בארץ

השר מלכיאלי בראיון: "ש"ס לוחצת בחדרים סגורים על עסקה"

סובר שיש בעיה בניהול הקואליציה, כועס על היועמ''שית בעניין אמסלם וסבסוד המעונות "אדם שלא אכפת לו להפקיר ילדים לא אכפת לו גם להפקיר עוד דברים", טוען שבן גביר לא מבין מהי שותפות, רומז על היחס לקודמו בתפקיד, ומגלה כיצד ש''ס פועלת לקידום עסקת חטופים. השר מיכאל מלכיאלי בראיון נוקב
דורון בלוך |  1
מיכאל מלכיאלי (צילום Chaim Goldberg/Flash90)
השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי ממפלגת ש''ס הוא מהשרים העסוקים ביותר בענייני חקיקה, החל מחוק הרבנים, האחריות על ההילולות וועדת מירון, ועיסוק בענייני חוק הגיוס ושאר סערות העוסקות בקונפליקטים עם המגזר החרדי. בראיון לice, הוא מספר מה הציפיות שלו מהיועמ''שית. ולמה יש חוקים שיהיה יותר פשוט להעביר בממשלת אחדות לעומת ממשלת ימין.
גם בימים אלו, הממשלה עוסקת בנושא שלילת סבסוד מעונות היום, מה דעתך על כך?
"ההחלטה של היועמ''שית שגויה. אנחנו לא מתביישים לתמוך בבני תורה, אבל ההחלטה היא כלכלית נטו. לתת לנשים חרדיות את האופציה לצאת לעבוד, שזה אינטרס של המדינה. וההחלטה האומללה הזו תחזיר נשים לבית, תפגע בכלכלה, ותגרום לילדים ללמוד במקומות לא מפוקחים כמו במקלטים. אז מה עשינו בזה?" אומר השר מלכיאלי בכאב ומוסיף על כך "גורמים במשרד המשפטים קיבלו החלטה להפיל את הממשלה".
זו אותה היועמ"שית שפנית אליה לעזרה לאחר שהשר אמסלם מנע את המינוי שלך לאחראי על ההילולות
"זה לא סותר. העובדה שהיא החליטה לנהל את העניינים פה - שתנהל גם את הדברים החיוביים, לא רק השליליים" הוא מסביר אך גם מתבטא כנגדה "אדם שלא אכפת לו להפקיר ילדים לא אכפת לו גם להפקיר עוד דברים. אני מצפה ממנה לפעול בעניין. זו חובתה. מצפה ממנה לפעול ברוח הועדה שחקרה את אסון מירון".
יש בך כעס על הקואליציה בגלל חוק הרבנים?
"נכון. יש פה חוסר תפקוד של הקואליציה. א' ב' של ניהול נכון של קואליציה זה להבין מהי שותפות. זה להבין שכל אחד מכבד את הבקשות של השני ולא מתערב לשר אחר בניהול משרדו. כמו כשבן גביר הביא הצעות חוק לניהול משרדו, לא שאלנו שאלות, תמכנו בו. כי כך הוא מנהל את משרדו. כך אמורה ממשלה להתנהל" הוא מסביר. 
אך בדבריו, מסייג השר מלכיאלי את העניין "ובגלל הרצון להיכנס לאיזשהו קבינט כזה או אחר של ניהול מלחמה, שאני לא מביע את דעתי אם זה טוב או לא. מה שהוא עשה זה לקחת בן ערובה, את חוק הרבנים. שהוא חוק שנכון גם למצביעים של בן גביר, רק לדעתי מחוסר עניין והבנה של החוק, תקעו אותו. דבר שגורם להרבה מאוד בעיות".
לאחרונה התפרסם סקר שביעות רצון ותפקוד של משרדך, בו קיבלת דירוג גבוה מאוד, אבל אתה מתקשה בחקיקה. ממה נובע הפער?
"אני גאה מאוד באנשי המשרד. המפתח לקבלת עובדים אצלי זה לב נשמה ומקצוענות. אין אצלנו הסתכלות מאיזה מגזר או מפלגה העובד מגיע. וזה מוכיח את עצמו. קיבלנו מקום ראשון ביישומי החלטות ממשלה. לצערי הרב יש מישהו שקיבל החלטה לתקוע את המשרד הזה, ורואים את זה בקבלת ההחלטות". ועל כך הוא מוסיף ברמיזה: "קודמי בתפקיד לא נתקל בקשיים שאני נתקל בהם." ח''כ מתן כהנא, קודמך בתפקיד דווקא חיזק אותך לאחרונה "בדיוק. שר בקואליציה לא אמור להצטרך לחיזוק מהאופוזיציה..." הוא משיב.
אתה קורא לממשלת אחדות, אבל גם בתוך ממשלת ימין מלא אתם מתקשים להעביר חוקים. איך אתה רואה את זה קורה בממשלת אחדות?
"יש פה שני דברים שונים. בממשלת ימין יש פה בעיה של ניהול קואליציה ואנשים שלא מבינים את העניין של שותפות קואליציונית. דבר שני, ויו''ר ש''ס (דרעי) אמר את זה, הוא שבשעת מלחמה שחיילינו נמצאים בשדה הקרב, צריך לשדר כמה שיותר אחדות, וזו אחת הדרכים לעשות זאת". עוד מוסיף השר לומר "לדעתי טוב שגנץ נכנס, ולצערי הוא גם פרש. קואליציה רחבה מקיר לקיר זה דבר נצרך.
תשבו עם כולם?
ראש הממשלה הוא המחליט, ואנחנו נגבה אותו כמובן בהחלטות נכונות" משיב מלכיאלי בקצרה ונחרצות.
תשבו גם עם לפיד וליברמן?
"עכשיו אנחנו דנים בממשלת אחדות בשביל ניהול המלחמה. אנחנו עוד לא דנים בשביל נושאים אחרים" הוא מדייק ומוסיף  "אני כעת לא רואה פוליטיקאים מול עיני. אני רואה את משפחות החטופים ואנשים גולים מארצם. פחות פוליטיקה". 
אבל באופוזיציה רואים את נושא הגיוס כענייני מלחמה. אתה  מוכן לשבת איתם בממשלה?
"אני חושב שגם חלקם היו מוכנים לתמוך בזה, אילו רק היינו יושבים בממשלה איתם". סובר מלכיאלי "לא רואים פה מלחמה ואת החוק לאשורו. רואים פה כן ביבי לא ביבי לכן קשה מאוד לנהל שי בצורה הזאת".
אז מה מונע מלהעביר את החוק בקואליציה כיום? 
"יש גורמים בקואליציה שהחליטו שצריך הסכמה גם של גורמים באופוזיציה. כשבנט ולפיד היו בממשלה הם מעולם לא חשבו להעביר חוק בהסכמת האופוזיציה. היום יש כל מיני צדיקים שאומרים שצריך הסכמה. אבל כולם מבינים שלא תהיה שום הסכמה. הם רק רוצים לגרום להפלת הממשלה.
כמפלגת ש''ס, הודעתם שתתמכו בעסקה לשחרור החטופים, אבל פחות רואים אתכם לוחצים לכך אקטיבית
"ש''ס מעולם לא לחצה בגופי התקשורת. ש''ס לחצה איפה שצריך ללחוץ, בחדרים הסגורים. שם יו''ר שס הרב דרעי נמצא. ומשפחות החטופים יודעים שאם יש אדם שאפשר לסמוך עליו שיקדם את העסקה מהפן החברתי והדתי זה דרעי" מגלה השר מלכיאלי וחותם באמירה ברורה "לא צריך אפילו להיכנס לפן הבטחוני, יש פה עניין חברתי והלכתי, שצריך לעשות הכל כדי להחזיר את החטופים הביתה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ש"ס מפלדה אנטי ציונים שתומכים באי גיוס לצבא (ל"ת)
    2023 09/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור