דעות

הפתרון למשבר הדיור: העברת סמכויות לשלטון המקומי

בזמן שהמדינה ממשיכה לייצר תוכניות פופוליסטיות ולהיכשל באופן סדרתי בבלימת מחירי הדיור, הגיע העת להעניק את המנדט לשלטון המקומי. תנו  לנו הזדמנות ואל תפריעו, את התוצאות נראה כולנו בשטח

חיים ביבס |  8
חיים ביבס (צילום ראובן קפוצ'ינסקי)
בשנים האחרונות, כמו פטריות אחרי הגשם, צצו בזו אחר זו תוכניות שונות ומשונות לפתרון משבר הדיור. במבחן התוצאה, אף יוזמה לא ממש הצליחה לעצור את עליית מחירי הדירות שנסקו – המדינה נכשלה. תכניות דוגמת "מחיר למשתכן" או "דירה בהנחה" לא הביאו מענה אמיתי למצב המורכב, ולראייה – רבים מהזוכים פשוט מוותרים על הזכאות כי אין להם כסף להתחיל את התהליך. 
הגענו למצב שהילדים שלנו, זוגות צעירים בכלל מדינת ישראל – ובפרט אלו ששירתו בצה"ל וסיכנו את חייהם בהגנה על כולנו – לא יוכלו לקנות כאן דירה במחיר שפוי. השורה התחתונה היא שהשלטון לא הצליח לייצר פתרונות אמיתיים למציאות בשטח ולצרכי התושבים.

גדל פה היום דור שלם שלא יכול לרכוש דירה ולא יכול לחיות בכבוד. זה כישלון גדול של המדינה ברמה הפרקטית, אבל לא פחות ברמה הערכית והמוסרית. מי שיוצא ומגן על אזרחי ישראל, משרת בצה"ל ובשירות לאומי – ראוי שהמדינה תדאג לו, ולכלל הזוגות הצעירים, לדיור במחיר הוגן.
אז אפשר להמשיך באותו הקו: להמציא תוכניות פופוליסטיות שלא מביאות בשורה אמיתית ולא עומדות במבחן התוצאה, או שאפשר לחשוב אחרת – להביא פתרון מכיוון שונה – מכיוון השלטון המקומי.
אחת הבעיות הקשות ביותר בשוק הנדל"ן בישראל, המשפיעה ישירות על מחירי הדיור, נוגעת למחיר הקרקע. הגענו למצב שבו רשות מקרקעי ישראל הרוויחה בשנה אחת לא פחות מ-30 מיליארד שקלים. כן, 30 מיליארד שקלים. זהו סכום דמיוני ובלתי נתפס, שנצבר על גב הזוגות הצעירים. כך, שבמקום שהמדינה תדאג להוזלת העלויות, היא מביאה לתוצאה ההפוכה ויוצרת משבר שרק הולך ומחריף.
האוצר ורמ"י מרוויחים מיליארדים על חשבון הציבור שלא זוכה ליהנות מהכסף. את זה אנחנו חייבים לשנות. אם לא יקום המבוגר האחראי שיעצור את הסחר בקרקעות, ששייכות לציבור – אנו נהיה עדים לא רק להמשך עלייה תלולה במחירי הדירות, אלא גם לזוגות צעירים שהתייאשו מהמצב ויחפשו פתרונות מעבר לים.
בעבר, הצעתי פתרונות שיובילו להורדת מחירי הדירות ויעניקו תקווה לזוגות הצעירים. ראשית, המדינה חייבת להבטיח שבכל שכונה חדשה כ-30% מסך הדירות החדשות יהיו עבור הזוגות צעירים. צעד זה ישמור את הדור הצעיר שלנו בארץ ויבטיח אוכלוסייה מגוונת וצעירה.
הרציונל הוא שבאזורי הביקוש העלות של מטר מרובע תגיע עד ל-13,000 שקלים, כך שדירת 100 מ"ר תעלה במחיר מסובסד של עד 1.3 שקלים במקום כמה מיליוני שקלים. בפריפריה, המחיר יהיה עד 700 אלף שקלים. 30% מהדירות ימכרו ללא עלות על הקרקע ובמחיר דירה קבוע ומותאם לעלויות הבנייה בלבד. שאר הדירות בפרויקט, ימכרו במחירי שוק חופשי. הפתרון הזה יביא לכך שחברות הבנייה ירוויחו, ולצידם גם אזרחי ישראל. 
כיום, הגוף היציב והחזק בישראל הוא השלטון המקומי. אנחנו מקדמים פרויקטים בתחומים רבים, יש לנו יכולת ביצוע מוכחת – כולל בענף הבנייה. הממשלה הבאה תידרש להבין שקולנו חייב להישמע ושעלינו לפעול יחד. עליה לראות ברשויות המקומיות שותף אסטרטגי למשימה הלאומית העליונה של הורדת מחירי הדיור. ללא שיתוף פעולה ומוכנות לשמוע ולהבין את צרכי השטח, הבעיה לא תיפתר. להיפך, היא רק תחריף.
אנו בונים מוסדות תרבות וחינוך ברחבי הערים ומקדמים פרויקטים בעלות של מיליארדים למען הציבור בישראל. בשלה העת להעברת סמכויות לשלטון המקומי גם בנושא הדיור. תנו לנו את ההזדמנות ואל תפריעו, את התוצאות נראה כולנו בשטח. 
כאיש ציבור, אני מחויב להילחם עד שנצליח לתת עתיד טוב יותר למי ששירתו ותרמו למדינה. זו חובתי כלפי התושבים שלנו, כלפי הילדים שלנו ולמען עתידה של מדינת ישראל.
הכותב: חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות, ויו"ר מרכז השלטון המקומי
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    רעיון מצויין. אבל....
    אלברט סויסה 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרעיון להעביר את הסמכויות וההחלטה לכל בנייה ביישוב לידי הנהגת היישוב הינו רעיון מצויין. זה יצמצם את הבירוקרטיה המפוזרת בין גופים. יצמצם עלויות ויקצר את משך תהליך הבנייה.. אבל חובה לייצר תהליך בקרה לאומי למנוע שחיתויות. בנייה היא משאב יקר ופיתוי לראשי רשויות לשחיתות הוא גבוה ומפתה. מהלך כזה ישנה ויפתור את כל נושא הנדל"ן לא נראה לי שהפוליטיקאים יוותרו על תרנגולת הזהב שהנדל|ן מעתיר עליהם. בהצלחה מר ביבס ויישר כח תמשיך להוביל את המהלך
    סגור
  • 7.
    באמת שאין לכם שום יכולת לקדם משהו
    י 12/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפכת את מרכז השלטון המקומי לגוף לא רלוונטי.
    סגור
  • 6.
    התיחסות למאמר
    תושב העיר 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואת המאמר הזה כותב ראש העיר, שבה מחירי הדירות הם הגבוהים ביותר בארץ מלבד תל אביב.... פסה הבושה מרחבי מדינת ישראל.
    סגור
  • 5.
    ביבס בובת שמאל מבקש "העברת סמכויות"=כסף/תקציב מדינה! (ל"ת)
    איתן 12/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    הפתרון הוא הגדלת היצע
    בנימין קריתי 11/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חיים יקירי - אתה ראש עיריה מהטובים שהיו בישראל. לא כל ראשי הרשויות שותפים לכוונותיך. אין לרובם ענין בתושבים, שמייצרים יותר הוצאות מהכנסות. יש רק פתרון אמיתי אחד - אישור תכניות מהיר, ביצוע מראש של תשתיות והגדלה משמעותית של היצע קרקעות. באזור המרכז כיום עלות הקרקע בבניה חדשה מגיעה לפי ארבע מעלות הבניה. זה נובע אך ורק ממחדלי הממשלה ומחוסר רצון לשיתוף פעולה של ראשי רשויות מסויימים. כשיגדל היצע הקרקעות הזמינות לבניה - המחירים ירדו, בדיוק כפי שהם עלו בתקופה של מחסור.
    סגור
  • 3.
    ברור, להעביר סמכות לרשות המקומית..והשחיתות תרקיע שחקים (ל"ת)
    ירון 11/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אין לכך בסיס במציאות
    יס מיניסטר 11/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרשויות המקומיות הן עיקר הבעיה, הן אלה המפריעות ונתינת סמכויות יתר רק עלול לגרום לשחיתות יתר אתם צריכים רק לבדוק כמה התנגדות יש לדוגמה בעיריית הוד השרון לפיתוח אזורים חדשים, לו הסתובבתם בשטח העיר הייתם רואים כמה שטחים ניתן לפתח אבל כלום ואפשר לחשוב שלו היו לעירייה יותר סמכויות זה היה עוזר לה
    סגור
  • 1.
    השלטון המקומי מייצר
    NRMG 11/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חקירות ושחיתות של ראשי ערים. ראו כרמיאל . פתח תקווה. כפר סבא. רמת גן--זה כבר ראש עיר שני. לתת להם עוד סמכויות זה עוד שחיתות.
    סגור