בארץ

תהיה פשרה ברפורמה המשפטית? מתווה נשיא המדינה נחשף

פסקת ההתגברות תבוטל, אין רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה למינוי שופטים, צמצום עילת הסבירות והשארת מעמד היועצים המשפטיים - אלו עיקרי הסכם מתווה הפשרה שגיבש נשיא המדינה ונחשף הבוקר 
מערכת ice | 
הרצוג, גנץ, לפיד ונתניהו (צילום פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון, אוליביה פיטוסי)
על רקע הקרע בעם, ההפגנות והקריאות לסרבנות בשל המהפכה המשפטית, עלתה השאלה מה עומד מאחורי אמירתו האופטימית אתמול של נשיא המדינה כי "אנחנו קרובים מתמיד למתווה מוסכם"?
"ידיעות אחרונות" מפרסם הבוקר (שלישי) את מתווה הנשיא לפשרה שתהיה מקובלת על שני הצדדים, עליו עמלו בימים האחרונים משפטנים, ועיקריה: פסקת ההתגברות תבוטל, אין רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה למינוי שופטים, צמצום עילת הסבירות והשארת מעמד היועצים המשפטיים.

לפי הפרסומים, הסעיף המרכזי בטיוטת הפשרה יהיה "חוק-יסוד: הכינון והחקיקה" (עיגון האופן שבו מכוננים ומשנים חוקי יסוד), ובין עקרונותיו: לא תחוקק פסקת התגברות. בית המשפט העליון יוסמך לבטל חוקים רגילים (לא חוקי יסוד) רק בהרכב מלא - וברוב של שני שליש.
הוועדה למינוי שופטים: תמנה שלושה שרים, ח"כ מהקואליציה, 2 ח"כים מהאופוזיציה, 3 שופטים מבית המשפט העליון, ועוד שני נציגי ציבור שיתמנו במשותף על ידי שר המשפטים ונשיא/ת ביהמ"ש העליון. בצורה זו לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה.
עילת הסבירות: "בית המשפט לא יבחן את שיקול הדעת של הממשלה, במליאתה, על בסיס עילת הסבירות, בהחלטות של מדיניות או מינויים פוליטיים". ביהמ"ש יוכל להתערב רק "אם ההחלטה מופרכת בעליל או חורגת באופן קיצוני ממתחם שיקול הדעת שכל שר או פקיד סביר היה שוקל".
היועצים המשפטיים: השארת המצב הקיים. הממשלה תהיה מוסמכת במקרים חריגים לאמץ עמדה סותרת לעמדת היועמ"ש, ולקבל ייצוג חיצוני.
 
זכויות יסוד: טיוטת הפשרה מעגנת זכויות כמו עקרון השוויון ("כל אזרח שווה בפני החוק, אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין, העדפה מינית, לקות פיסית, נפשית או שכלית"), וכן את חופש הביטוי, חופש הדת וחופש מדת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה