה שעתית, ושכל הזמן תישאר תחרות בין ספקי הגז.
מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש, אמרה כי אנחנו צריכים לדאוג שמחיר הגז בישראל יהיה דומה למחיר במדינות מייצרות, לא במדינות מייבאות. לדבריה, "מונופול הגז לוחץ על משרד האנרגיה לייצא לייצא לייצא. אנחנו לא נגד ייצוא, אבל הם בונים על המאגרים שנמצא בעוד שמיטב הגיאולוגים אומרים שלא נמצא יותר גז. מונופול הגז ורשות התחרות הודו שאין תחרות בשוק הגז. תמר ולווייתן זה אותם בעלים, וכשאין תחרות אנחנו משלמים. למה ששברון תשלוט בתמר וגם בלווייתן? בשורה התחתונה הם החזירו את ההשקעה בריבית דריבית. חוזים הולכים לפוג בשנים הקרובות ואנחנו משלמים 4.5 דולר ליחידת חום כשעלות ההפקה היא 0.5 דולר. הם מייצאים ב-6 דולר, אז ברור שיידחו את הייצור לישראל ואם לא נתערב בשנים הקרובות המחיר של החשמל יעלה ב-9%. יצוא בלתי מוגבל הוא ההפך מתחרות".
היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי הוא מבקש מנציגי משרדי האנרגיה והאוצר להתייחס למה שעלה בדיון עוד לפני פרסום מסקנות הוועדה, והודיע כי יכנס את הוועדה לדיון נוסף לאחר הפרסום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה