נדל"ן ותשתיות

במקום לבנות בביטחון אנחנו תקועים בבלוק

ביתו של אדם הוא מבצרו וכדי לחיות -  חייבים לגור בבית חזק, בטוח, יציב וממוגן. גם כדי שילדינו ישחקו בגנים וילמדו בבתי הספר ואח"כ ניקח אותם לקניון העירוני - נדרשת מדיניות  בנייה שחוזרת לבנייה ביטחונית, באופן בו קירות המעטפת של כל בית הם קירות יצוקים מבטון
אילן ליאור |  1
אילן ליאור (צילום מרכז הבניה הישראלי)
מזה חמישה חודשים מדינת ישראל מאבדת את שכלה ושפיותה ומחזקת את מה שכינה לפני שנים יצחק רבין "תרבות הסמוך, ה"יהיה בסדר". כולם מחפשים את האשמים בטבח ה-7.10, את הניצחון המוחלט, את שיקום התדמית והמעמד הלאומי והבינ"ל, את ההכרה בפשעים שנעשו לנו - ואף אחד, כמעט, לא משכיל להפיק לקחים להווה, שלא לומר לעתיד.
בתים נחרבו, תפיסות עולם התמוטטו, חומות קרסו - ואנחנו בעצימת עיניים ממשיכים כאילו דבר לא קרה. דוגמה מאלפת היא תפיסת הבנייה במדינה. עד שנות ה- 90 בנו ביישובי הספר בבנייה ביטחונית, כך בבקעת הירדן, ברמת הגולן, בערבה וגם בעוטף עזה. ברגע שעברנו לקונספציית הממ"דים זנחנו את הבטון. במקביל, הצורך העצום בבתים בעקבות ה- 7.10 הריץ את מקבלי ההחלטות אל הבנייה הקלה. זה יעיל הם אומרים, זה חסכוני, זה מהיר, זה ייתן מענה לעשרות אלפי דורשי דירות ומשתכנים. זה אולי זול, אבל זה יעלה לכולנו ביוקר. למעשה, זה כבר עלה לנו, בדמים ממש. מן המפורסמות הוא שבתי הבטון בעוטף עזה לא נחדרו בשבת השחורה, לא נשרפו, ספגו נזקים מינוריים והיו עמידים לאין שיעור מאחיהם, בתי הבלוקים או הבנייה הקלה לסוגיה.
בבוקר בו מטווחת רמת הגולן ב- 100 טילים תוך דקות, 100 טילים!!, וגורמים שונים ממשיכים לתסרט תרחישי אימה על 1000 ואלפים של טילים במלחמה הבאה תוך שניות - בבוקר כזה ממשיכה לשלוט הקונספציה וקלות הדעת. כל גורמי הנדל"ן בישראל, מקבלי ההחלטות בתכנון ובביצוע, חייבים להתעורר, לעצור, להרים קול זעקה ואזעקה. מדינת ישראל תקועה בבלוק והיא חייבת להחליף את שיטות הבנייה שלה. זה בדמם ובנפשם של אזרחיה. לא יכול להיות  שנמשיך להמר על החיים עם חיסכון בכיס ועם בתים לא בטוחים.
זה אסון, שאת שתוצאותיו בעוטף אנחנו מבכים כבר חמישה חודשים. ביתו של אדם הוא מבצרו וכדי לחיות -  חייבים לגור בבית חזק, בטוח, יציב וממוגן. גם כדי שילדינו ישחקו בגנים וילמדו בבתי הספר ואח"כ ניקח אותם לקניון העירוני - נדרשת מדיניות  בנייה שחוזרת לבנייה ביטחונית, באופן בו קירות המעטפת של כל בית הם קירות יצוקים מבטון. זה פשוט לא מובן מדוע אחרי כל מה שקרה לפני חמישה חודשים מינהלת תקומה וממשלת ישראל בחרו בפתרונות של בנייה קלה (קרווילות)? מדוע אין מי שידפוק על השולחן ויעצור בנייה לא ביטחונית בכל רחבי הארץ, מדן וקצרין ועד באר שבע ואילת.
חייבים לעצור את מצעד האיוולת הזה, לחשב מסלול מחדש וליישם. הבנייה היא רק משל לעוד תחומים רבים בהם המדינה כושלת בראייתה ארוכת הטווח ומזמינה את הכשל הבא. המבצר האהוב שלנו נופל כל יום מחדש אבל אני מאמין שאת המפולת הזאת אפשר לעצור, לחזור ליסודות ולבנות אותו מחדש. חזק יותר, יציב יותר, בטוח יותר ולא פחות חשוב – בית שנעים לגור בו.
הכותב: אילן ליאור, בעלי חברת טכנולוגיית  הבנייה GSB
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קונספציית הממדים
    הלוחש לבטון 03/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קונספציית הממדים בהחלט שיפרה את רמת המיגון ברוב חלקי הארץ אבל ישנם מקומות בהם חייבים לבנות מעטפות רק מבטון
    סגור