משפט

תביעה נגד ענקית האשראי: מונופול בלתי חוקי, "מייקרת הכל"

מחלקת המשפטים האמריקאית טוענת כי ויזה מנצלת את מעמדה בשוק כרטיסי האשראי כדי לכפות על עסקים להשתמש בשירותיה ומונעת ממתחרים חדשים להיכנס לשוק. ויזה דוחה את הטענות
שרון בירקמן | 
כרטיס אשראי (צילום freepik)
מחלקת המשפטים האמריקאית תבעה את חברת ויזה אתמול, בטענה כי החברה מפרה על חוקי ההגבלים העסקיים. על פי כתב התביעה ויזה מנצלת את מעמדה בשוק כרטיסי האשראי כדי לכפות על עסקים להשתמש בשירותיה ומונעת ממתחרים חדשים להיכנס לשוק. התביעה הוגשה בבית המשפט הפדרלי בניו יורק, ומאשימה את ויזה במונופול בלתי חוקי, אשר משפיע על מחירי "כמעט כל דבר".
על פי התביעה, ויזה ניצלה את מעמדה הדומיננטי בשוק במשך יותר מעשור, מה שאיפשר לה לגבות עמלות גבוהות ממה שהיתה יכולה לגבות בשוק תחרותי. "סוחרים ובנקים מגלגלים את העלויות האלה לצרכנים, בין אם על ידי העלאת מחירים ובין אם על ידי הפחתה באיכות או בשירות", ציין התובע הכללי, מריק גארלנד. "כתוצאה מכך, ההתנהלות הבלתי חוקית של ויזה משפיעה לא רק על מחיר של דבר אחד, אלא על המחירים של כמעט הכל".
לפי כתב התביעה, יותר מ-60% מהעסקאות בכרטיסי אשראי במדינה מתבצעות דרך ויזה, מה שמניב לחברה עמלות של יותר מ-7 מיליארד דולר בשנה. כדי לשמור על שליטתה, ויזה מחתימה את לקוחותיה העסקיים על הסכמי בלעדיות ה"מענישים" אותם אם ירצו לבצע עסקאות דרך מערכות אחרות. בנוסף, נטען כי החברה חוסמת את המתחרים. "ויזה גם מאלצת מתחרים פוטנציאליים להפוך לשותפים במקום להיכנס לשוק כמתחרים, על ידי תמריצים כספיים נדיבים ואיומים בעמלות נוספות עונשיות", מסרה מחלקת המשפטים. "ויזה פעלה כדי למנוע את התחרות משום שחששה מאובדן נתח שוק, אובדן הכנסות או החלפתה בחברת כרטיסי אשראי אחרת".
מחברת ויזה נמסר כי היא דוחה את הטענות. החברה ציינה שהיא מתמודדת עם תחרות גוברת, במיוחד באינטרנט. "כל מי שקנה משהו באינטרנט או בחנות יודע שיש חברות רבות המציעות דרכים חדשות לשלם עבור סחורות ושירותים", אמרה היועצת המשפטית של החברה. "ויזה היא רק חברה אחת מיני רבות המתחרות בשוק כרטיסי האשראי המתפתח".

התביעה הנוכחית היא חלק מקרב ארוך שמתנהל בין קמעונאים בארצות הברית וחברות כרטיסי אשראי כמו ויזה, שגובות, לטענתם, עמלות מופרזות. במרץ, ויזה ומאסטרקארד הסכימו לפצות קבוצה של סוחרים בשישה מיליארד דולר בעקבות קרב הגבלים עסקיים שנמשך מ-2005. החברות הסכימו גם להקפיא את עמלות הסליקה שלהן עד 2030, מהלך שצפוי לחסוך לסוחרים כשלושים מיליארד דולר נוספים. עם זאת, הפשרה נדחתה בידי שופט פדרלי ביוני, בטענה כי לא מדובר בפתרון ארוך טווח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה