משפט

גוגל בצרות? בקרוב היא תעמוד למשפט חסר תקדים

שופט בקליפורניה קבע מועד לפתיחת אחת המשפטים הגדולים בהיסטוריה, שיאחד עשרות תביעות שהוגשו נגד גוגל למלחמת עולם בנוכחות חבר מושבעים. הסיכויים של גוגל לחמוק מזה קיימים, אך לא גבוהים
יאיר מור | 
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (צילום אינסטגרם/ סונדאר פיצ'אי, ויקיפדיה, freepik)
גוגל תיאלץ להתמודד בקרוב מול אחת מהמתקפות המשפטיות הגדולות בהיסטוריה, מול חבר מושבעים שמן הסתם לא מאוד אוהד אותה.
בימים האחרונים קבע שופט בבית המשפט המחוזי של צפון קליפורניה כי ב-6 בנובמבר – כמעט עוד שנה – יחל משפטה של גוגל בתביעה המשולבת של כל הגורמים שנפרט בהמשך – ויש לזה סיבה טובה.
התביעה הזו החלה ב-2020, לאחר שגוגל גילתה ש-Epic Games, מפתחת המשחק הפופולארי פורטנייט, עוקפת את מנגנון התשלום בחנות האפליקציות ושולחת משתמשים לאתר שלה כדי לרכוש את המשחק ואת הרכישות הפנימיות שבו ישירות ממנה. בתגובה הסירה גוגל את המשחק מהחנות – במקביל למהלך מקביל שביצעה אפל. אפיק תבעה את שתיהן, והתביעה נגד אפל כבר הסתיימה (פחות או יותר, אם כי שני הצדדים טענו לניצחון – וערערו על החלקים שפחות מצאו חן בעיניהם).
ב-2022 תבעה גם קבוצת Match, מפעילת אפליקציות הדייטים טינדר, אוקייקיופיד ועוד, את גוגל, בטענה כי העמלות שהיא גובה ממפתחי אפליקציות (30% מהדולר המיליון ואחד לשנה ומעלה) "מופקעות" וגורמות למחירים גבוהים שמבריחים רוכשים פוטנציאליים.
באוקטובר האחרון ביקשו שתי החברות להוסיף לתביעותיהן האשמות נוספות, ו'על הדרך' לאחד אותן יחד. הן לא הסתפקו באיחוד בין התביעות שלהן, אלא ביקשו להצטרף גם לתביעה שהגישו לא פחות מ-39 תובעים כלליים ממדינות שונות בארה"ב, ולתביעה ייצוגית מצד משתמשים שטוענים כי גוגל חייבת להחזיר למשתמשי אנדרואיד 4.7 מיליארד דולר כהחזרים על תוספות למחירי אפליקציות ומשחקים שנאלצו לשלם באשמתה.
גוגל, מצידה, דרשה לפסול את בקשת איחוד התביעות על הסף – אך בקשתה נדחתה, וכעת שתי החברות, 39 התובעים הכלליים ועשרות המשתמשים שתבעו אותה יפגשו אותה כולם יחד בבית המשפט בסוף השנה. בניגוד לאפל, לגוגל יש יותר סיכוי לחמוק מפסק דין לרעתה, שכן היא יכולה לטעון שבאנדרואיד אפשר להוריד או למכור אפליקציות גם מחנויות חיצוניות או אתרים עצמאיים ולא לשלם את העמלות שלה. עם זאת, באקלים הציבורי הנוכחי בארה"ב, שרואה בענקיות הטכנולוגיה שטנים (וזו לא גוזמה – לאחרונה נתבעה מטא בטענה כי היא אחראית לרצח עם (!), והתביעה לא נפסלה על הסף, בניגוד לכל היגיון), לא כדאי לה לסמוך על זה יותר מדי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה