בארץ

מה רוצה החמאס ולאן חותר חיזבאללה?

על ישראל ליטול את היוזמה לידיה, בדרום ובצפון, להעז ולפעול, להגיב ביתר עוצמה, אך במקביל לזכור כי יעדה של כל מלחמה הוא השגת הישגים מדיניים ולא צבאיים, ובלא גיבוש מדיניות שתלווה את פעילות הצבא דינם של ההישגים הצבאיים לרדת לטמיון
פרופ' אייל זיסר | 
פרופ' אייל זיסר (צילום מסך ערוץ 14, פלאש 90/ אייל מרגולין)
שבעה חודשים מלאו למלחמת חרבות ברזל, הקשה והארוכה שידענו מאז מלחמת העצמאות, וסיומה איננו נראה עדיין באופק. למרות שורה של הצלחות ושל הישגים, לרוב טקטיים, של צה"ל במלחמתו בחמאס ובחיזבאללה, הרי שאויבינו עדיין לא הוכרעו. ברצועה מוסיפים חוליות טרור של החמאס ללחום בכוחות צה"ל ואף לשגר טילים לשטח ישראל ואילו בגבול הצפון מנהל נגדנו חיזבאללה מלחמת התשה שלה מתקשה צה"ל למצוא מענה ועד כה לא עלה בידו להשיב את השקט לגבול ואת תושבי הצפון המפונים לבתיהם.
תפיסת הביטחון של ישראל גרסה תמיד העברה של המלחמה לשטחו של האויב והשגת הכרעה מהירה בקרב מולו. אלא שההנהגה המדינית והצבאית שלנו שכחה את התורה ואיבדה את הדרך, ובמקום לשאוף להכרעה מהירה של האויב היא מניחה לצה"ל לשקוע בלחימה מתמשכת, שעיקרה פעילות של ביטחון שוטף של כוחות מוגבלים, במקום לנהל מלחמת חורמה באויב.
החמאס ככוח לוחם מאורגן שלו מפקדות, בסיסי צבא ואימונים, אינו קיים יותר בעזה. אבל פעיליו נותרו בשטח והם מוסיפים לפעול כיחידים או כחוליות טרור. העובדה שממשלת ישראל מסרבת לדון ביום שאחרי המלחמה ולנסות ולמצוא תחליף לשלטון חמאס – בין אם ממשל צבאי ישראלי או גורמים פלסטיניים - יוצרת ואקום בשטח, שאותו מנצל חמאס כדי לשמור על כוחו. וכך, החמאס חוזר אל השטחים שבהם פעל צה"ל לאחר שכוחותינו מפנים אותם, ואילו כוחותינו מוצאים עצמם מתמרנים שוב ושוב בעזה וברפיח.
ואילו בצפון בחרה ישראל במגננה, כדי שתוכל להתמקד בעזה. אלא שבכך היא מניחה לחיזבאללה לנהל מולנו מלחמת התשה הגובה מאתנו מחירים הולכים וגדלים וגם מכרסמת במה שנותר מיכולת ההרתעה שלנו. משום כך יש לשאוף להפסיק את מלחמת ההתשה שכופה עלינו חיזבאללה ולגבות ממנו מחיר כואב מכפי שעשינו עד כה.
על ישראל ליטול את היוזמה לידיה, בדרום ובצפון, להעז ולפעול, להגיב ביתר עוצמה, אך במקביל לזכור כי יעדה של כל מלחמה הוא השגת הישגים מדיניים ולא צבאיים, ובלא גיבוש מדיניות שתלווה את פעילות הצבא דינם של ההישגים הצבאיים לרדת לטמיון.
הכותב: פרופ' אייל זיסר, הוא סגן הרקטור של אוניברסיטת תל אביב ומזרחן – מומחה להיסטוריה המודרנית של סוריה ולבנון, ולסכסוך הישראלי-ערבי. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה