משפט

פגעה בתחרות ונענשה: עיצום כספי בגובה 6.3 מיליון שקל הוטל על SOS

רשות התחרות הודיעה לחברה של קבוצת פימי, כי היא מטילה עליה עיצום כספי בסכום עתק בגין דרישת בלעדיות מלקוחותיה באופן שעלול היה לפגוע בתחרות בשוק תדלוקי השטח. נושא משרה בכירה בחברה נקנס בכ-350 אלף שקל
כפיר אדר | 
משפט (צילום freepik)
מכה קשה. רשות התחרות הודיעה לחברת SOS מקבוצת פימי, כי היא מטילה עליה עיצום כספי בסך של כ-6.3 מיליון שקל בגין דרישת בלעדיות מלקוחותיה באופן שעלול היה לפגוע בתחרות בשוק תדלוקי השטח. כמו כן, הודיעה הרשות לנושא משרה בכירה בחברה כי היא מטילה עליו עיצום כספי בסך של כ-350 אלף שקל בגין מעורבותו הישירה במעשי החברה.
חברת SOS היא בעלת מונופולין בשוק תדלוקי השטח והיא החברה היחידה המספקת את שירות תדלוקי השטח בפריסה ארצית מלאה. שירות תדלוקי שטח ניתן לרוב לקבלני בניין, תשתיות ועבודות עפר הנדרשים לתדלק את כלי הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) שלהם בשטח, והוא מסופק באמצעות מכליות שמגיעות ישירות לכלי הרכב המצויים באתר. 
מבדיקה שערכה הרשות, בעקבות תלונה, עולה כי חברת SOS הנהיגה מדיניות כלפי לקוחותיה לפיה לא תמשיך לספק שירותי תדלוקי שטח ללקוחותיה הרוכשים שירותים אלו גם מספקים מתחרים. מדיניות זו, אשר משמעותה למעשה דרישה להענקת בלעדיות ל-SOS באספקת השירות בכל אתרי הלקוח, התבטאה בפנייה ישירה ללקוחות תוך איום בהפסקת השירות ללקוח בכל אתריו ברחבי הארץ אם לא יחדל מלרכוש תדלוקי שטח ממתחריה. עוד עולה מבדיקת הרשות כי מדיניות זו הייתה ידועה בקרב מתחרותיה של SOS.
דרישת הבלעדיות של SOS עלולה להקשות על מתחרים קיימים ופוטנציאליים להיכנס או להתרחב בשוק באופן הדרגתי. כניסה בהיקף גדול ומהיר לשוק דורשת משאבים כספיים גדולים ומגדילה את הסיכון עבור המתחרים בכניסתם לשוק וכך מקטינה את הסיכוי שתתפתח תחרות בשוק תדלוקי השטח. לאחר שמיעת טענות החברה ונושא המשרה בה, ולאחר התייעצות עם הוועדה לפטורים ומיזוגים החליטה הממונה להטיל את העונשים.
העיצומים הכספיים שהוטלו הם חלק ממדיניות האכיפה של רשות התחרות נגד בעלי מונופולין העושים שימוש במעמדם באופן העלול לפגוע בתחרות ובציבור. עיצומים קודמים בגין ניצול מעמד לרעה של בעל מונופולין הוטלו על נמל אשדוד, חברת החשמל, בזק והחברה המרכזית (קוקה קולה). במקרים נוספים הסתיימו ההליכים בצווים מוסכמים בהם התחייבו המפרים לשלם עיצום כספי לאוצר המדינה חלף אכיפה. 
החלטה זו ממשיכה את מדיניות האכיפה של הרשות בשנים האחרונות לפעול גם מול בעלי מונופולין שלא הוכרזו. הרשות רואה בבעלי מונופולין, אף אם אינם מוכרזים, אחראים להימנע מניצול מעמדם באופן שעלול להפחית את התחרות בשווקים בהם הם פועלים, גם אם הם לא הוכרזו באופן רשמי כבעלי מונופולין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה