בארץ

זעם על איום הליכוד כלפי בג"ץ: "כמו חבורה של עבריינים במאפיה"

באופוזיציה עולים למתקפה בעקבות האיום המרומז של הליכוד לבג"ץ, שיימנע מביטול חוק יסוד. יאיר לפיד: "הרמז היה ברור ואלים". מרב מיכאלי: "ניסיון להלך אימים על השופטים"
מערכת ice |  3
עידית סילמן, גילה גמליאל, מירי רגב, גלית דיסטל, מאי גולן, בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, תומר נויברג, אריה לייב אברמס)
זעם באופוזיציה על הודעת הליכוד מאמש (שני), המרמזת כי לא בהכרח יציית לפסיקת בג"ץ אם יפסול את החוק לביטול עילת הסבירות. ח"כ יאיר לפיד כינה אותה "רמז ברור ואלים" ואילו ח"כ מירב מיכאלי כתבה: "ניסיון להלך אימים כמו במאפיה".
אתמול הודיעה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, כל 15 שופטי בג"ץ ידונו בעתירות נגד התיקון לצמצום עילת הסבירות. הדיון נקבע ל-12/9.
בתגובה פרסם הליכוד מסר שנשמע מאיים: "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד", נמסר בהודעת המפלגה, "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה. כל סטיה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".
בתגובה פרסם יו"ר האופוזיציה לפיד: "הרמז היה ברור, ואלים: 'חוקי יסוד', אמרה הודעת הליכוד, 'תמיד כובדו'. מכתב האיום שנשלח לבית המשפט העליון היה ברור: חוקי יסוד לא נפסלו מעולם בידי בית המשפט, הבהירה ההודעה, אז אל תנסו אפילו לגעת בהם עכשיו. אתם על הכוונת שלנו. אלא שאם כבר מדברים על חוקי יסוד, הנה עוד משהו שצריך לדעת עליהם: חוקי יסוד תמיד כובדו, בעיקר מפני שהכנסת חוקקה אותם ביראת כבוד. הדיון עליהם היה רציני, היה ברור לכולם שהם קודש הקודשים החוקתי שלנו.
"כתיבתו של חוק יסוד, או אפילו שינוי שלו", המשיך לפיד, "היה תהליך שנמשך שנים. הוא תמיד התחיל בממשלה, עבר דיון יסודי בוועדות, האופוזיציה קיבלה הזדמנות הוגנת להעיר עליו את הערותיה, מומחים למשפט חוקתי היו חלק מהתהליך. היה ברור שהחוקים האלה מהווים את הבסיס לשיטת המשטר שלנו, וכל ממשלות ישראל נהגו בהם בזהירות ובאחריות.
"עד שהם הפסיקו. כמו שנתניהו וחבורתו הורסים את כל מה שהיה פעם קדוש לחברה הישראלית – צבא העם, הסולידריות החברתית, הגינוי לכהניזם, המאבק בשחיתות – הם החלו לבעוט גם בחוקי היסוד שלנו. כל פעם שזה היה להם נוח, הם שינו חוקי יסוד בהליך חפוז וחסר אחריות, בלי שום יחס להשלכות או לפרוצדורה מתוקנת. מיד כשהם סיימו לבזות את התהליך, הם החלו לזעוק לכיוון בית המשפט, 'אבל זה חוק יסוד! אסור לכם לגעת בחוקי יסוד! מעולם לא עשיתם את זה!'. כן, זה נכון, אבל אף אחד גם לא חוקק ככה חוקי יסוד. לא ברשלנות כזו, לא באלימות כזו, לא בחוסר כבוד כזה לדמוקרטיה".
 
יו"ר העבודה מרב מיכאלי תקפה במילים בוטות את הליכוד: "כמו חבורה של עבריינים במאפייה, הליכוד מוציא הודעה אנונימית, ללא חתימת חברי הכנסת, ומנסה להלך אימים על שופטות ושופטי בג"ץ ולהפחיד אותם לפני הדיון בעתירות נגד חוקי ההפיכה המשטרית. אבל זה לא ילך לכם – אזרחיות ואזרחי ישראל יאבקו ולא יתנו לכם להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה. המאבק יהיה ארוך ואולי אף כואב, אבל בסוף הדמוקרטיה הישראלית תנצח".
יש לציין כי ראש הממשלה נתניהו ממשיך לסרב להתחייב לכבד את פסיקת בג"ץ אם יוחלט לפסול את התיקון לחוק היסוד, כך היה גם הלילה בריאיון נוסף לרשת NBC.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כל מי שתומך בליכוד שס או כל מה שקשור בתורה,ֶ הוא עבריין
    שיקוף המציאות 09/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מי שתומך בליכוד שס או כל מה שקשור בתורה,ֶ הוא עבריין פלילי ומושחת בעצמו שווה לעשות בדק בית (ולטפל במחלה) כי זה יעבור גם לילדים….
    סגור
  • 2.
    לא חשוב איך זה יתגלגל 15 שופטים פרוגרסיבים לא יוכלו
    אבי 08/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לפסול 2.5 מיליון אזרחים שבחרו ממשלה באופן דמוקרטי ואתם שנבחרתם בשושו חבר מביא חבר זה לא רצון העם לכן אל תנסו להכניס אצבע למים פושרים אפילו
    סגור
  • 1.
    מי אם לא המאפיה הגדולה בישראל, יאימו על בג"צ (ל"ת)
    YZ 08/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור