מדדים ומחקרים

הסכום העצום שמשלמת כלכלת ישראל על נפגעי העבודה נחשף

בשנה החולפת שילמה מדינת ישראל כ-7.2 מיליארד שקלים בשנה לנפגעי תאונות עבודה, והמשק הישראלי איבד כ-3 מיליון ימי עבודה של נפגעי העבודה, שהובילו להיעדרות העובדים לשיקום ופגיעה בפריון. כ-60,000 עובדים בשנה מקבלים קצבת נכות ומוגדרים כנכים לצמיתות. במסגרת שבוע הבטיחות בעבודה הבינלאומי, המוסד לבטיחות ולגיהות ממפה את גורמי הסיכון המרכזיים ומסביר כיצד ניתן למזער אותם
מערכת ice |  1
פיצויים לעובדים-אילוסטרציה (צילום freepik)
נפגעים קשה, משלמים ביוקר: תאונות עבודה הן נושא מאתגר ביותר לאוכלוסייה העובדת בכלל ולהנהלת מקום העבודה בפרט. ע"פ ההגדרה של הביטוח הלאומי, נפגע עבודה מוגדר כמי שנפגע בתאונה שהתרחשה בזמן העבודה ובגלל העבודה, בדרך לעבודה או ממנה, או לקה במחלת מקצוע כמוגדר בתקנות ונקבעה לו נכות רפואית ברמה של 10% לפחות, ובשל הפגיעה הוא אינו יכול לעסוק בעבודתו הקודמת או בעבודה מתאימה אחרת.
על פי נתוני הביטוח הלאומי, לאורך השנים יש עליה מתמדת בסך התשלומים לנפגעי עבודה, בשנת 2022 הביטוח הלאומי שילם כ-7.2 מיליארד שקלים.
כשאנו מביטים בהרכב האוכלוסייה שנפגעת בעבודה ופונה בתביעה לבט"ל אנו רואים שבקרב נפגעי העבודה 41% מהפונים לשיקום מקצועי היו בגילאים 18-29 והם אלו גם בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר לחזור לשוק התעסוקה, לעומת אנשים הנמצאים בסמוך לגיל הפרישה, החל מ-50 ועד 60+.
בשנת 2022, בוצעו ע"י מדריכי המוס"ל 10,104 פעילויות באתרי בנייה ואלו הם הליקויים המרכזיים שנמצאו בדו"ח המוס"ל: כ-1211 ליקויים של מחסור בשילוט בכניסה לאתר עם בעלי התפקידים והחברה המבצעת את הבנייה, 1,112 ליקויים הנוגעים לאי גידור אתר הבנייה כנדרש, כ-867 ליקויים הקשורים לדרכי גישה שאינן בטיחותיות באתר הבנייה, כ-835 ליקויים הנוגעים לאי כיסוי פתחים ואמצעי מיגון למניעת נפילה משטחי עבודה בגובה וכ-723 ליקויים על אי שימוש בציוד המיגון האישי במהלך העבודה.
בשנת זו קיימו מדריכי המוס"ל גם כ-10,610 אבחוני סיכוני בטיחות במפעלים ובבתי המלאכה בהם נמצאו כ-1291 ליקויים הנוגעים לאי ביצוע הדרכות בטיחות לכלל העובדים בדבר הסיכונים אליהם הם עלולים להיחשף בעבודתם, 990 ליקויים הנוגעים לאי בדיקה של מפסק מגן מפני התחשמלות, 905 ליקויים הנוגעים לאי בדיקה של מכונת הרמה בידי בודק מוסמך בתדירות שנקבעה, 845 ליקויים הנוגעים לאי התקנה של שלטי הדרכה לשימוש בציוד מגן אישי, 847 ליקויים הנוגעים לאי התקנה של שלטי הדרכה לשימוש בציוד מגן אישי וכ-760 ליקויים הנוגעים למכונות ציוד וכלי עבודה שהופעלו בלי שהותקן התקן בטיחות ומיגון מתאימים המונעים מגע בין העובד לבין חלקים טעוני גידור.
לצד הפעילויות באתרי הבנייה, מפעלים ובתי מלאכה קטנים, מדריכי המוס"ל קיימו גם כ-1,316 אבחוני סיכוני בטיחות באתרי החקלאות בהם נמצאו כ-372 ליקויים הנוגעים לאי ביצוע של הדרכות עובדים ומסירת מידע עבורם בדבר סיכונים שאליהם הם חשופים בעבודה, כ-132 ליקויים הנוגעים למכונות ציוד וכלי עבודה שהופעלו בלי שהותקן התקן בטיחות ומיגון מתאימים המונעים מגע בין העובד לבין חלקים טעוני גידור, כ-116 ליקויים על אי בדיקה של קולט אויר בידי בודק מוסמך שבוחן כי איכות האוויר ראויה לעבודה.
מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר סיכם ואמר: "היעדרות העובד עקב תאונה, תשלום דמי פגיעה ונכות, גיוס והשמת עובד חדש להחלפת העובד שנפגע ועוד הוצאות רבות ישירות ועקיפות עולות למשק הישראלי הון תעופות. כסף יקר ומיותר מכיסו של משלם המיסים שניתן היה לחסוך אותו באמצעות ניהול סיכונים במקום העבודה, הדרכות בטיחות בדבר הסיכונים ובדרכים למזעורם. במהלך השנים האחרונות מנענו באמצעות עבודה יום יומית של מדריכי המוס"ל מאות תאונות עבודה בזכות אבחון גורמי הסיכון במקומות העבודה וחניכת המנהלים בדרכים לטיפול ולמזעור סיכונים, אלו. יצאנו למקומות העבודה ומנענו את ההרוג הבא לאחר שהתקבל דיווח של אזרחים על הפרות בטיחות באמצעות מוקד 'קו החיים', פעילות מהירה וממוקדת של מדריכי המוס"ל שנשלחו ע"י המוקד, הגיעו בזמן קצר למקום העבודה, סייעו למנהל לזהות את הסיכון ולקבל הדרכה על דרכי פעולה למזער הסיכון ומניעת התאונה".
"אני קורא לכלל המעסיקים", הוא מכריז, "אנחנו כאן בשבילכם, לסייע לכם ולעזור לכם למנוע את הנפגע והתאונה. יחד נוביל את מדינת ישראל לחזון של אפס תאונות, זה אפשרי וזו דרכנו להוביל את מדינת ישראל לשיפור הפריון, שיפור הרווחה של העובדים והקטנת ההוצאות על פגיעות בעבודה ותשלומי הבט"ל".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הדרכות בטיחות
    ליאור בטיחות 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שיש מעסיקים שלא מבינים שבראייה רחבה הדרכות בטיחות משתלמות להן יותר מבחינה כלכלית, מעבר לכך שהן חובה עפ"י חוק ומבחינה מוסרית. ההוצאות במקרה של תאונת עבודה יהיו הרבה יותר יקרות מההוצאות על הדרכות בטיחות.
    סגור