משפט

נפרד מאשתו והפסיד פעמיים: חלקו בדירה נמכר וימשיך לשלם משכנתא

?על אף שמכר את חלקו בדירה לפרודתו, הבעל ישא במחצית תשלומי המשכנתא בגובה מאות אלפי שקלים
מערכת ice |  2
מחירי הדירות בישראל (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי, shutterstock)
בימים אלו ניתן פס"ד בבית המשפט המחוזי בתל אביב בה הפך החלטה של בית המשפט לענייני משפחה ובכך קיבל את הערעור שהגישה אישה החיה בנפרד מבעלה, וקבע שהאישה לא תשיב לבעל מחצית מתשלומי המשכנתא ששילם הבעל על הדירה המשותפת שבה נשארו האשה ושתי בנותיהם, לאחר מועד הקרע.
בכך יצאה הלכה מנחה מביהמ"ש המחוזי בתל אביב אשר עושה סדר בנקודה הנתונה במחלוקת רבת שנים בעניין תשלומי משכנתא- האם ייחשבו כמזונות. פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה מדצמבר 2022 קבע בין היתר שעל האישה להשיב כרבע מיליון שקלים לבעל, על אף שבהחלטה למזונות זמניים נקבע שהוא ימשיך לשלם את כל הוצאות הבית, לרבות המשכנתא.

באוקטובר 2021 הגיש הבעל תביעה כספית להחזר כספים בגין תשלומי משכנתא שעומדים על סך של 13,532 שקל לחודש וכן תשלומי הלוואות ששולמו על ידו לאחר מועד הקרע שלטענתו על האישה להשיב לו את מחציתם זאת לאחר שהיא רכשה את חלקו בדירה. האיש טען כי תשלומי המשכנתא הגדילו את הונה של האשה ודינם להיות מושבים.
האישה טענה שיש לדחות את התביעה להשבת מחצית מהמשכנתא שהאיש שילם, בין היתר מאחר שתשלומי המשכנתא שהאיש חויב לשלם היו חלק מחיובי המזונות שהושתו עליו. בית המשפט לענייני משפחה קיבל את תביעת האיש ברכיב המשכנתא וקבע בפסק הדין כי החלטתו בנוגע למזונות הזמניים לא כוונה לכך שהאיש ישלם את תשלומי המשכנתא גם בעבור חלקה של האישה מבלי שיותר לו לקבל את הכספים העודפים ששילם.
למעשה קבע ביהמ"ש למשפחה כי במחלוקת רבת השנים האם תשלומי משכנתא הינם חלק מדמי מזונות או לא- כי התשובה שלילית. האישה ערערה על פסק הדין לבית המשפט המחוזי באמצעות עו"ד יוסי הרשקוביץ בטענה שביהמ"ש לענייני משפחה טעה כשהתייחס לתשלומי המשכנתא כרכיב הוני ולא כחלף תשלום שכר דירה כדמי מדור וכחלק מדמי המזונות.
בפסק דינו של ביהמ"ש המחוזי אשר ניתן ע"י כב' השופט נפתלי שילה אליו הצטרפו יתר חברי ההרכב נקבע חד משמעית כי תשלומי משכנתא הינם חלק מחובת המדור והינם חלק מתשלומי מזונות! בכך הגיעה מחלוקת רבת שנים זו לפתרון והנחייה ברורה של ביהמ"ש המחוזי בסוגייה זו.
לאור קביעתו של ביהמ"ש המחוזי כי אף שטמון בתשלום המשכנתא רכיב הוני המגדיל את הונה של האישה, אין בכך בכדי לגרוע מהעובדה שתשלום הוני זה מהווה אף רכיב מדור. מאחר שכאמור תשלום המשכנתא משמש גם בגדר רכיב של מזונות ולא רק רכיב הוני, לא היה מקום להורות על השבתו.
לדברי בא כוחה של האישה, עו"ד יוסי הרשקוביץ, מדובר בהלכה מנחה לכל בתי המשפט בסוגייה שהייתה במחלוקת ולמצער, מעורפלת. כיום ניתן לומר כי סוף סוף יצאה הלכה ברורה מביהמ"ש המחוזי לפיה תשלומי משכנתא הינם חלק מדמי מדור וחלק מתשלומי המזונות. הלכה זו תביא לוודאות בתיקים רבים בהם הייתה מחלוקת בדבר תשלומי המשכנתא והחשבתם כמזונות או כהגדלת ההון.
לטעמו של עו"ד הרשקוביץ יש בכך טעם רב שאחרת ייגזר על הקטינים/האשה להיטלטל בדירות שכורות. כן מטעים עו"ד הרשקוביץ כי פסיקה זו תואמת גם את הדין העברי ואת פסק דינו של ביה"ד הגדול אשר ניתן לאחרונה ע"י כב' הרב שפירא.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    טעות בכלל שמכר לה את חלקו בבית (ל"ת)
    חגי 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    בית משפט דפוק
    רמי 01/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התוצאה שגברים בהליך גירושים צריכים באופן מידי לעצור את תשלומי המשכנתא . ויהיה לזה השלכות .
    סגור