תקשורת ומדיה

יאיא פינק בריאיון: "נתניהו הקודם היה עושה עסקה"

יאיא פינק, ממובילי המחאה, לא מחכה להחלטה הגורלית וכבר הקים קבוצת "ליל גלנט2" אליה הצטרפו כמאה אלף איש תוך זמן קצר. על כיצד ניהול הממשלה את מלחמת חרבות ברזל ("בסופו של דבר, יש לנו יש עם מופלא והנהגה גרועה"), על הצעדים הקריטיים הבאים (להחזיר את החטופים ושיהיו בחירות") ועל תופעת הפייק האכזרית ברשתות ("מייצר עוד שנאה, עוד קיטוב ועוד שקרים") | יאיא פינק בריאיון
מערכת ice |  1
יאיר פינק (צילום פלאש 90/ גילי יערי)

(יאיר (יאיא) פינק, פעיל חברתי ופוליטי, אשר נחשב לאחד ממובילי המחאה למען השוויון בנטל ולהשבת החטופים, מודאג מאוד מהמצב הביטחוני הקיים בחברה בישראלית. מאז ה-7 באוקטובר, אחרי חודשים רבים בשירות צבאי ולחימה עזה,  פינק מרבה לפעול למען תושבי הצפון, משפחות חטופים ומשפחות שכולות ומצהיר כי הקריירה הפוליטית של נתניהו תמה. "לצערי, מה שיזכרו לו מהקריירה הפוליטית זה את אסון ה-7 באוקטובר".

על רקע הפערים בין עמדות מערכת הביטחון ושר הביטחון סביב נושא השבת החטופים, אל מול עמדת ראש הממשלה נתניהו, פינק לא מחכה למה שנראה כפיטוריו של גלנט, והקים קבוצת וואטסאפ שנקראת "ליל גלנט2" אליה הצטרפו תוך זמן קצר כמאה אלף איש, והמספרים ממשיכים לעלות.
בריאיון ל-ice, פינק מספר על פעילותו הנרחבת סביב המחאה נגד הממשלה וחושף האם לדעתו מדינת ישראל מתקרבת לכדי מימוש עסקת חטופים ומי תהיה האלטרנטיבה הפוליטית של נתניהו? וגם על חשבון הפייק שמתיימר ברשתות החברתיות להציג את עמדותיו של פינק, שגם אנחנו באתר ice סיקרנו בשוגג את אחד הציוצים שפורסמו בחשבון הפייק, ועל כך אנו מתנצלים.
כפעיל חברתי, יאיא פינק היה אחראי על קידום פרויקטים חברתיים משמעותיים למען אזרחי המדינה שנאלצו להתמודד עם השלכותיה הקשות של המלחמה. לצד העובדה כי הוא פעל רבות למען שיקום קיבוץ בארי והעניק סיוע נרחב לאביגיל בת ה-4 שחזרה משבי חמאס, פינק מקדיש את כל זמנו למען תושבי הצפון אשר מרגישים כי גם הם, כמו תושבי הדרום, הופקרו על ידי הממשלה והעומד בראשה.
 



לאחרונה השתתפת בהפגנה שנערכה בכרמיאל יחד עם שקמה ברסלר, ממובילי מחאת קפלן, אמיר ח’ניפס, ממובילי מחאת העדה הדרוזית ואייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני ז”ל ונוספים למען תושבי הצפון והחזרת החטופים. על אף המאבק הממושך של המחנה הליברלי נגד הממשלה, האם אתה חש בייאוש ששורר בחברה הישראלית נוכח המצב הביטחוני המורכב?  

"העם שלנו נע בין ייאוש לתקווה משחר ההיסטוריה וגם בימים אלו. בסוף המאבק שלנו, למרות שלפעמים אוהבים להצית נגדו, הוא מאבק מאוד פטריוטי ואוהב מדינה שרוצה לייצר מדינה טובה יותר. 
כדי לעשות זאת, יש שני דברים שהם חובה: להחזיר את החטופים הביתה ושיהיו בחירות כדי שתהיה הנהגה ראויה יותר. בסופו של דבר, יש לנו עם מופלא והנהגה גרועה ולכן אלו שתי המשימות הקשות שלקחנו על עצמנו לנסות לקדם. 

(צילום: פלאש 90/ אריק מרמור)

אף אחד לא נתן למחאה סיכוי לעצור את ההפיכה המשטרית אל מול 64 חברי כנסת שחושבים כמעט אותו הדבר ואף אחד לא נתן לה סיכוי לעצור את חוקי ההשתמטות אל מול 64 מאוד הומוגניים - שני הדברים האלה קרו בשנה וחצי האחרונה. גם ההפיכה המשטרית נעצרה בזכות המחנה הליברלי שקם לתחייה. 
המחאה הזאת היא כנראה מהמחאות המוצלחות שהיו בהיסטוריה, למרות שעוד לא הצלחנו להביא בחירות, אבל כן הצלחנו לבלום את ההפיכה המשטרית וחוקי ההשתמטות וכל מיני רעיונות אחרים. בנוסף, הצלחנו לקדם רוב ליברלי בכל מיני מקומות ופרס ישראל שחולק, יש כל מיני הישגים למחאה. 
בסוף יש גם רגעים יותר מאתגרים, זה שהכנסת יוצאת לשלושה חודשים של פגרה בזמן מלחמה. זה קורה כאשר הם (חברי הממשלה) אומרים שאי אפשר לעשות בחירות בזמן מלחמה אבל לפגרה אפשר לצאת. זה כישלון של הממשלה ושל המדינה שזה קורה". 
מה לדעתך קרה למחאה של המחנה הליברלי? נראה שבימים מורכבים אלו, נרשמת ירידה בקיום ההפגנות נגד הממשלה ביחס לשנה שעברה, בה יצאו אלפים רבים למחות נגד התנהלות המדינה. 
"מתקשרים אלינו מכל העולם גיאורגיה, פולין, הונגריה וכו' בכדי ללמוד איך אנחנו כבר שנה נלחמים. כאשר לנו אומרים כאן 'לא הצלחתם', אתה מסתכל על זה ברמה הבין לאומית וגם ברמת ההיסטוריה של מדינת ישראל ורואה שאף פעם לא הייתה מחאה של שנה וחצי שהצליחה שבוע אחר שבוע להוציא בין עשרות אלפים רבים למאות אלפים רבים או מיליון איש. 
כמובן, יש גם יש תנאים אובייקטיבים: אני סיימתי 150 ימי מילואים, יש עוד מאות אלפי מילואימניקים, יש משפחות שכולות, יש משפחות חטופים. בסוף זה מאתגר אבל אני חושב שהמחאה היא חשובה כדי לייצר פה שינוי". 
נאמר לא מעט על רה"מ נתניהו, בין היתר מצד חלק ממשפחות החטופים, כי הוא מטרפד את עסקת החטופים והוא פועל אך ורק למען שרידותו הפוליטית. אתה מסכים עם הטענה הזאת? 
"אני חושב שנתניהו הקודם היה עושה עסקה ונתניהו הנוכחי, ששרידותו הפוליטית והממשלה זה הדבר היחידי שחשוב לו, לא מקדם עסקה. אפשר לראות שמכתבי האישום, הוא הסכים להכניס את בן גביר לממשלה, כשפעם הוא אמר שזה לא יקרה. את רואה עוד ועוד שיקולים פוליטיים שעוקפים את השיקולים הביטחוניים. בנוסף, הוא רצה לפטר את גלנט. 
אני חושב שנתניהו שלפני 10 שנים לא היה עושה את זה. נכון להיום, לנתניהו יש משימה אחת בחיים והיא שרידותו הפוליטית ועל המזבח הזה מדינת ישראל נפגעת ונמצאת באחת התקופות הקשות ביותר. זו עוד סיבה למה חשוב להחליף אותו וזו סיבה למה צריך שתהיה הגבלת קדנציה וראש ממשלה לא יהיה כל כך הרבה שנים בדמוקרטיה.


(צילום: פלאש 90/Dudu Bachar/POOL)
ברור שמי שאחראי על חטיפת החטופים זה החמאס אבל אני חושב שזה שאנשים כל יום חטופים בשבי ולא משוחררים וחוזרים הביתה זה פשע.  אנחנו עובדים קשה כדי לעמוד לצד המשפחות ולנסות לשכנע את ממשלת ישראל לחתום על עסקה. לא רק אנחנו מאמינים בזה, גם אנשים בכירים במערכת הביטחון אומרים שזה בידיים שלנו. 
חיסול החמאס או חיסול כל המחבלים שרוצים להשמיד אותנו בעזה או במזרח התיכון, זה דבר שלוקח שנים. אנחנו 45 שנה נלחמים נגד החמאס ביהודה ושומרון ועוד לא הצלחנו לחסל אותם ולמרות שהשליטה הביטחונית שם שלנו מלאה. חיזבאללה נמצא עשרות רבות של שנים בגבולנו הצפוני. הדבר היחידי שדחוף למחר בבוקר זה לשחרר את החטופים, כל יום שעובר הם מתים". 
אין ספק, אירועי ה-7 באוקטובר השפיעו על עתידו הפוליטי של נתניהו. במשך שנים, הצליח נתניהו להציג את עצמו כמנהיג המושלם שיודע מהי טובת המדינה בכל עת. רבים כינו אותו כ-"מר ביטחון". כעת, נראה כי אותה תדמית מושלמת מתפוררת לעיני הציבור הישראלי. 
"אני לא רק מאמין אלא גם רק מעריך, שבקרוב נתניהו יסיים את הקריירה הפוליטית שלו. לצערי, מה שיזכרו לו מהקריירה הפוליטית זה אסון ה-7 באוקטובר. בסוף המטרה זה לא להיות כמה שיותר זמן פוליטיקאי או כמה שיותר זמן ראש ממשלה, המטרה זה לייצר מציאות טובה יותר למדינה שאתה מנהיג אותה. 
אני לא חושב שיש בן אדם אחד היום במדינה או לפחות אין רבים כאלה, שחושבים שתחת שלטונו של נתניהו אנחנו נמצאים במציאות טובה יותר מאשר לפני שלטונו של נתניהו. החמאס התחזק, חיזבאללה התחזק, אנחנו המדינה היקרה ב-OECD, פערים כלכליים חברתיים מטורפים, קרע בעם שלא היה כדוגמתו. כל הדברים האלה, עד כמה שהוא אשף הבריחה מהאחריות, בסוף מי שהראש הוא זה שנושא באשמה".
 
מי לדעתך יחליף את נתניהו ויכהן בתפקיד הבכיר כראש ממשלת ישראל? 

"מי שהעם יבחר. אני לא יודע מי ייבחר לראשות הממשלה, אבל אני מניח, לפחות מהנתונים והמחקרים שאני רואה, שהממשלה הבאה תהיה ממשלה הרבה יותר ליברלית והיא תורכב מהימין הממלכתי, גם מהמרכז וגם מהשמאל הציוני". 

(צילום: פלאש 90/ יונתן זינדל)​

האם לדעתך המחנה הליברלי ירוויח בבחירות הבאות את קולם של בני המגזר הדתי לאומי או שדווקא רובם ככולם מסכימים באופן נחרץ עם דעותיהם של בן גביר וסמוטריץ' והם ימשיכו לתמוך בהם בשנים הבאות?
"ככל שיש ציונות דתית שהולכת ומקצינה בהובלת סמוטריץ' או בן גביר או כל מיני רבנים קיצוניים, יש יותר ויותר דתיים שמרגישים שזה לא הבית שלהם ולדעתי בבחירות הקרובות יהיה מספר שיא של שתיים שיצביעו למפלגות שהן לא מהקואליציה הנוכחית. 
לכן, אני משתדל להסתכל על חצי הכוס המלאה ואני עומד על זה שיהיו כמה שיותר דתיים שיצביעו למפלגות יותר ליברליות. זה נכון שעדיין מרבית הציונות הדתית היא יותר באזורים קיצוניים ממה שהיא הייתה פעם. 

(צילום: פלאש 90)
פעם הציונות הדתית הייתה גורם מאחד - היום זה לא המצב. אני חושב שאפשר לשנות את הסיטואציה הזאת. אני חושב שסמוטריץ' ושותפיו המציאו יהדות חדשה אולי אפילו מוטציה יהודית שמקדשת הרבה פעמים במקום את החיים את המוות, שמתעלמת מהחשיבות של פדיון שבויים, שמתעלמת מערכים של צדק וצדקה ושוויון ושלום וקדושת החיים והרבה מאוד דברים שהם ממש מחקו לגמרי מהיהדות שלהם. 
לצד זאת, השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מקפידים להתנגד לחוק הגיוס ולפסיקת בג"ץ. נראה כי אותה התנהלות מקשה עוד יותר על המצב המורכב שנוצר  בצה"ל, אשר מתמודד עם מחסור בלוחמים. לאחרונה, דווח כי חיילי המילואים ייאלצו לשלם על כך באופן אישי והשירות שלהם יוארך בשנה. 
"זה אולי הצביעות הכי גדולה של סמוטריץ' ובן גביר, כאשר אחד לא שירת בכלל והשני שירת קצת. הם מדברים בשמם של חיילי צה"ל ובסוף של דבר הם בממשלה האנטי צה"ל הראשונה ותומכים בחוקי השתמטות וחוקי הכבדת הנטל.
 זה עוד מופע צביעות מרהיב וזו עוד המצאה של יהדות חדשה. ביהדות המקורית, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה יוצאים למלחמת מצווה. הממשלה הזאת היא ממשלה שמכבדת את הכבדת הנטל באופן תדיר". 
אם נסתכל על הרשתות החברתיות, נבחין בתופעה מדאיגה במיוחד. נראה כי השיח שחל ברשתות החברתיות השונות מתאפיין באלימות, הסתה, והוא אף מגדיל את הקרע הרב שקיים כבר בחברה הישראלית. האם לדעתך לא אבדה התקווה ויש ביכולתנו לקיים שיח מכבד על אף המחלוקות הרבות? 
זה שיש קיטוב מאוד עמוק בעם שלנו זה נכון, אבל אני כן אגיד שהמצב פחות גרוע ממה שקיים ברשתות החברתיות. בתור שמי שבילה חמישה חודשים במילואים, בסופו של דבר יש קיטוב בעם ויש מחלוקות אבל המחנה המשותף יותר גדול ממה שלאנשים נדמה.
 לכן, ההמלצה שלי היא כן להיות פעיל ברשתות החברתיות. אבל לזכור שני דברים, להעלות תכנים חיוביים מדי פעם ולצאת מהרשתיות החברתיות מדי פעם ולפגוש את הישראלים עצמם. 
אני חושב שזה טוב שיש מחלוקות, כל עוד זה לשם שמיים. אם המחלוקות מתחילות להיות מאוד אישיות ועם הרבה נאצות, זה לא לשם שמיים. אבל אם יש מחלוקות אידיאולוגיות ואם רוצים להביא לבחירות למשל אחרי האסון שקרה לנו, זה לא דבר רע. צריך להשתדל לעשות את זה בצורה נחושה וראויה ובלי אלימות.
כידוע, הרשתות החברתיות מלאות במידע שקרי שמופץ ממשתמש למשתמש במהירות וללא שליטה ובקרה. אחד מחשבונות הפייק הבולטים ברשת החברתית X הוא חשבון שנרשם על שמך אשר המשתמש שמפעיל אותו נוהג לפרסם ציוצים שונים ומשונים. לצערנו, גם אתר ice טעה בזיהוי חשבון ה-X המזויף שנרשם על שמך ופרסם ידיעה בנוגע למתקפה המבזה שחלה נגד נועה ארגמני ואביה. לכן, אתר ice  מתנצל על כך.  האם אתה פועל נגד המשתמש הזה ובאילו דרכים? 
"אני בעד רשתות חברתיות ואני חושב שזה מאפשר לאנשים פשוטים להביע את דעתם וזה מאפשר שיח רחב אבל צריך לראות שזה לא הופך להיות גם במות להשמצות והסתה פרועה וגם לא לכל מיני שקרים ומניפולציות.
כן, גם עליי יש עמוד פייק שמפיץ שקרים והסתה. לא רק עליי, גם על אלופים בצה"ל ואנשים אחרים. זה אחד הדברים המסוכנים ברשתות החברתיות כי אנשים שמתחזים לאנשים והם מסיתים נגד אחרים ויש כאלו שלא מקדישים זמן ומאמץ בכדי לברר לעומק את הדברים, זה מייצר עוד שנאה, עוד קיטוב ועוד שקרים". 

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איש איום, שנאת יהודים בעורקיו. (ל"ת)
    איש נורא 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור