משפט

צפו בשידור. עו"ד אילן בומבך: "חותמי מגילת העצמאות לא נבחרו"

צפו בשידור החי: בג"ץ דן בביטול חוק עילת הסבירות. באופן תקדימי כל 15 שופטי בג"ץ התכנסו לדיון היסטורי בשאלה האם לפסול את התיקון "חוק יסוד: השפיטה", בסוגיית צמצום עילת הסבירות. עדכונים שוטפים מהדיון ההיסטורי בבג"ץ

דוד זולדן |  1
הדיון בבג"ץ על ביטול עילת הסבירות (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הדיון הדרמטי בבג"ץ: השופט יצחק עמית הסביר כי משמעות ביטול עילת הסבירות הוא "חסימה של בית המשפט", פשוטו כמשמעו. חיות ציינה כי "אפשר להצר את גבולותיו, אבל לא בלי גבול". לדבריה: "אתם חוסמים את בתי המשפט מלדון באלפי החלטות שנוגעות לאזרחים".
היא גם התייחסה למהירות שבה נחקק החוק, שלא כמו חוקי יסוד אחרים. "על עילת הסבירות הזו הדיונים בכנסת התחילו ב-25 ביוני. אדוני (עו"ד בומבך) יספור כמה דיונים היו". המשנה לנשיאה פוגלמן הוסיף: "אנחנו אמנם לא הכנסת, אבל אדוני יבחן פרקי זמן של חוקי יסוד אחרים".
נציג הממשלה בדיון בבג"ץ, עו"ד אילן בומבך, אמר בדיון כי: "הכרזת העצמאות טקסט מכונן. הממשלה מעריכה מאוד אותו, אבל יעלה על הדעת שהכרזת העצמאות תכבול את הריבון?". השופטת ענת ברון העירה: "תן כבוד למסמך הזה".
קודם לכן, יו"ר ועדת החוקה רוטמן איים על שופטי בית המשפט העליון שלא לפסול את התיקון לחוק יסוד: השפיטה. "אל תתפתחו לקבל מחיאות כף מהציבור, אם תעשו זאת - היציאה מהמשבר החוקתי תתארך". השופט חאלד כבוב נזף בו: "זה קצת מעליב, אתה מטיח תוכחה". גם חיות הגיבה בזעם.
הנשיאה חיות התייחסה לתיקון לחוק יסוד: השפיטה, שמבטל את השימוש בעילת הסבירות נגד מהלכי הממשלה והשרים - ופנתה לנציג הכנסת בדיון בבג"ץ, לאחר שטען כי השרים עדיין מחויבים לפעול בסבירות: "מי מפקח על כך שהם אכן פועלים בסבירות? או כמו שהיועמ"שית כתבה: 'אתם מסכימים שיש דין אבל אין דיין'". עורך הדין יצחק ברט הבטיח להתייחס לסוגיה בהמשך. מוקדם יותר אמר עוזי פוגלמן, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון כי: "מה שאנחנו צריכים לעשות אנחנו יודעים".
בית המשפט העליון מתכנס כעת בפעם הראשונה בהיסטוריה לדיון בהרכב מלא של 15 שופטים, כאשר במוקד הדיון העתירות נגד החוק לצמצום עילת הסבירות. נוכח העובדה שמדובר בתיקון של "חוק יסוד: השפיטה", מאתגר את שופטי בג"ץ ובאם יחליטו להתערב בחקיקה של הכנסת, הפסיקה תהווה תקדים משפטי.
הדיון החל בשעה 09:00 ויימשך לאורך כל היום, כאשר הצפי שהוא ימשיך עד אחר הצהריים, זאת לאור העובדה שהנשיאה אסתר חיות החליטה שיתקיים רק יום דיונים אחד, למרות בקשת נציגי הייעוץ המשפטי מטעם הממשלה לאפשר יום נוסף. לפי החלטה מוקדמת של הנהלת בית המשפט הדיון מאולם בית המשפט יעבור בשידור חי לטובת הציבור הרחב.
המשיבים: עמדת הכנסת, יו"ר ועדת החוקה, הממשלה היועמ"שית. אחר כך עמדות העותרים נגד החוק ובסוף הערות של המשיבים.
נשיאת בית המשפט העליון חיות ביקשה מהנציגים בדיון להימנע מחזרה על טיעונים שכבר נשמעו. היא ציינה לפני שלב הטיעונים נגד או בעד התיקון לחוק יסוד: השפיטה כי "קראנו בעיון רב את הטיעונים המפורטים שהוגשו על ידי הצדדים. אנחנו מבקשים להקפיד על מסגרת הזמנים".
מכון הרטמן הגיב להתבטאות נציג הממשלה בדיון על הסבירות: "אומה אינה רק אוסף אקראי של אנשים, אלא היסטוריה משותפת ונאמנות משותפת לאוצר מוסדות וערכים. רצונה של הממשלה הנוכחית לערער כל מוסד שאינו סר למרותה הביאו אותה לפסילת מגילת העצמאות כמסמך מכונן. אלא שבהמשך למאבקה בבית המשפט העליון, כאן היא חותרת תחת אחד האתוסים האחרונים המשותפים שלנו, שעדיין מוחזקים כמקודשים על ידי רוב הישראלים. אין דבר יהודי פחות מזלזול בחיבור שהפך לנכס צאן ברזל ואין דבר ישראלי פחות מזלזול במגילת העצמאות. המחויבות והנאמנות למגילת העצמאות שמפגינים מיליונים מאזרחי ואזרחיות המדינה ב 8 החודשים האחרונים ממחישה שעם ישראל היה ועודנו מסור לערכי היסוד עליהם הוקמה המדינה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    והאיש הזה אמור להיות נשיא, קטסטרופה. (ל"ת)
    עמית דיקטטור 09/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור