משפט

בית המשפט קבע: הביטוח הלאומי ישלם לזוג חד מיני

בית המשפט הדין האזורי לעבודה בתל־אביב פסק כי גבר בזוגיות חד מינית יוכר בעקר בית, אף שלשון החוק מתייחסת רק לעקרת בית. במסגרת זו הוא יקבל החזר על דמי ביטוח לאומי ששילם ובכך נקבע תקדים משפטי בנושא. ביטוח לאומי: "מצריך שינוי חקיקה, ולמרות ניסיונותינו לקדם את הנושא - עדיין החוק לא שונה"
מערכת ice |  1
הפגנת הלהט"ב (צילום גיא כהן)
לפי החוק במדינת ישראל היום, אישה שמוגדרת "עקרת בית" אינה מחויבת לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות אם בן זוגה עובד וכן מבוטח. זוגות רבים במדינה שאלו את השאלה - מה אם מדובר ב"עקר בית", ובפרט כזה שהוא חלק מזוגיות חד מינית? בדיוק בנושא זה התקבלה אמש (שני) פסיקה של בית הדין האזורי לעבודה בתל־אביב?
נציין ראשית כי לפני 13 שנה בג"ץ פסק בנושא אך התייחס לגבר שאינו עובד, בעוד רעייתו כן. בית המשפט פסק כי עקר בית לא יוכל לקבל את הפטור מתשלום כי החוק מתייחס בבירור לאישה ולא לגבר ולכן כדי לשנות את המצב - יש לשנות את החקיקה, וזו כאמור נותרה בעינה.
כאמור אמש בית המשפט בתל־אביב הכריע בנושא ובמסגרת תביעה של זוג חד מיני. לפי דה מרקר, התובע, אמיר הנדל, ביקש מבית הדין לקבוע כי הוראת החוק חלה גם על זוגות חד מיניים, ובפרט זוגות של גברים וכן כי מגיע לו לבן זוגו החזר של דמי הביטוח ששילמו עד כה. במסגרת זו הוא תבע כי מדובר באפליה ברורה. מצד ביטוח לאומי הטענה הייתה זהה לזו של בג"ץ: החוק מתייחס לאישה בלבד.
בפסק הדין התייחסה השופטת עידית איצקוביץ כי לא ניתן לשלול לגמרי את ההטבות לזוג חד מיני היות שהפסיקה המקורית קובעת כי יש להשוות את הזכויות והחובות של זוג חד מיני לאלו של משפחה הטרוסקסואלית, וכי לא ניתן להתעלם מהעובדה שזוגיות חד מינית מקבלת יותר ויותר הכרה במדינה, לצד הסברים נוספים הקשורים בזכויות ושוויון בחיי המשפחה.
נוסיף גם כי קיימת גם פסיקה של בית הדין מהעבר שקבעה כי בנות זוג בקשר חד מיני יכולות להחליט מי מהן עקרת בית והיא תקבל את ההטבה. על כן, נקבע בפסיקה החדשה כי התובע זכאי להחזר של 7,000 שקל ששילם רטרו-אקטיבית לביטוח לאומי וכי הוא אכן יוקר כעקר בית. לעומת זאת, לא התקבלה הטענה שישנה אפליה היות שאין בסמכות בית הדין לעסוק בכך.
תגובת הביטוח הלאומי: "הביטוח הלאומי סבור שהמונח 'עקרת בית' והייחוס שלו לאישה בלבד הוא ארכאי ומצריך שינוי חקיקה. למרות ניסיונותינו במהלך השנים לקדם את הנושא, עד רגע כתיבת שורות אלה – החוק לא שונה. פסק הדין מעניק זכות ייחודית לזוגות חד מיניים בעוד למשפחה הטרוסקסואלית שבה גבר בבית והאישה עובדת נפסק (כך קבע בית המשפט העליון) כי לא יוכר 'כעקר בית'. כאן השופטת של בית הדין האזורי, הכירה בסוג משפחה אחת ויצרה אי שוויוניות בין הרכבי המשפחות השונים. כאמור, הביטוח הלאומי סבור שיש לשנות את החקיקה ולהתאימה לעת העכשווית ובשוויוניות לכלל האזרחים ולכלל המשפחות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פוי. (ל"ת)
    מיכאל 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור