נדל"ן ותשתיות

חברות הנדל"ן בישראל משלמות ביוקר: קנסות בכ-1.4 מיליון שקל

ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון הטיל לאחרונה עיצומים כספיים על שתי חברות נדל"ן, בגין גביית כספים מרוכשי דירות בניגוד להוראות החוק. לפיכך, חברת גלגל אחזקות בע"מ נקנסה בכ-900,000 שקל, וחברת הוד הבירה פרויקטים בע"מ נקנסה בכ-480,000 שקל. אלה העבירות בהן הואשמו שתי החברות
מערכת ice | 
התרסקות בשוק הנדל"ן (צילום shutterstock, פלאש 90/ גילי יערי)
ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון הטיל לאחרונה עיצומים כספיים על שתי חברות נדל"ן, בגין גביית כספים מרוכשי דירות בניגוד להוראות החוק. במסגרת החקירות אשר בוצעו – נמצא כי החברות גבו כספים, מעבר ל-7% ממחיר הדירה, מבלי לספק לרוכשים בטוחה. כך, במקרה של קריסת החברה, הכספים של הרוכשים אינם מובטחים. בשני המקרים הוגש ערר על החלטת הממונה והערר נדחה.
חברת גלגל אחזקות בע"מ התקשרה בעסקות למכירת ארבע דירות בפרויקט בחולון במסווה של ארגון קבוצת רכישה. בהליך המנהלי קבע הממונה כי "שני עמודי התווך המרכזיים של חברות בקבוצת רכישה אינם מתקיימים - שליטה בהתנהלות הפרויקט, מצד אחד, וחשיפה לסיכונים ולסיכויים שבעסקה יזמית".
עוד קבע הממונה כי "בהתאם לטענת ההגנה של המוכרת, יכול כל יזם בישראל למכור בנפרד קרקע ושירותי בנייה, לקבוע כי הרוכשים הם 'חברי קבוצת רכישה' (לכאורה), ועדיין – לקבוע מחיר סופי ותאריך מסירה (לצורכי שיווק), למנוע כל אפשרות של שליטה בפרויקט ו'לזכות' בפטור מחוקי המכר".
בהתאם למצג זה של החברה כמארגנת קבוצת רכישה – נגבו כספים מרוכשי דירות בפרויקט מבלי לספק להם ערבויות כפי שקובעות הוראות חוק המכר. לפיכך, עיצום כספי בסך של כ-900,000 שקל הוטל על החברה.
חברת הוד הבירה פרויקטים בע"מ גבתה כספים משני רוכשי דירות, במסגרת התנהלות הנחזית להיות הסכם הלוואה, כאשר המטרה האמיתית הייתה מכר דירות. יצוין כי יזמים ורוכשי דירות יכולים לפעול בשוק החופשי כהבנתם ולהתקשר בסוגי הסכמים שונים לצורך רכישת דירת מגורים – הסכם מכר, בנייה עצמית, קבוצות רכישה ועוד.
הסכם הלוואה אשר, על פי מכלול הנסיבות הנוגעות לכריתתו ועל פי מהותו, משמש למעשה כסות להסכם רכישת דירה, עולה כדי הסכם מכר דירה לכל דבר ועניין, ועל כן חלות עליו הוראות חוק המכר. בהליך המנהלי נמצא כי מטרת ההתקשרות הייתה מכר דירות ולא הסכם הלוואה.
בהחלטתו כתב הממונה כי "אין ספק, שההתקשרות, גם אם החלה כהלוואה, הפכה, בהסכמת כל הצדדים, לעסקה למכר דירות". לפיכך, עיצום כספי בסך של כ-480,000 שקל הוטל על החברה. סך הכל, ישלנו שתי החברות קנסות בשווי כולל של 1.38 מיליון שקל.
מנכ"ל משרד הבינוי, יהודה מורגנשטרן, מסר: "ההליכים המתוארים הינם חלק ממאבק מתמשך של המשרד בכל הקשור להגנה על רוכשי דירות, הם החוליה החלשה בעסקאות בשוק הנדל"ן. אני קורא לכל רוכש דירה לעמוד על הזכויות שלו המעוגנות בחוקי המכר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה