משפט

בדקו אם אתם זכאים, זהו החוק שהולך להתבטל?

יריב לוין מתגרה בבג"ץ? זה המהלך שמעצבן את השופטים. ערב הדיון המכריע בעליון, שר המשפטים יריב לוין בצעד מתגרה הודיע כי בכוונתו לקדם תיקון חקיקה שיבטל את "הלכת אפרופים" של השופט אהרן ברק, לפיה בית המשפט יכול לפרש חוזים עסקיים ולהפעיל שיקול דעת עצמאי
דוד זולדן |  2
משפט (צילום vecteezy, shutterstock)
ערב הדיון בבג"ץ, שר המשפטים יריב לוין מקדם תיקון משמעותי לדיני החוזים בישראל שיבטל לחלוטין את פרשנות בתי המשפט בחוזים עסקיים.
שר המשפטים יריב לוין הודיע כי בכוונתו להוביל לתיקון חקיקה דרמטי, במסגרת החקיקה יבוצע תיקון בחוק החוזים אשר יבטל לחלוטין את הלכת אפרופים בכל הקשור לחוזים עסקיים, את ההלכה קבע נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, ובה נקבע כי בתי המשפט יוכלו לפרש חוזים עסקיים וחוזים נוספים בשונה מהכתוב בהם ולשנות את תנאיהם.
שר המשפטים לוין הודיע כי קידום החוק בא במטרה להגביר את הוודאות בעולם העסקי בכל הקשור לעריכת חוזים ופרשנותם בבתי משפט בישראל, ובצעד נדיר קידום החקיקה נעשה בשיתוף פעולה ובתמיכת הייעוץ המשפטי לממשלה.
הלכת אפרופים נקבעה כחלק מפסק דין אפרופים, שניתן על ידי בית המשפט העליון ב-6 באפריל 1995, במסגרתו קבע נשיא בית המשפט כי התייחסות ללשון החוזה אשר נחתם בין שני צדדים איננה גורם מחייב בפרשנות חוזים, וכי שופט יכול לקחת בחשבון נסיבות חיצוניות ונוספות במסגרת פרשנות החוזה.
להלכה שקבע בית המשפט העליון היו השלכות ארוכות טווח על היחסים המסחריים בישראל, כאשר במספר רב של שווקים ותעשיות, כמו תעשיות הייטק והפיננסים חוזים רבים נחתמים תחת ההסכמה כי אי הסכמות בקשר לחוזים יבחנו במערכות משפטיות מחוץ לישראל, במדינות כמו אנגליה או ארה"ב במטרה להיצמד ללשון החוזה ולהימנע מפרשנויות משפטיות.
על פי הצעתו של לוין יקבע כלל פרשנות ייחודי ביחס לחוזים עם מאפיינים עסקיים, שלפיו חוזה עסקי יפורש לפי לשונו, למעט בנסיבות שיפורטו. בנוסף מגדירה ההצעה מהו חוזה עסקי, אשר בו לא יוכל להתערב בית המשפט ולפרש אותו או שבמידת הצורך יקבעו בחוזים תנאים לפיהם יוכל בית המשפט לפרש את החוזה.
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין הסביר: "תזכיר החוק החשוב שמפורסם כעת להערות הציבור לאחר השלמת עבודת מטה מעמיקה ומאומצת נועד לסייע למגזר העסקי בעת עריכת חוזים. מחובתנו לדאוג לביצורו של ערך חופש החוזים, להגביר את הוודאות למגזר העסקי, ולפשט את היכולת לערוך חוזים ולהסתמך עליהם. בנוסף, התיקון אף צפוי להפחית את הדיונים בבתי המשפט ולהפחית דיוני סרק, שכן החוזים יפורשו באופן פשוט ובהיר בהתאם ללשונם. אני מודה למשנה ליועמ"ש עו״ד כרמית יוליס ולצוותה על עבודתם החשובה בגיבוש תזכיר החוק".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    טימטום
    בויבוי 09/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לוין רק אתה יכול לעצור את דיקטטוה של בגץ העם איתך
    סגור
  • 1.
    מאפיונר?
    אינשם 09/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אהרון ברק הדיקטטור המשפטי יצר תקדימים.שאין להם אח ורע בחוק יריב לוין מבקש לתקן וכולם עליו .אז אם יש חוזה בין שני גופים מסחריים ברור שעשו זאת בעמצאות עורכי דין מפולפלים.אז איזו פרשנות יכולה לבטל את המשמעות של חוזים אלה.לא מאפיה ולא נעליים סתם מחפשים במה לנגח בלי מחשבה.
    סגור