השוק

בנק ישראל: זה הנתון החריג על המשכנתאות בדצמבר

ע"פ נתוני בנק ישראל, כ-18.5% מסך המשכנתאות שנלקחו בדצמבר הן הלוואות בלון, וזו עליה דרמטית בהשוואה לחודש נובמבר, בו השיעור עמד על כ-11.5% בלבד. גורמים סבורים כי הסיבה היא ההאטה בשוק שנובעת מהמלחמה, וכן גם תהליך העלאת הריביות
מערכת ice | 
עלייה בלקיחת משכנתאות (צילום freepik)
נתון חריג: כ-18.5% מסך המשכנתאות שנלקחו בחודש דצמבר הן הלוואות בלון, מה שמתרגם ליותר ממיליארד שקל, ע"פ נתוני בנק ישראל. נראה כי השיעור המפתיע הגיע על רקע תהליך העלאת הריבית, שעלה מ-4.7% בלבד (לפני שנה וחצי), טיפס בהדרגה עד לשיא של 11.5% בנובמבר, ובחודש שעבר אף קפץ ל-18.5%.
הלוואת בלון היא הלוואה המיועדת לתקופה קצרה, במהלכה משלמים בכל חודש רק את תשלומי הריבית, ולאחר תקופת ההלוואה מחזירים בבת אחת את סכום ההלוואה שנלקחה תחילה.
גורמים בשוק משערים כי הלוואות קבלן תרמו באופן ניכר לעלייה בשיעור. בעקבות האטה בשוק הנובעת, בין היתר, מאירועי מלחמת 'חרבות ברזל', קבלנים ובנקים יצאו במבצעים שונים בשביל למצוא פתרונות אשראי יצירתיים, מה שדחף אותם להציע הלוואות בלון, ובכך הצליחו להיפטר מדירות במהרה ועזרו לבנקים לפזר סיכונים.
"ברוב הפרויקטים, רוכשי הדירות לוקחים משכנתא רק בשלב מתקדם, ועד אז הקבלן משלם לבנק את עלויות הליווי לפרויקט. בגלל הריביות הגבוהות, הליווי הבנקאי לקבלנים הפך ליקר, ובמקביל חשיפת הבנקים לענף הנדל"ן מאוד עלתה. הפתרון הוא להציע לרוכשים פוטנציאליים שלא מעוניינים להיכנס לשוק כרגע לקנות דירה בתנאי מימון מועדפים", אמר יונתן ברלינר, יו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות.
חשוב לציין – למרותש הלוואות בלון נראית כרגע לרבים כפתרון יעיל לתשלום המשכנתאות, השאלה הנשאלת היא האם בעתיד, כשהבלון יסתיים וסביר כי המלחמה תיגמר, משקי הבית יעדיפו לקחת משכנתא בתנאים נוחים יותר, ושיעור הלוואות הבלון כבר לא יהיה משתלם עבורם?
בהתייחסות כוללת לשוק המשכנתאות בחודש דצמבר, שאר הנתונים היו די ממוצעים:  היקף המשכנתאות החדשות הסתכם ב-5.6 מיליארד שקל, בדומה להיקפן בנובמבר - 5.5 מיליארד. זהו אמנם ירידה של כ-25% בהשוואה לדצמבר אשתקד, אך מנגד זו התאוששות ביחס לממוצע של 5.2 מיליארד בשלושת החודשים האחרונים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה