משפט

"בדומה למשפט נתניהו": איך יתנהל המשפט נגד השר לשעבר כחלון?

לאחר שפרש מן הפוליטיקה שר האוצר לשעבר משה כחלון, חזר לשוק הפרטי והחל לשמש כדירקטוריון חברת יונט קרדיט. השבוע, הוגש נגד החברה כתב אישום בדבר עבירות לכאורה לפי חוק ניירות הערך והשר לשעבר זומן לשימוע בו הוא ייחשף לחומרי החקירה נגד החברה שלו | כל הפרטים
עו"ד עמרי לשם |  1
יונט קרדיט (צילום פלאש 90/ אוליבייה פיטוסי, freepik)
בדומה למשפטו של ראש הממשלה נתניהו שבו כתבי האישום נגדו הוגשו לאחר שניתנה לו זכות שימוע, כך גם צמרת חברת יונט קרדיט, ובראשה השר לשעבר משה כחלון יו"ר דירקטוריון החברה, זומנה לשימוע בפרקליטות המדינה לצורך השמעת טענותיה בקשר לחשדות נגדה.
אז מה זה בכלל אותו שימוע ולשם מה הוא נועד?
כל אדם החשוד בביצוע פשע, למעט חריגים ספציפיים, זכאי להשמיע את טיעוניו לפני התובע או הפרקליט הממונה על התיק שבעניינו. זו זכות שכדאי מאוד לנצל ולנצל היטב. מה שנקראOne Shot . במקרה של יונט קרדיט, החשדות המופנים כלפי צמרת החברה הם בעניינן של עבירות לכאורה לפי חוק ניירות ערך.
מדובר בעבירות פלילית שהעונש המקסימלי בגינן הוא מעל 3 שנות מאסר – כלל החשודים זכאים לשימוע לפני שיוגש נגדם כתב אישום. הטענה הרווחת, והשגויה לדעתי, היא שכאשר ניגשים לשימוע עולה חשש שהטענות שיושמעו שם יהוו כר פורה למדינה לערוך 'מקצה שיפורים' ולהגיש כתב אישום אחרי שכבר חשפנו, לכאורה, את קו ההגנה שלנו.
זו טעות לדעתי ממספר טעמים
ראשית, ייתכן מאוד שחומר הראיות שכרגע מונח לפני הפרקליטות הוא חסר. באמצעות הטיעונים שלנו ייתכן מאוד שהתמונה השלמה שתונח לפניה תבהיר כי סיכויי ההרשעה נמוכים ואין מקום להגיש את כתב האישום. שנית, אם הגענו לשלב השימוע, כפי שנהוג לומר לא אחת, מדובר בכתב אישום שיוגש בכפוף לשימוע. כלומר הרכבת כבר יצאה מהתחנה עי כתב האישום למעשה "עושה דרכו" לבית המשפט, וזו ההזדמנות האחרונה לעצור אותו.
אף אם לא נמנע אותו לחלוטין, ניתן לצמצם אותו ולהביא להקטנת הסיכון ממה שצפוי במשפט עצמו. אל לנו לחשוב שהזירה של בית המשפט היא זירה נוחה או קלה יותר לשטוח בה את משנתנו.ככל שהשלב מתקדם יותר, כך אנו בחזקת אשמים, וחזקת החפות נשכחת לה אי שם מאחור.

עו"ד עמרי לשם, צילום: איליה מלניקוב
שלישית, המשאבים הדרושים כדי להתכונן לשימוע פחותים משמעותית מאלו הדרושים לצורך ניהול ההליך. עדיף למצות את הדברים כשהם קטנים מאשר להחליט מראש על ניהול קרב בעצימות גבוהה.
לסיום: כחלק מהזימון לשימוע יש לחשוד זכות לראות את כתב החשדות שנוסח נגדו - מעין גרסה מוקדמת של מה שאולי יהפוך לכתב אישום, וכן לעיין בעיקרי חומר החקירה. כך שלמעשה, מי שבכלל חושף את עצמו מוקדם הוא לאו דווקא החשוד, אלא המדינה.
הכותב הוא עו"ד עמרי לשם, העוסק בדין הפלילי ובייצוג בעבירות צווארון לבן
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אתם מבינים?
    NRMG 09/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדבר הזה היה שר אוצר--פשוט הזוי ניסה להעביר חוק במחטף ובגץ שאני לא מחסידיו עצר אותו. נראה לי ששב"ס צריך להכין את תא המיוחסים במעשיהו.
    סגור