בארץ

מלחמת חרבות ברזל, היום ה-10: בכיר חמאס חוסל, מטח כבד לגוש דן

ירי הרקטות ממשיך לכל חלקי הארץ, חברי הכנסת נאלצו לעצור את הדיונים במליאה. דובר צה"ל הודיע למשפחות של 199 חטופים. צה"ל מתכונן לכניסה קרקעית בעזה ולראשונה מאז תחילת המלחמה מטחים לירושלים ותל אביב בו זמנית. ראש המודיעין של חמאס חוסל בחאן יונס. בעקבות הלחימה בעזה קולומביה גירשה את שגריר ישראל מהמדינה. 
מערכת ice |  1
מלחמת חרבות ברזל מלחמה (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי, עטייה מוחמד, אורן בן חקון)

היום (שני) החל יומה העשירי של מלחמת חרבות ברזל, המערכה הכבדה שהביאה להירצחם ונפילתם של לפחות 1,300 חיילים ואזרחים ישראלים. קבינט המלחמה בראשות נתניהו וגנץ החל להתכנס להערכות מצב תכופות. לפי שעה, מתקפת הפתע של חמאס על ישראל גבתה כ-3,700 פצועים.

‏ע"פ גורמים מדיניים, "הערכה המובילה היא שחיזבאללה לא יתערב גם בשלבי המבצע הקרקעי בעזה , עם זאת - היום בדרג המדיני והביטחוני לוקחים בחשבון כשל מודיעיני ולא פוסלים גם האפשרות של פתיחת החזית הצפונית".
בעדכון לתקשורת הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי כי עדכן 199 משחפות חטופים. בנוסף הודיעו משרד הביטחון בשיתוף רח"ל על פינוי 28 יישובים בגבול לבנון מחשש למתקפת פתע שעשויה להגיע במהלך ימי הלחימה ברצועת עזה.
 



במהלך הלילה הופצץ ביתו של יועץ בכיר להנהגת חמאס מוחמד פהמי אלנג'אר, על פי המקורות הפלסטיניים. ‏יעדים נוספים: מחנה הפליטים נוסיראת, חאן יונס,  תל אל הווא מדרום- מערב לעזה, ולב העיר עזה. ברצועה טוענים כי צה"ל הפגיז במשך 8 שעות ברציפות.

שינוי כיוון מצד מדינת ישראל? ‏‎שגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן הגיב לביידן בריאיון ב-CNN: "לישראל אין עניין לכבוש את עזה או להחזיק בה״. בינתיים, הותר לפרסום כי לוחם צה״ל נפל כתוצאה מירי נ״ט של חזבאללה סמוך למוצב נורית בגבול לבנון.
האו"ם שוב מזהיר מפני משבר הומניטרי בעזה: הדלק ברצועה יספיק לחשמל לבתי החולים ברצועה לעוד 24 שעות בלבד. מעבר רפיח ייפתח הבוקר ב-9:00 - מכיוון עזה יצאו בעלי אזרחויות זרות ובדגש על אמריקנים, ומכיוון מצרים יוכנס סיוע הומניטרי הכרחי.
המאבק בהסתה במסגדים: היחידה המרכזית של מחוז ירושלים עצרה בימים האחרונים 2 דרשנים בחשד שהסיתו לטרור ואלימות בדרשותיהם, במסגדים במזרח ירושלים. באחד המקרים, מספר ימים לאחר תחילת המלחמה, ניטרו בחמ״ל התודעה של מחוז ירושלים סרטון ברשתות החברתיות של דרשה בתוך מסגד בירושלים, שבמהלכה הושמעו תכני הסתה לאלימות וטרור. בין היתר אמר החשוד: ״תצאו בהמוניכם ולכו בדרך הלוחם במלחמת הקודש״. בעקבות המקרה עצרו בלשי ימ״ר ירושלים את הדרשן, תושב צור באהר. מעצרו של החשוד הוארך במספר ימים בבית המשפט והחקירה בעניינו נמשכת.
אתמול עצרו בלשי ימ״ר ירושלים דרשן נוסף תושב עיסאוויה בחשד שהשמיע ביום שישי האחרון במסגד בשכונה, דברי הסתה לאלימות וטרור. החשוד הילל את ארגון הטרור חמאס והמחבלים, ובין היתר אמר: ״חובה על כל מוסלמי באומה האיסלאמית לנהל את הג׳יהאד בנפשו וכספו״, ״יש להילחם בהם״, וכיו״ב. היום יובא החשוד להארכת מעצרו בבימ״ש.  בחיפוש שערכו בלשי ימ״ר ירושלים בביתו נתפסו חומרי הסתה.
אנו רואים בחומרה רבה הסתה לטרור ולאלימות במסגדים ובכל מקום אחר. ידע כל אדם שמסית לאלימות ולטרור, בין אם מאחורי מקלדת ובין אם בתוך מסגדים, כי הזרוע הארוכה של המשטרה ושירותי הבטחון תגיע אליו ותחשוף אותו. המשטרה תמשיך לאתר ולעצור מסיתים, בכל זמן ובכל מקום ולפעול למצות עמם את הדין. כל מי שינצל בית תפילה להטיף לדברי שנאה והסתה לאלימות וטרור- יטופל במלוא החומרה.
לראשונה מאז תחילת המלחמה ירי רקטי משולב על תל וירושלים - סביבות השעה 16:45 נורו מתחים נורו לאזור המרכז, ירושלים וגוש דן, בין היתר לתל אביב, גבעתיים, חולון פתח תקווה, אור יהודה ועוד מספר ערים מרכזיות. לפי שעה נראה כי כיפת ברזל יירטה את הטילים. אין דיווח על נפגעים בגוף. 
סביבות השעה 17:00 ירי בוצע לעבר כוח צה"ל בצפון, צה"ל תוקף את מקור הירי באמצעות ארטילריה. אין נפגעים. כמו כן, במהלך ירי הרקטות האחרון המשטרה מדווחת על שלוש נפילות בעיר חולון, כוחות מגן דוד אדום הוזעקו לשטח לצורך חילוץ הפצועים. 
בשעה 17:30 תוך פחות משעה מטחים חוזרים ונשנים על הבירה ועל אזור גוש דן. הערכת הגורמים הביטחוניים היא כי הכניסה הקרקעית היא שאלה של זמן. ארגון חיזבאללה מוסר: "תקפנו 5 מוצבים ישראליים". 
בשעה 18:00 אזעקות אל עבר אשקלון ועוטף עזה, לא דווח על נפגעים. דובר צה"ל מוסר כי טיל נ"ט שוגר לעבר טנק בגבול לבנון, אין נפגעים. שיירת ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה בנסיעה בעת שהיו אזעקות בירושלים, נתניהו ומאבטחיו נשכבו בצד הדרך. 
דובר צה"ל התיר לפרסם את שמותיהם של שמונה חללי צה"ל נוספים שמשפחותיהם עודכנו. אלו שמות החללים: רס"ן (מיל׳) אופיר ארז, בן 57, מסופה, רבש״ץ היישוב. סמל שלו דגן, בן 20, מקרית ים, לוחם בגדוד 51, חטיבת גולני. רס״ם (מיל׳) אופיר מרדכי ירון, בן 51, ממגן, חבר כיתת כוננות ביישוב. רס״ר (מיל׳) נדב עמיקם, בן 39, מכפר עזה, חבר כיתת כוננות ביישוב. רס״ם (מיל׳) בועז אברהם, בן 61, מניר יצחק, חבר כיתת כוננות ביישוב. רס״ב (מיל׳) עמית וקס, בן 48, מנתיב העשרה, חבר כיתת כוננות ביישוב. רס״ר (מיל׳) עידו קסלסי, בן 23, מהראל, לוחם ביחידת מגלן, חטיבת הקומנדו. רב״ט ליאל ויינשטיין, בת 19, מנתניה, טבחית במפקדת חטיבת האש.
18:30 דובר צה"ל פרסם תיעוד משורת תקיפות ברצועה שבמסגרתן חוסל ראש המודיעין הכללי דל חמאס בחאן יונס. כמו כן, הותקפו גם מטרות תת קרקעיות, מחבלים שעסקו בשיגור רקטי עוד. בנוסף, פיקוד העורף מעדכן את ההנחיות וביומיים הקרובים לא יתקיימו פעילויות חינוכיות ברוב חלקי הארץ. אלו האזורים בהם לא ילמדו: עוטף עזה, מערב הנגב, מערב לכיש, לכיש, השפלה, דן, קו עימות, גולן צפון וחלק מיישוב גולן דרום. משרד בחוץ פרסם כי קולומביה גרשה את שגריר ישראל בעקבות הלחימה בעזה.
20:00 צ'ק פוינט מדווחים על עלייה של 18% במספר בתקיפות על מדינת ישראל. נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחחו ולפי הדיווחים ברוסיה פוטין הביע את חשש מפני הסלמה רחבת היקף באזור. כמו כן, לאורך כל השעה האחרונה נשמעו אזעקות בעוטף עזה ובגוש דן אזעקה נשמע במהלך ישיבת הקבינט עם מזכיר המדינה האמריקאי בלקין. מטעם הפלסטינים נמסר כי מניין ההרוגים בעזה מרגע פתיחת המלחמה הגיע ל3,000 בני אדם. 
21:00 לאורך כל השעה האחרונה נשמעה אזעקות צבע אדום בעוטף עזה, שדרות, אשדוד ואזור בית שמש בעקבות שיגורי רקטות מהרצועה. כמו כן, שר החוץ הטורקי ומנהיג חמאס הנייה נפגשו ודנו על המלחמה מול ישראל על סוגיית האזרחים חטופים.
21:30 מטח כבד אל עבר ערי גוש דן, כמו כן במהלך המטח האחרון פגיעה ישירה בבית בשדרות, אין נפגעים. חמאס מסר כי בעזה יש ב200 ל-250 שבויים, בנוסף הארגון מסר כי: " נשחרר בעלי אזרחות כפולה שיתאפשר".
22:30 חמאס משחרר לראשונה סרטון וידיאו של חטופה. ארגןו חמאס פרסם לראשונה שבויה ישראלית בסרטון תחת הכותרת "מטפלים באחת החטופות". מי שמופיעה בסרטון היא מיה שם בת 21 משוהם שנחטפה לאחר שהייתה בספטיבל נובה בקיבוץ רעים. בסרטון אומר שם כי: " נפצעתי קשה מאוד ביד, דאוגים לי ומטפלים בי, נותנים לי תרופות הכל בסדר. אני רק מבקשת שיחזירו אותו הביתה, תוציאו אותנו מפה כמה שיותר מהר".

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קבינט של מפגרים
    יהושע 10/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רצחו בנו 1400 אנשים ואנחנו מביאים להם אוכל ומים.. צריך להשטיח את עזה ולא לדאוג מחפים מפשע, *כי אין כאלה* אין לי מילים, קבינט של מטומטמים!!
    סגור