תקשורת ומדיה

קרעי במענה תקיף לתנועה לאיכות השלטון: "מינוי יו"ר הרשות השניה - כדין"

מינויה של ד"ר אודליה מינס המוערכת ליו"ר הרשת השניה, עולה שוב לכותרות לאחר שהתנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ עם עתירה דחופה נגד המינוי. שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, הודף את הביקורות בחריפות, יוצא נגד הטענות על אי-כשירותה כביכול, ונחרץ: "אין כל הצדקה להתערבות שיפוטית בהחלטת הממשלה בעניין". ברקע הדברים, חשש שההתנגדות מגיעה על רקע היותה של מינס מיישובי ההתנחלות | בלעדי

יהודה לוינגר | 
אודליה מינס (צילום מסך פייסבוק)
לפני כשבועיים, חשפנו ב-ice את בחירתו של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, במינוי זמני ליו"ר רשות השנייה: ד"ר אודליה מינס שנבחרה לתקופה של שלושה חודשים, וזאת על רקע התפטרותו הפתאומית על רקע כספי של יו"ר הרשות הקודם: עדן בר טל.
מינס, חוקרת משפטים מוערכת ומרצה למשפטים בקריה האקדמית אונו, ויותר מכך: חברה ותיקה מעל 5 שנים במועצת הרשות השנייה, ואעפ"כ בקרב המתנגדים למינויה, במיוחד במערכת המשפט, טוענים על אי כשירותה לתפקיד. כאשר מייד עולה השאלה: מי יותר מתאים לתפקיד זמני מאשר חבר מועצה ותיק?
למרות זאת, הטענות חוזרות ונשנות, גם על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה, שאף החליטה ממש לבטל את מינויה - מינוי שעבר על ידי הממשלה עצמה - וזאת על סמך הטענה לאי כשירותה. זאת על אף שהמינוי של יו"ר הרשות הוא אך ורק זמני, וגם אמור להיות ממונה על ידי הממשלה. בנוסף, עולות טענות שבמקרה דומה לפני 7 שנים אישרה היועצת המשפטית של משרד התקשורת את המינוי, ודווקא עתה שינתה את עמדתה.
בתוך כך, הגישה התנועה לאיכות השלטון היום עתירה דחופה לבג"ץ  על מינויה של  ד"ר אודליה מינס ליו"ר הרשות השניה, הוסיפו בכך שהממשלה ושר התקשורת התעלמו מההוראות המפורשות, כביכול, של היועמ"שית גלי בהרב מיארה: "פעלו תוך התעלמות בוטה ומתריסה מעמדתם המחייבת של היועצת המשפטית למשרד התקשורת ושל המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ובאופן החורג במידה קיצונית ממתחם הסבירות".
במכתב תשובה, הודף קרעי בחריפות את הטענות, תוך שהוא מזכיר שהחלטת ממשלה על מינוי, כפי החוק המסמיך אותה, מחייבת כל מינוי: ממינוי יועמ"שית ועד מינוי יו"ר הרשות. על האקטיביזם של ד"ר גיל לימון, המשנה ליועמ"ש שמוביל את המהלך לביטול, עונה קרעי בתקיפות: "אני מחויב להחלטות הממשלה וכך גם אתה", ענה לו בעבר.
במכתב שנשלח לבכירי התנועה לאיכות השלטון: עו"ד אריאל ברזילי – ראש האגף הכלכלי
ועו"ד אורי הס –  האגף הכלכלי, במענה לפנייתם על המינוי, השיב קרעי היום כי החלטת הממשלה התקבלה כדת וכדין, ולכן כלל המצב המשפטי אותו מעלים בתנועה לאיכות השלטון "שגוי באופן מהותי".
קרעי מעלה את לשון החוק שבו תנאי הכשירות היחידי לגבי מינוי יו"ר זמני הינו היותו חבר מועצה, דבר שד"ר אודליה מינס עומדת בו שנים רבות, וכך הוא לשון הסעיף ממש במפורש: "ימנה לו השר, באישור הממשלה, ממלא מקום מבין חברי המועצה לתקופה שלא תעלה על שלושה חדשים", ועוד הוסיף שר התקשורת על הטענות לאי-כשירות אחרות שהועלו גופים משפטיים: "כל פרשנות אחרת, לפיה גם ממלא מקום המגיע מתוך חברי המועצה המכהנים, נדרש לעמוד בתנאי כשירות לתפקיד יו"ר, משמעותו סיכול סעיף מפורש בחוק".
שר התקשורת מעלה טענות קשות נגד עמדת היועצת המשפטית למשרד התקשורת, עוה"ד ברוריה מנדלסון, במקרה דומה לפני 7 שנים לא ראתה צורך לבחון את תנאי הכשירות לתפקיד ואף כתבה: "איני רואה מניעה משפטית", אולם באותו מקרה, לאחר 7 שנים, כן אותה יועמ"שית אך עם מסקנה אחרת: מניעה משפטית. כך כתב קרעי: "החלת דין באופן שונה על מצבים זהים, דורשת הצדקה משכנעת וחד-משמעית אחרת תיחשב להפליה. במקרה זה אין הצדקה כאמור, נוכח היות הדין הפרטני ברור, על לשונו ותכליתו".
עוד מעלה קרעי טענה משמעותית. בדיון על מינויה של ד"ר מינס בישיבת הממשלה, הוא שאל את המשנה ליועמ"שית שנכחה בדיון, עו"ד כרמית יוליס, מה יקרה אם יתברר שלאף אחד מחברי המועצה אין את תנאי הכשירות הנדרשים לטענתם. היא השיבה כי ניתן לתת מענה לריק שנוצר בדרך כזו שבכל ישיבה של אותה מועצה ימונה יו"ר לאותה ישיבה, כך שפעילות הגוף לא תיפסק.
באשר "לטענה יצירתית זו", השיב שר המשפטים בדיון כדלקמן: "עמדת היועצת המשפטית לממשלה בבג"ץ בעניין מינוי נשיא בית המשפט העליון הסבירה באריכות שלא ניתן לאפשר מצב של ריק במי שעומד בראש מערכת וזה עניין דחוף. כאשר בבית המשפט העליון יש בכל זאת הסדר קבוע מי ממלא מקום במצב כזה. הפרשנות של הייעוץ המשפטי לממשלה לסעיף, שמשמעותה כי ייתכן אי אפשר למנות ממלאת מקום ליו"ר הרשות השניה משמעותה שיש גוף בלי ראש. אז מה ההבדל בין בג"ץ לרשות השניה ומדוע שלא נקבע שנשיא בית המשפט העליון יתחלף כל חודש או בכל ישיבה יהיה ממלא מקום אחר". ובכך למעשה נסתרו דבריה של המשנה ליועמ"שית.
שר התקשורת חוזר ומדגיש על הביקורות, כביכול, על אי כשירותה של מינס, חוקרת משפט מוערכת, והודף את הטענות: "לעצם הטענה שד"ר מינס אינה עומדת בתנאי הכשירות, יצוין כי ד"ר מינס היא משפטנית וחוקרת מוערכת וחברה ותיקה במועצת הרשות, בעלת רקע עשיר ניהולי, מקצועי ואקדמי גם יחד ודומה שדווקא בעניין זה נפלה שגגה תחת ידיה של עו"ד מנדלסון, שכן במסגרת חוות דעתה היא התמקדה בשאלה האם תפקידיה האקדמאיים מהווים תפקיד בכיר בתחום הניהול והשיבה לכך בשלילה. מכל מקום עו"ד מנדלסון לא בחנה כלל את השאלה האם כהונתה למעלה מ-5 שנים כחברת מועצה במועצת הרשות השניה גופה, מהווה "כהונה ציבורית בכירה או "תפקיד בכיר בשירות הציבורי"".

במכתב התקיף, סיכם קרעי את דבריו: "אין כל הצדקה להתערבות שיפוטית בהחלטת הממשלה בעניין. החלטת הממשלה על מינויה של ד"ר מינס נתקבלה כדין ומחייבת אותי כשר התקשורת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה