תקשורת ומדיה

מערכת החינוך: אלו הם הנחיות הבטיחות שכל מנהל חייב לדעת

לימודים בצל הלחימה: רעשי האזעקה, חרדה והמולה כתוצאה מאי וודאות וההגעה אל המרחב המוגן הקרוב ביותר. בזמן שמלחמת 'חרבות ברזל' נכנסת לחודשה השני של הלחימה, מוסדות לימוד רבים חוזרים לשגרת לימודים היברידית. המוסד לבטיחות ולגיהות מציג את הנחיות הבטיחות שכל מנהל חייב לדעת

מערכת ice | 
שגרת לימודים במלחמה (צילום שאטרסטוק)
חודש למלחמת 'חרבות ברזל' ומוסדות לימוד רבים חוזרים לשגרת לימודים היברידית בצל המלחמה. החזרה ללימודים דורשת מהמנהלים לפעול לפי מדיניות פיקוד העורף ועל כל מנהל מוטלת האחריות לדאוג לתלמידים ולצוות ההוראה להגיע בבטחה למרחב המוגן בזמן האזעקה.
על מנת שהמנהל יוכל לממש את אחריותו לנהל את ההגעה למרחב המוגן על קולו להישמע בזמן האזעקה ורעש ההמולה. כרז יד הוא האמצעי הנדרש להימצא בהישג יד של כל מנהל, בעזרתו יוכל להעביר הוראות והנחיות לתלמידים ולצוות ולנהל את ההגעה הבטוחה למרחב המוגן.
עם הישמע האזעקה נדרשים התלמידים והצוות לפעול ע"פ התרגול להגעה מהירה ובטוחה אל המרחב המוגן. בזמן הקצר שנדרש להגיע אל המרחב המוגן על מנהל בית הספר לצאת ממשרדו לנקודה ממנה יוכל במידת הצורך להשפיע ולנהל אירועים חריגים העלולים להתרחש תוך כדי התנועה אל המרחב המוגן.
ברוב האזורים בארץ הוגדר זמן התגוננות של דקה וחצי. באזורים הקרובים לגבולות הוגדר זמן התגוננות משתנה שנע בין טווחי הזמנים הבאים: מיידי, 15 שניות, 30 שניות, 45 שניות ודקה, זמנים קצרים אלו מחייבים יציאה מיידית והליכה אל המרחב המוגן.

כל מנהל מוסד חינוך נדרש לוודא שיש ברשותו כרז יד שיהיה צמוד אליו בכל שעות העבודה, כרז היד יאפשר העברת מידע וניהול שישמע תוך כדי ההגעה אל המרחב המוגן ובמרחב המוגן.
במהלך תרגול להגעה למרחב המוגן יתרגל המנהל את ניהול המורים והתלמידים בעזרת כרז היד ויוודא שקולו נשמע והנחיותיו מועברות ומיושמות הלכה למעשה תוך כדי ההגעה למרחב המוגן ובחזרה לסביבת הלמידה.
יש לוודא שהמורים מכירים את הסיכונים והדרכים למזעורם, המורים עברו הדרכה ורענון יומי לשמירת דרכים פנויות להגעה אל המרחב המוגן, וכן מכלול הפעולות הנדרשות מכל איש צוות בהישמע אזעקה ומילוט אל המרחב המוגן להגנה במהלך ירי טילים.
יש לוודא שבעלי תפקיד בארגון מכירים את סדר הפעולות הנדרש בשלב הישמע אזעקה הפסקת עבודה ועד היציאה מהמרחב המוגן והחזרת הפעילות, תקשורת והעברת מידע, ניהול האירוע, טיפול ראשוני לאחר ירי טילים במקרה של פגיעה, כגון: הגעת מגישי עזרה ראשונה, צוות סיוע עצמי ראשוני וצוות התערבות מאומנים וכשירים לתפקידם למקום הפגיעה.
יש לוודא שקיים תכנון המבוסס על תהליך ניהול סיכונים והוראות פקע"ר המאפשר לעובדים להגיע למרחב מוגן בכל אזורי העבודה או שיש ברשות העובד את הציוד למיגון עצמי בשטח. יש לוודא שתאורת החרום במרחב המוגן, במסדרונות ובדרך המילוט נבדקה ונמצאה כשירה.
מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר סיכם: "בזמן החזרה מוסדות הלימוד לשגרת חרום, חשוב שכל מנהל ידע שיש ברשותו את כרז היד לניהול התלמידים והצוות בעת אירוע תוך כדי ההגעה אל המרחב המוגן עם הישמע האזעקה ולשמור על בטיחות המורים והתלמידים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה