דעות

סימון המשקיעים כגורמים למשבר הדיור - טעות בהבנת כוחות השוק

במקום להוביל לבלימת מחירי הדירות היא ככל הנראה תעשה רק את ההפך, כאשר המרוויחה העיקרית היא רשות המיסים והמדינה על חשבון כלל הציבור ובייחוד על חשבון מי שאין להם את האמצעים הכלכליים לקניית דירה
יהודה כתב |  2
יהודה כתב (צילום יחצ)
הוראת השעה להעלאת מס הרכישה על דירה שנייה מ-5% ל-8% שעברה השבוע בקריאה שנייה ושלישית בכנסת מהווה התערבות שגויה וחוסר הבנה של הכוחות בשוק הדיור.
עצם סימונם של המשקיעים כאחד מהגורמים המהווים את משבר הדיור היא טעות יסודית ורצון עז לצאת בכותרות שלא תורמות לטיפול הנדרש במשבר הדיור. נתוני האוצר מראים כי מרבית המשקיעים מחזיקים ב-2 דירות בסה"כ - לא מדובר פה באילי הון או טייקונים.
 
ראשית, בהסתכלות רחבה, מבינים כי מי שמחפש להשקיע בשוק הדירות ימצא את הדרכים לעשות זאת - בין אם המס עולה או לא. מחד, כבר ראינו כי לא על כל המשקיעים העלאת המס משפיעה. גם בתקופתו של כחלון כשהעלו את המס על המשקיעים המשכנו לראות רכישות מצדם, אמנם לא באותה כמות אבל היו רבים שהעלאת המס לא באמת גרמה להם "לנטוש" את שוק הדיור.
מי המרוויח העיקרי מהמהלך? רשות המיסים כמובן, שמלבד המיסים הרבים שהיא מטילה על רכישת הקרקעות וכו' גם נהנית מאותו מוצר עם מס גבוה יותר. מאידך, משקיעים ימשיכו לרכוש דירות להשקעה בצורה עקיפה, על ידי רישומם על שם הבת, הבן, הדוד והדודה, ראינו לכך דוגמאות מהעבר.
שנית, אם לרגע נחשוב, אותן דירות משקיעים יוצאות לשוק כדירות להשכרה אחרי רכישתן. מכאן שהוצאת המשקיעים מהשוק תגרום בהכרח לעליית מחירים תלולה גם במחירי השכירות שכן נחזור שוב לבעיה היסודית של העדר היצע ועודף ביקוש והנה לנו התערבות ממשלתית שגורמת באופן מובהק להעלאת מחירים בשוק השכירות. מי הנפגעים העיקרים? אותם זוגות צעירים או משפחות שאין להם את היכולת הכלכלית וההון העצמי הנדרש בכדי לרכוש דירה.
שלישית, בבחינת דו"חות הכלכלנית הראשית באוצר בחודשים האחרונים, רואים כי בפועל כמות הרכישות של המשקיעים מתאזנת עם כמות המכירות שלהם. לדוגמא, בחודש ספטמבר המשקיעים רכשו 1,700 דירות ומנגד מכרו 1,500 דירות. בחודש אוגוסט המשקיעים רכשו כ-3,000 יחידות דיור ומכרו כ-2,800 יחידות ובחודש יולי המשקיעים קנו ומכרו 2,600 דירות. מכאן מבינים שבמדובר במשחק סכום אפס ומלאי הדירות של המשקיעים נשאר די זהה והמסקנה ברורה - אין פה תחרות עם הזוגות הצעירים או כשל שוק שצריך להתערב ולאזן אותו.
לסיכום, העלאת המס על המשקיעים היא שגויה. במקום להוביל לבלימת מחירי הדירות היא ככל הנראה תעשה רק את ההפך, כאשר המרוויחה העיקרית היא רשות המיסים והמדינה על חשבון כלל הציבור ובייחוד על חשבון מי שאין להם את האמצעים הכלכליים לקניית דירה.
מה שבאמת יכול להוביל לבלימת מחירי הדיור הוא הנפקת אישורים מהירים לבניה, הפחתת רגולציה, הגדלת כוח האדם לבנייה, הגדלת ההיצע באופן משמעותי, קידום פרויקטים לאומיים לדיור להשכרה ארוכת טווח, הפיכת ההתחדשות העירונית לפרויקט דגל לאומי וכמובן הפחתת מס הרכישה על קרקע ליזמים זה יגולם ישירות במחירי הקרקעות והדירות.
הכותב: יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף כוח אדם, כלכלה ומיסוי
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הפוך גוטה הפוך. גוטה = שר השיכון.
    גוטה 11/2021/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפוך, בדיוק הפוך. הורדת המס על משקיעי נדלן קטנים, פנסיונרים וכו' תוביל להורדת מחירי השכירויות עקב הצע גבוהה. הורדת מחירי השכירויות תוריד את התשואה על ההשקעה, זה יוביל להורדת מחיר הדירות מצד אחד, יותר התחלות בניה תפעיל לחץ נוסף להורדת מחירים. האינפלציה תגרום להעלאת ריבית, ושוק ההון יהיה יותר אטרקטיבי למשקיעים מאשר שוק הנדלן. והנה תוך שנתיים שלוש נקבל ירידת מחירים דרסטית במחירי הנדלן .
    סגור
  • 1.
    לא ציפינו שקבלן יכתוב משהו אחר
    יובל 11/2021/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממשיך להתעשר על חשבון הדור הצעיר
    סגור