משפט

נוסעים ברכבת ישראל? יכול להיות שאתם זכאים לפיצוי שמן

תביעה ייצוגית בגובה 13.5 מיליון שקל הוגשה נגד הרכבת מצד לקויי ראיה שלטענתם התחנות לא מונגשות. אחד הטוענים הסביר: "עמדתי כמו טמבל כמה דקות, ידעתי שיש מדרגות, לא ידעתי איפה הן. הפחד הכי נורא זה ליפול במדרגות. חיכיתי שיגיע מישהו והלכתי אחריו", בית המשפט קיבל את התביעה וכעת הכסף יחולק לזכאים
מערכת ice |  4
אבדות במהלך נסיעה ברכבת - אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יוסי אלוני)
האם רכבת ישראל תשלם ביוקר? לאחרונה, בית המשפט קבע כי יחולק לזכאים פיצוי בגובה 13.5 מיליון שקלים, במוקד מדובר באנשים לקויי ראייה שמשתמשים בשירות הרכבת, כך עידכן אמש (רביעי) ארגון “בזכות” – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות. הדרך לפנות לבקשת קבלת חלק מהפיצוי תפורסם בהמשך.
התביעה החלה אצל אדם עם מוגבלות בראייה שהגיש ייצוגית נגד רכבת ישראל, עקב אי הנגשת כל התחנות למוגבלים בראייה, תוך "הפרת חובות הנגישות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות". בין היתר נמצא שלא בכל התחנות יש שילוט מתאים לאנשים עם מוגבלות, או שאין פס אזהרה בולט במקומות שעלולים להוות סכנה, כמו לפני מדרגות, כמו כן על פי שווים, מכונות לרכישת כרטיסים אינן נגישות לאנשים שמתניידים בכיסאות גלגלים ולא לאנשים עיוורים ויש עוד לא מעט ליקויים

התובע ציין בעדותו בתביעה: “עמדתי כמו טמבל כמה דקות, ידעתי שיש מדרגות, לא ידעתי איפה הן. הפחד הכי נורא זה ליפול במדרגות. חיכיתי שיגיע מישהו והלכתי אחריו, ולפי תנועות הרגליים שלו הבנתי איפה המדרגות. למה? כי המדרגות לא מסומנות. עם כל הכבוד למה שעשתה הרכבת, אם היו עושים מה שצריך לפי התקנות, דואגים לסיפור הזה, לא הייתי עומד שם כמו טמבל ומחכה שמישהו יעבור".
 בית המשפט קבע: “הנגשת מבני ציבור ותחבורה ציבורית לאנשים עם מוגבלות היא בעלת חשיבות עליונה בהקלת הקשיים שהם מתמודדים עימם ובהקלת ההתמודדות עם הגבלת העצמאות הנגזרת מן המוגבלות. שומה על החברה לתת פתרונות ראויים שיקלו על התנהלות עצמאית ככל האפשר של אנשים עם מוגבלות. לשם כך נחקק חוק השוויון. המטרה היא להקל ולשלב, לאפשר עצמאות מירבית, פרטיות וכבוד”.
עוד נמסר להסברי רכבת ישראל כי הם מסייעים בדרכים אחרות: “עם כל ההערכה, אין הדבר פוטר את הרכבת ממילוי הוראות הדין. יתרה מזו, חוק השוויון מבקש להעצים את האפשרויות של אנשים עם מוגבלויות לעצמאות על ידי יצירת מרחב ציבורי שיאפשר לאדם עם מוגבלות לנוע בו בביטחון. פתרון שכרוך בבקשת עזרה אינו עוזר להשגת מטרה חשובה זו, ומשום כך אין לראות בו מענה ראוי לצרכים. קודם יש לעמוד בדרישות הדין, ואחר כך להוסיף עליהן, ולא להחליט בשם הקבוצה או בשם המאסדר מה טוב לקבוצת האנשים עם מוגבלות.”
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    רכבת
    איצו 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במאבק אדירים על אי מתן שירות בין הרקבת והדואר, הקרב הוכרע. הדואר גוסס. הרקבת מגבירה את ההתעללות בציבור, אני ואפסי עוד..
    סגור
  • 2.
    מעניין
    אבי 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רכבת ישראל קרי תחבורה ציבורית קרי משרד התחבורה תחת הנהלת המדינה/הממשלה. אז בית הדין בעצם 'מעניש' את המדינה בעצם ??
    סגור
  • נכון
    אבי 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במילים אחרות: 13.5 מיליון שקל מכספי הציבור, שמשולמים על ידינו משלמי המיסים, יוענקו כעת ל"זכאים". כל הכבוד, תובעים חברה ממשלתית ומענישים אותנו משלמי המיסים על הטעות. איזה כיף??
    סגור
  • 1.
    השטויות של מירי רגב ו סמוטריץ יעלו הרבה לנו (ל"ת)
    צחי 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור