בארץ

יאיר גולן: "אשמח לסייע לממשלת נתניהו בנושא הבטיחות בבנייה"

סגן השר לשעבר יאיר גולן על ריבוי תאונות העבודה בענף הבנייה: "יש להחריף את הטיפול בקבלנים שהתרשלו, חקירות משטרתיות לוקחות שנים, וגם בתום משפט העונשים קלים", ויוצא נגד התקשורת: "כל שנותר היום תחת הכותרת תקשורת חופשית זה השידור הציבורי"

דוד זולדן |  2
יאיר גולן (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן מסכם את שנת 2022 לאחר שכיהן כסגן שרת הכלכלה והתעשייה, ובריאיון ל-ice הוא ממקד את המבט על תופעה מדאיגה שמצביעה על עלייה במספר תאונות עבודה בישראל. כמי שנלחם על בטיחותם של העובדים במסגרת כהונתו כסגן שרת הכלכלה והתעשייה מודאג גולן בעיקר מהרשלנות בענף הבנייה ומציע לנתניהו שיתוף פעולה חריג וסיוע יוצא דופן במטרה למגר את התופעה. 
קודם נתייחס ברשותך למשפט נתניהו - האם אתה סבור שהתקשורת מוטה פוליטית או בלתי הוגנת לאור עדות דוד שרן על הקו הפוליטי של וואלה ווינט? 
‎"התקשורת הפסיקה להיות תקשורת חופשית. תיקי נתניהו חושפים עד כמה התקשורת מוטה פוליטית. ערוצים 12,13 ו 14 הם ערוצי ימין. ישראל היום הוא עיתון ימין. כל שנותר היום תחת הכותרת תקשורת חופשית זה השידור הציבורי. הדבר הכי חשוב כרגע זה להגן על השידור הציבורי ואף להרחיב אותו. סביר מאוד להניח כי ההיפך הוא שיקרה, בדיוק מהסיבה הזו".
כמי שנלחם בתאונות עבודה, האם לא הגיע הזמן להעלות הילוך באכיפה כנגד מעסיקים שמתרשלים ביצירת סביבת עבודה בטוחה ומוגנת, כולל סגירת בתי עסק שהתרשלו?
"בוודאי שיש להחריף את הטיפול בקבלנים שהתרשלו. הסנקציות כיום לא משפיעות ולא יוצרות התרעה מספקת. לדוגמה, תאונה קטלנית יכולה להביא לסגירת אתר בנייה ל-48 עד 120 שעות בלבד. חקירות משטרתיות לוקחות שנים, וגם בתום משפט העונשים קלים".
האם זה עניין של תקציב לגייס כוח אדם לטובת מפקחים והכשרות למשימות של פיקוח ואכיפה של מפעלים ובתי עסק?
‎"הבעיה אינה בכמות המפקחים אלא בשיטה. מלאכת הפיקוח חייבת להיות ברשויות המקומיות ולפחות על אתרי הבנייה. אי אפשר לנהל את המדינה מירושלים. הרשות חייבת לחוש אחריות מעשית לכל מה שקורה בתחומה".
ישנם מחלות מקצוע ותחלואה שמקורה בפתולוגיה על רקע תעסוקתי. אמנם קשה להוכיח קשר אבל אם נצרף נתון זה נגיע להרבה יותר נפגעי עבודה. האם גם זה נחשב בעיניך כתאונת עבודה?
‎"נפגעי עבודה שונים מנפגעי תאונות עבודה. לא נכון לאחד קטגוריות אלא להתייחס לכל אחת מהן כנושא מורכב הדורש מענה ייחודי".
 
האם נחוצה הרתעה הכוללת עיצומים כספיים, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וקידום רגולציות לטובת מיגור התופעה?
‎"איני מאמין רק בהרתעה אלא ביצירת מארג שלם של מוטיבציות חיוביות ושליליות. בצד אימת הדין חייבת להיות תכנית לחינוך לבטיחות, ויצירת תרבות של בטיחות מגיל בית ספר".
בממשלת היוצאת למרות שגיבשת תכנית וחתרת לקדם את העניין זה לא הסתייע בסופו של דבר. האם אתה ממליץ לממשלת נתניהו לקדם זאת ואף להשיא לה עצות כמי שמומחה לעניין?
‎"אשמח לסייע לממשלת נתניהו בנושא הבטיחות. בטיחות העובדים אינו נושא פוליטי וראויה להתייחסות רצינית ולהשקעה ממושכת של הממשלה המתהווה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כולם קשקשנים תוך שבוע אני פותר את בעיית בטיחות הבנייה
    אובמה משיח דת השמאל 12/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קנסות במילונים ביטוחים גבוהים הכשרה מקצועית וסוגר אתרים לשנה
    סגור
  • 1.
    יאיר גולן
    יעקב 12/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נבדקתה אצל פסיכייאטר? לך לטובתך את עושה צחוק מעצמך והתפקיד ים שניהלתה בחייך אוי לנו
    סגור