דעות

שוב הכתובת על הקיר - צה"ל לא ערוך למלחמה מול חיזבאללה

שערו בנפשכם מה יקרה לנו במלחמה אזורית שישוגרו על העורף הישראלי אלפי טילים, רקטות וכטב״מים מדי יום? קריאת השכמה רגע לפני האסון
האלוף במיל' יצחק בריק (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר, חיים גולדברג)
המכתב שקיבלתי מעוזר קמ״ן של גדוד מילואים היושב במוצב בקרבת גבול לבנון מלמד על חוסר מוכנות של צה״ל לתקיפת החיזבאללה, זהו מכתב אחד מני רבים שקיבלתי בחודשים האחרונים. בין השאר הוא כותב: "איני יודע אם אמשיך לשרת בצבא במילואים בזמן הקרוב. מילא שאיבדתי אמון מזמן בפיקוד העליון של צה"ל, עכשיו גם בדרג יותר נמוך לצערי".
עיקרי הליקויים עליהם הוא מדבר מדאיגים וצריכים להדליק לכולנו נורות אדומות:
1. מיקום מפקדת הגדוד במקום הקרוב מאוד לגבול ללא שום יכולת הגנה, קיים חוסר היענות / מוכנות של פיקוד צפון להעביר את המכלול אחורה למקום מרוחק יותר / מוגן יותר / מותאם יותר לפעילות צבאית מן הסוג הזה. (הועבר מכתב על ידי מספר קצינים טרם העלייה לקו אל המג"ד בנושא זה). ודבר לא נעשה. 
2. מערך הגנה לקוי / עד לא קיים של מפקדת הגדות הקרוב מאוד לגבול
מבחינת עמדות הגנה, סד"כ להגנה, אין עמדות למעט אחת בכניסה לחמ"ל שבה יש כיסא וכמה שקי חול, נשק אישי וללא זווית ירי / אין ראייה מרחבית למעט הכניסה, ללא תצפיות / חוזי על השטחים השולטים והמובילים מחוץ למתחם אשר משם יכולה להגיעה התקפה של החיזבאללה על המתחם שקיים בשטח כאבן שאין לה הופכין. ושאינו מסוגל להגן על עצמו.
3. שהייה ולינה במתחם שאינו ממוגן מפני טילים
מעט החמ"ל,  כלל החיילים במפקדה שוהים באזור מתחם  הלא מוגן. המתחם של הגדוד אינו מוגן מפני טילים.
4. מיגון אישי
לכל בעלי התפקידים במכלול (למעט מי "שארגן" את עצמו) ציוד המיגון שסופק על ידי הלוגיסטיקה הוא שכפ"ץ וקסדה בלבד. אפילו ללא ווסט עם מקום למחסניות / ציוד / ח"ע / תחבושת אישית. ממש כלום.
5. תחמושת וכוננות
זה הסעיף שבעיני מסמל ובעצם מסכם את עומק המחדל / פשע / אובדן דרך. ההנחיה להספקת תחמושת עבור חיילי המכלול עבור כוננות היא הקצאה של "שתי מחסניות" בלבד. כל שאר התחמושת מיועדת עבור תרחיש "נתק" / חירום. כאשר תפיסתית אם חייל במכלול יצטרך לפתוח באש מול התקפת פתע זה כבר מעיד על כך שאנחנו במצב חירום (התחמושת בברוסים במחסן במכלול,  כאילו שבעת מתקפה מישהו ירד  למחסן ויתחיל למלא מחסניות..).
6. אבטחת "מוצב"
קיים צוות אבטחה שאחראי להיות צוות תגובה של הגדוד. העמדה היחידה באזור המתחם ממוקמת בכניסה למקלט שבו ממוקם החמ"ל של הגדוד ובעצם מהווה מרכז העצבים והפו"ש הגדודי.
אין עוד עמדות אבטחה פעילות במתחם של הגדוד, ואין סיורים במתחם ניתן להגיע לתוך המתחם באופן חופשי ללא שום הגנה ותצפית. לא נפרסו אמצעי תצפית נוספים במרחב המתחם של הגדוד היושב ממש בקרבת הגבול.
7. מיגון אישי:
חיילי המכלול (אג"ם, מודיעין, מבצעים, לוגיסטיקה, מפקדה) –סופקו שכפ"צים בלבד. אין ווסטים בחלוקה (למעט מי שהביא לעצמו). וכמובן שאין אפודים קרמים
8.מיגון מפני רחפני נפץ (Quadcopter):  
לא קיים שום מיגון פאסיבי נגד חדירת רחפני נפץ אל מפקדת הגדוד
9. מיגון מפני טילי רע"ם (בורקאן / פאלאקס):
למעט המכלול שממוקם במקלט תקני, כל שאר מתחם אינו מהווה מקום מוגן כנגד מתקפה משמעותית של טילים. (כלל החיילים לנים מחוץ למקלט) מיותר לציין שבעת אזעקה אף אחד לא מגיע למקלט אלא פשוט נשארים באותו מקום כאילו שהוא מהווה מקלט.
10.הנחות מוצא:
צריך להיות מוכנים לכך החיזבאללה יפשוט בצורה מוגבלת ובכוחות מצומצים על המתחם של הגדוד (תרחיש "סביר") .
המשמעויות: 
1. בסופו של יום, רמת העמידות ותפיסת ההגנה מתבססת על החוליה הכי חלשה, יכולת המיגון / זיהוי / תגובה ולחימה ב"שגרה" הם אלו שילוו אותנו בחירום. במצב הנוכחי כפי שהדברים כעת. מדובר על השמדה / טבח של כל מי שנמצא במתחם הגדודי במידה והחיזבאללה יתקוף, חיילים ישנים מבלי שום שמירה סביבם במתחם הגדודי למעט הש״ג שנימצא בשמירה לכיוון הפוך מכיוון הגבול.
2. מתקפת טילי בורקאן משמעותית על המתחם  תשמיד את האזורים המרכזיים בו, אזורי הלינה והמגורים של החיילים לא יעמדו במתקפה שכזאת.
3. רחפני נפץ יכולים לחדור אל מתחם מפקדת הגדוד כיום , אין שום אלמנט שיכול לחסום את ההגעה שלהם / תמרון שלהם בתוך המבנה או בפתחים. אנחנו כל יום חוזים ברחפני אויב מעלינו / מסביבנו אוספים מודיעין ומטרות. שום דבר לא עוצר אותם.

האירוע הקשה שקרה לפני מספר ימים במג׳דל שאמס, מעיד כאלף עדים שאין לצה״ל יכולת להתמודד עם הטילים, הרקטות והכטב״מים של החיזבאללה. במשך מספר חודשים החיזבאללה חירבו את ישובינו בגבול הצפון, שרפו לנו עשרות אלפי דונמים של חורש וחקלאות, גרמו לנו לנטישת התושבים את ישוביהם, עשרות אלפים תושבים עקורים מביתם. שערו בנפשכם מה יקרה לנו במלחמה אזורית שישוגרו על העורף הישראלי אלפי טילים, רקטות וכטב״מים מדי יום , לשם כך צריך באופן מידי לשקם את הצבא שיוכל להגן על האזרחים ויוכל לנצח במלחמה אזורית.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    פעם , הוא היה משהו .
    מיכה 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי , שבעת מלחמה פונה ומקשקש בתקשורת במקום , בשקט , למערכת הביטחון , ערכו שווה - אפס .
    סגור
  • כדאי להסתכל עמוק לתוך העובדות
    יוחנן 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבסיס לא מסוגל להגן על עצמו מול אויב מאוד מאומן ושנימצא מאוד קרוב לחיילים שלנו. צבא שלא לומד מטעויות של 7/10 לא יוכל להכריע את המלחמה בצפון. לא כדאי להיות פחות יהיר ויותר יסודי וביקורתי? אם 2 מחסניות וללא ציוד, מיגון ואימון מתאים יכול להיות אסון גם בעוד שעה.
    סגור
  • 5.
    חבל שפרסם זאת ולא הפנה לרמטכ"ל.
    נפז 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל זה ביזיון נוראי. לחשוף גדוד שלם להשמדה! ואם כך זה שם, מה עם יתר הכוחות! ועוד הרמטכ"ל ושר הביטחון טוענים למוכנות עליונה בהגנה ובהתקפה?
    סגור
  • בריק צודק!
    ישראל 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אלוף בריק עושה את הדבר הנכון! אני מאמין לכל מילה שלו! צה"ל הפקיר את היישובים בעוטף עזה וחוסך ציוד על חשבון חיילי המילואים. תופעה ידועה מזה עשרות שנים. גם במילחמת לבנון השניה לא היה ציוד תקני לחיילי המילואים. גם במילחמת יום כיפור, הטנקים בימחים חסרו ציוד. המטכ"ל מזלזל בצבא המילואים. צריך לארגן את הצבא מחדש ולהעיף את המטכ"ל הכושל שהביא למדינת ישראל אסון וביזיון!!!
    סגור
  • 4.
    בהתחלה עוד היית מעניין כעת הפכת עצמך למאוס. (ל"ת)
    הג'כד 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • אתה מדבר רק בשם עצמך … עד הים בריק צדק בכל דבר (ל"ת)
    יוני 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    מתי תפסיק לפרסם זאת האוייב רואה וזה פועל לרעת העם - די
    מיכל 08/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יש לך מה לתרום עשה זאת מול גורמי ביטחון בבקשה לא לחשוף את החולשות של צהל בפני האוייב זה דמורליזציה במלחמה
    סגור
  • 2.
    רברבן!!! אם יש לך מה להגיד תפנה לקצונה הבכירה
    מממ 08/2024/06
    הגב לתגובה זו
    6 2
    למה דברים כאלו יוצאים בחוצות העיר!!! חו
    סגור
  • הוא כבר פנה לרמטכ״ל וגם לכנסת (ל"ת)
    יוני 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    צנזורה
    JO 08/2024/05
    הגב לתגובה זו
    8 1
    והיכן הצנזורה? איך מתאפשר פרסום כתבה זו ללא שום צנזורה? הרי האויבים שלנו אינם צריכים שום אמצעי מודיעין, פשוט לקרוא ולקטוף מידע מוכן. חלמאות
    סגור