בארץ

בעלי עסקים משרתי מילואים יקבלו סיוע? זו ההחלטה שהתקבלה

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן, עוקבת אחר הטיפול בעסקים הקטנים של משרתי ומשרתות המילואים שדיווחו כי עדיין שום סיוע מהמדינה, כאשר 33% מהעסקים של בנות זוגם בדרך להיסגר, יו"ר ועדת הכלכלה ביקש לבחון פרטנית כל בעיה
מערכת ice | 
עסקים בזמן מלחמת חרבות ברזל (צילום פלאש 90/ עטיה מוחמד, shutterstock)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה ישיבת מעקב אחר הטיפול בעסקים קטנים של משרתי ומשרתות מילואים. היו"ר ביטן פתח את הישיבה ואמר כי אין מחלוקת שצריך לסייע לאנשי המילואים, וביקש דיווח על הבעיות שעדיין קיימות וקרא להקים ועדת חריגים שתטפל בעניין. 
רכז כלכלה ותעשייה באגף התקציבים באוצר, גל ברנס, ציין כי שני כלי הסיוע העיקריים הם המענקים, שהיו אמורים להחזיר את העסק למצב כאילו שלא נפגע, וקרן ההלוואות בתנאים מועדפים. נציגת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, תמר מירסקי, ציינה כי הסוכנות מסייעת לבעלי העסקים להגיש את הטפסים לסיוע לקרן ההלוואות בערבות מדינה, ומאפשרת 10 שעות ייעוץ. ח"כ עודד פורר אמר כי צריך לתת להם כסף, ולא שעות ייעוץ.
נשיא לה"ב, עו"ד רועי כהן, אמר כי יש כ-35 אלף עסקים שבהם משרתי מילואים עם עובד אחד עד 4, שלא קיבלו שום מענה. עידו טוביאנה, מילואימניק בעל עסק, סיפר כי שלושה חודשים עברו מאז שהגיש בקשה ולא קיבל שקל. "כשיורים עליך נ"ט אתה לא יכול למלא טפסים. אני במילואים מה-7 באוקטובר וגם חלק מהמנהלים שלי במילואים, אני משלם הכל ושקל לא קיבלתי. זה הפער של פשיטת רגל", אמר.
סא"ל זיו ברק, המשרת גם הוא במילואים, סיפר כי הסיוע לא מפצה אותו על הוצאות עודפות כמו שעות נוספות ובונוסים שהוא משלם לעובדים בשביל לשמר את העסק. במהלך הדיון עלה כי חלק מהבעיה נובעת מנוהל שמשרד הביטחון מתמהמה לאשר, שנועד להתאים את הסיוע לעסק של משרת מילואים כמו לסיוע של עסק באזורי הלחימה, והיו"ר ביטן דרש להכינו תוך שבוע.
ח"כ אורית פרקש הכהן אמרה כי כולם יודעים מה הפער כדי לסייע למילואימניקים ולנשים העצמאיות, אבל למרות שהיא בקואליציה בהיבטי הלחימה, היא מתקשה בשיח עם שר האוצר שצריך, לדבריה, לשנות סדרי עדיפויות. ח"כ משה פסל ביקש להודות לאנשי המילואים וגם לנשים שלהם, ואמר כי בזכותם אנחנו יכולים להמשיך בשגרת החיים. "אנחנו צריכים להיות הגב שלהם, גם אם זה עולה הרבה כסף, כי לא יכול להיות שלא יהיה להם שקט כלכלי", אמר.
קצין המילואים הראשי לשעבר, הושע פרידמן, אמר כי "צריך לגמור את הסיפור הזה עם ניצחון לא בקרב, אלא באמון המילואימניקים בנו. הסיוע לנשים חשוב מאוד, כי כל המשפחה מתגייסת למילואים. חייבים לנצח את עניין בני ובנות הזוג, כולם תמיד בעד אבל הבעיה היא שצנרת ההזרמה של הדברים האלה נורא שוחקת וקשה ולכן נוצר אי אמון במערכת. צריך שזה יהיה יותר קל ופשוט ושיהיה מישהו שיתכלל את זה. ועדת חריגים זה רעיון ממש נכון בעיני", אמר.
 
שגית בכנר, ממובילות פורום נשות המילואים, אמרה כי יש 17,200 בני ובנות זוג של משרתים במילואים בעלי עסקים, שנפגעו כי הן לא יכולות ללכת לעבוד. לדבריה, 36% העידו שחלה ירידה בהכנסות העסק שלהן. "33% מהעסקים של נשות המילואים בדרך להיסגר – מי ישמור עלינו במלחמה הבאה כשהעסק שלנו לא יהיה?", שאלה בכנר. איילת אנג'ל, מורה לנהיגה, סיפרה כי יש לה 8 ילדים ואין מי שיחליף אותה בעסק. מלכה ארליך הוסיפה כי היא לא עומדת בעומס ולא יכולה לקבל עוד לקוחות כי אין מי שיטפל בילדים שלה.
היו"ר ביטן סיכם את הדיון ושב ודרש להקים ועדת חריגים שתטפל בכל הבעיות שעלו בדיון. בנוסף ביקש היו"ר ביטן מח"כ פורר וח"כ אורית פרקש הכהן לבחון כמה מתוך תכנית הסיוע בסך 9 מיליארד שקל, עליה הכריזו שרי האוצר והביטחון, מגיע לעסקים של משרתי מילואים והאם הסיוע מספיק. בנוסף הוא ביקש מנציגות רשות המסים לבדוק את כל המקרים הפרטניים של המשתתפים והמשתתפות בישיבה, ולנסות למצוא להן פתרונות. היו"ר ביטן אף הודיע כי יכנס את הוועדה שוב בשבוע הבא, להמשך המעקב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה