דעות

מאל סלבדור הבשורה? מוקדם לקבוע, אך ברור שהביטקוין כאן כדי להישאר

המדינה ממרכז אמריקה הפכה את הקריפטו הבכיר למטבע רשמי במדינה ועשתה צעד משמעותי כנראה בדרך למגמה עולמית. האם רשות המיסים בישראל עשויה להבחן לאור סדר היום החדש?
עו"ד דורון ברזילי | 
דורון ברזילי (צילום יחצ)
הפרלמנט של מדינת אל-סלבדור אישר היום (רביעי) את הצעת החוק שהגיש נשיא המדינה נאיב בוקלה להכיר בביטקוין כמטבע רשמי ובכך הפכה את אל-סלבדור למדינה הריבונית הראשונה בעולם המכירה במטבע וירטואלי כמטבע רשמי. למדינה הקטנה בצפון אמריקה השפעה שולית ביותר על הכלכלה העולמית, עם זאת הצעד שהיא עשתה מהווה תקדים משמעותי שעשוי לסמן את תחילתה של מגמה עולמית במסגרתה מדינות נוספות ילכו בעקבות אל-סלבדור.
בעשור האחרון הפכו המטבעות הווירטואליים לחלק משמעותי במסחר הגלובלי, ומשכך מדינות רבות, ובהן ישראל, נדרשות להסדרת התחום, לרבות בפן המיסוי. בהתאם לפקודת מס הכנסה, הפעילות במטבעות וירטואליים חייבת במס כרווח הון בשיעור של 25% ו/או תשלום מס שולי בשיעור של עד 47% וזאת במידה והפעילות התבצעה על-ידי אדם אשר פעילותו עולה כדי עסק. סוחרים במטבעות וירטואליים אשר סירבו לרשות המיסים וביקשו פטור מתשלום מס בהתאם להוראת סעיף 9(13) לפקודת מס הכנסה, המקנה פטור מהפרשי הצמדה על מטבע חוץ.
עמדת רשות המיסים בישראל לעניין זה, אשר התקבלה אף על-ידי בתי המשפט קובעת כי פעילות הסחר במטבעות וירטואליים אינה פטורה ממס מאחר ואין מדובר מטבע חוץ רשמי וכמו כן, אין המדובר במטבע ממשי.
בעקבות התקדים שביצעה אל-סלבדור יתכן ועמדת רשות המיסים עשויה להיבחן מחדש במהלך התקופה הקרובה. הכרתה של אל-סלבדור בביטקוין כמטבע רשמי לצד הדולר האמריקאי, משמעויות מרחיקות לכת כלפי הסוחרים במטבעות וירטואליים בעולם, ובישראל בפרט, שעה שהשוואת מעמדו של הביטקוין למטבע חוץ רשמי, עשוי יהיה להקנות לסוחרים, אשר פעילותם אינה עולה כדי עסק, פטור ממס.
לצד הענקת הפטור, עשויה פעילותם של הסוחרים בביטקוין להיבחן באופן קפדני, על-מנת לאתר פעילות העולה כדי עסק אשר אינה פטורה ממס, אלא חייב במס שולי בשיעור של עד 47%. בנוסף, מאחר ומיסוי המטבעות הווירטואליים נתון לתמורות ושינויים גלובליים ומקומיים, טרם ניתן לומר בוודאות כיצד הכרתה אל-סלבדור תשפיע על מיסוי יתר המטבעות הווירטואלים, לרבות האתריום, הלייטקוין, הדוג'קוין ומטבעות נוספים.
אחד הנימוקים שסיפק בית המשפט בסוגיית המטבעות הווירטואליים היה כי הביטקוין אינו מוכר כמטבע באף מדינה ריבונית. אין ספק שבקרוב בתי המשפט כמו גם עמדת רשות המיסים יאותגרו על רקע התקדים שעשתה אל-סלבדור בצעד למעשה טרף את כל הקלפים והמהווה לפריצת סכר. ברור כי מדינות העולם יעקבו בזמן הקרוב אחרי כלכלת המדינה הקטנה על מנת לראות האם הצעד שעשתה השתלם ותרם לכלכלה שלה. כך או כך, אין ספק שהמהלך מהווה הכרה בעוצמה האדירה שהביטקוין ושאר המטבעות הווירטואליים צברו בשנים האחרונות.
הכותב הוא עו"ד דורון ברזילי, לשעבר יו"ר לשכת עורכי הדין ובעלים שותף במשרד עורכי הדין דורון ברזילי העוסק בתחומי המס
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה