דעות

להתייחס לחינוך כמו לביטחון: הפתרון האמיתי שנחוץ

גם סופו של המשבר הנוכחי בחינוך, לא יביא לפתרון ממשי. חילופי הממשלות בישראל ושרי החינוך שהולכים ובאים - אינם עוזרים לשיפור מעמד המורה. לכן, יש להתייחס למשרד החינוך מעתה כפי שמתייחסים למשרד הביטחון - בהקפדה על הענקת תקציבים ויציבות
רז קינסטליך (צילום תמר מצפי)
בימים האחרונים, רגע לפני הצלצול הראשון ב-1 בספטמבר, האוצר וארגוני המורים ניהלו מו"מ רווי יצרים והדלפות, שגם סופו לא יביא לפתרון משבר החינוך בישראל. אנחנו תמיד היינו עם הספר ו"הכל מתחיל בחינוך" - זו לא עוד סיסמה נבובה - עתידנו בידיי אותם ילדים שיתחילו את כיתה א'. והם צריכים להיכנס למערכת בריאה, עם מורים שמתחילים את יומם ללא דאגות פרנסה, שצמאים להחדיר ערכים וידע בילדים וגם רואים את עתידם במערכת החינוך לשנים הבאות.
מורה בישראל מרוויח משכורת שלא מכבדת את המקצוע שלו. קשה להבין כיצד מורה יכול באמת לתת את כל כולו כשהוא לא יכול להתפרנס בכבוד. תלושי המשכורת של מורים שמתפרסמים לאחרונה בתקשורת פשוט מעליבים. שליח של וולט מרוויח יותר ממורה, והיחס של ההורים למורים כאל בייביסיטר - גם הוא לא תורם למעמדם.

אני בן להורים שכיום הם פנסיונרים של משרד החינוך ושניהם יחד חינכו אלפי ילדים בעברם. גדלתי וראיתי מקרוב ומבית עד כמה המורות והמורים בוחרים, נמצאים ונשארים בתפקידם מתוך שליחות ואהבה אמיתית לתחום החינוך. ראיתי מקרוב עד כמה המקצוע הזה טומן בחובו קושי, אך מסירות ומחויבות בלתי נגמרת.
השכר בתחום הכל כך חשוב הזה, הוא המפתח לכניסת מורים איכותיים לתחום, והדרך להישארותם עוברת באופק תעסוקתי ותגמול כספי לאורך השנים – כזה שייתן להם מוטיבציה להישאר ולצמוח בתחום. לשם כך דרוש לעשות רי-סטארט, ויש לשנות את כל התפיסה באשר לתגמול עובדי ההוראה – החל מהדרך שבה מגייסים מורים, ועד מדרוג תגמול אחיד לפי ביצועים והישגים. דרושה תוכנית ארוכת טווח, מגובה בתקציבים ראויים שמתגמלת את המורים בצורה הדרגתית ונותנת להם אופק תעסוקתי.
לצערי, המשבר הפוליטי בישראל ומערכות הבחירות התכופות לא תורמות ליציבות במשרד החינוך. כשכל שנה מתחלף שר חינוך שבא עם האג'נדה שלו ומנסה להטביע חותם עם תוכניות ספורדיות, קשה מאוד לקבל החלטות וליישם אותן לפני שמגיע עוד סבב בחירות. את זה ניתן לראות גם בתחומים אחרים – ראו למשל את מאבק המתמחים ומשבר הבריאות.
 
אבל בתחום אחד בישראל, מעולם לא הייתה בעיה של תקצוב ותכנון, גם לא במצבים של חוסר יציבות פוליטית - התחום הביטחוני. תקציבים של מיליארדים זורמים (ובצדק) למערכת הביטחון שהיא הבסיס לקיומנו כאן לאור שלל האיומים שיש על ישראל. זה הזמן להעתיק את המודל גם לתחום החינוכי ולהתייחס למשרד החינוך כ"משרד הביטחון החינוכי של ישראל", מתוך ראייה והבנה שהעתודה האיכותית ביותר של המדינה נמצאת שם, וכדי שהיא תמשיך להיות איכותית, מחובתנו לשנות את הגישה המערכתית ולהשקיע את המשאבים הדרושים.
כראש העיר הרביעית בגודלה בישראל, נרתמנו אנשי אגף החינוך בעירייה ואנוכי, לסייע במשבר הסייעות, והשקענו משאבים מתקציבי העיריה כדי שהסייעות ימשיכו בעבודתן. יש לנו גני חינוך מיוחד שנכון לכתיבת שורות אלו, לא ייפתחו בשל המחסור החמור של משרד החינוך במורות ומורים - אך הפתרונות צריכים להגיע מהמערכת עצמה ולא מיוזמות מקומיות, שלא כל עיר יכולה להרשות לעצמה.
 
הגיע הזמן שמדינת ישראל תיכנס בעובי הקורה ותיקח את תחום החינוך כפרויקט לאומי, תעמיד בראשו את מיטב המוחות ותגבש תוכנית אב חדשה לשנים קדימה.  
הכותב הינו ראש עיריית ראשון לציון
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מתי פותחים מחדש את הפאב של ישראל?
    אלדד 09/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחכים לך רז! דש למוריה
    סגור