בארץ

"התפוררות חברתית": הדו"ח החדש שמזהיר מפני בעיית הצפיפות בכיתות

לאחרונה פורסם דו"ח מצב המדינה של מרכז טאוב אשר הזהיר כי תלמידי חטיבות הביניים סובלים מבעיית צפיפות קשה, בדגש על החינוך הממלכתי חילוני. בנוסף, נטען כי רפורמת אופק חדש בחינוך החרדי עלולה לגרום להתרחבות הפערים החברתיים ולבסוף ל"התפוררות חברתית"
מערכת ice | 
כיתה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
כולנו מודעים לעובדה כי מערכת החינוך סובלת מבעית צפיפות קשה ביחס לשאר מדינות ה-OECD. נתונים חדשים חושפים כעת כי אלו שסובלים במיוחד מהעומס בכיתות הם תלמידי חטיבת הביניים, כאשר במהלך 2023 כשליש מהתלמידים למדו בכיתות שהכילו יותר מ-32 תלמידים. אם נתמקד בתלמידי החינוך הממלכתי החילוני, נגיע לשיעור גבוה במיוחד של כ-59% מהתלמידים שלומדים בכיתות צפופות, וזאת לעומת כ-14%-15% בחינוך הממלכתי דתי, החרדי והערבי.
הנתונים נחשפו בדו"ח מצב המדינה של מרכז טאוב החוקר את המדיניות הכלכלית בישראל שהתפרסם אתמול (שני). את הפרק הראשון חיבר חוקר כלכלת החינוך, נחום בלס, שאמר: "זהו מצב בעייתי במיוחד משום שמדובר בנערים ונערות בגיל ההתבגרות, גיל פגיע במיוחד בו רבים סובלים מבעיות קשב וריכוז".
בהמשך מסביר בלס כי שיעור הכיתות הגדולות בתיכונים עומד על 21%, ואילו בבתי ספר יסודיים מדובר על 3% בלבד. חשוב לציין כי למרות שתקציב החינוך עלה דרמטית בשנים האחרונות, איכות החינוך שמקבלים התלמידים לא השתפרה. רוב התלמידים בחינוך המיוחד לומדים בכיתות מעט גדולות יותר מבעבר, והתקציב הממוצע לתלמיד אף ירד.
רק בשבוע שעבר פורסם פרק בנוגע למלחמה שהזהיר כי עשרות אלפי עד מאות אלפי ילדים בגיל הרך אשר חשופים בתקופה האחרונה למתח ולחץ קשים עלולים לסבול מנזקים התפתחותיים לכל חייהם, וביניהם הפרעות קשב וריכוז, פגיעות נפשיות, הפרעות דחק פוסט טראומתיות ועוד.
נקודה נוספת אליה בלס התייחס, היא לרפורמת אופק חדש בחינוך החרדי. הוא טוען כי בטווח הקרוב ניתן להניח שהדבר יוביל להתרבות קבוצות הורים אשר יעדיפו להוציא את ילדיהם מבתי הסבר הציבוריים ולהקים להם בתי ספר נפרדים. "התוצאה תהיה התרחבות הפערים הלימודיים והחברתיים, עלייה משמעותית בהוצאות הלאומיות לחינוך בשל הבזבוז הגדול מהקמת בתי ספר פרטיים ולבסוף התפוררות חברתית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה