משפט

דרמה ב'חצי חינם': עובדת זרקה עוף על המנהל ותבעה

התובעת, שעבדה במחלקת הבשר של הרשת במשך כתריסר שנים, טענה כי סבלה "שנים של התעמרות ויחס גזעני" מצד מנהלה לשעבר. הפרשה הגיעה לשיאה בתקרית אלימה, במהלכה זרקה העובדת עוף על המנהל, אירוע שהוביל לפיטוריה עם פיצויים חלקיים בלבד. היא לא הביאה ראיות ועדויות שתמכו בגרסתה וחויבה לשלם הוצאות משפט
מערכת ice |  4
חצי חינם (צילום shutterstock, יחצ)
תביעה שכזו לא רואים בכל יום. בפסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין לעבודה בתל אביב, נדחתה תביעתה של עובדת ממוצא אתיופי כנגד רשת המרכולים "חצי חינם" והיא אף חויבה לשלם הוצאות משפט.
התובעת, שעבדה במחלקת הבשר של הרשת במשך כתריסר שנים, טענה כי סבלה "שנים של התעמרות ויחס גזעני" מצד מנהלה לשעבר. הפרשה הגיעה לשיאה בתקרית אלימה, במהלכה זרקה העובדת חתיכת עוף על המנהל, אירוע שהוביל לפיטוריה עם פיצויים חלקיים בלבד.

על פי הפרסום ב'פסקדין' סגן הנשיאה, השופט דורי ספיבק, דחה את טענות העובדת להתנהגות גזענית ומפלה מצד הנהלת הרשת. בפסק הדין הודגש כי העובדת לא הצליחה להביא ראיות מספקות לתמיכה בטענותיה, ובמיוחד צוין כי היא נמנעה מלהביא עדויות מעובדים אחרים ממוצא אתיופי שעבדו איתה. השופט ראה בכך חולשה משמעותית בטענותיה, וציין כי "ניתן היה לצפות כי תזמן לעדות לפחות אחד מהעובדים שיתמוך בטענותיה בעניין".
מנגד, בית המשפט קיבל את גרסת מנהלת הקצבייה, שטענה כי דווקא התובעת היא זו שהשתמשה בשפה לא מכבדת כלפי המנהל ועובדים אחרים לאורך זמן. לפי עדות זו, התנהגותה של העובדת הגיעה לרמה כזו שלקוחות איימו להפסיק לקנות בקצבייה. בהתבסס על עדויות אלו ועל תקרית זריקת העוף, קבע השופט כי הרשת הייתה רשאית לפטר את העובדת ללא הודעה מוקדמת ועם פיצויים חלקיים.
פסק הדין מעלה שאלות מורכבות על גזענות במקום העבודה, נטל ההוכחה בתביעות מסוג זה, ועל האיזון בין זכויות העובדים לבין זכויות המעסיקים. מחד, הוא מדגיש את החשיבות של הבאת ראיות מוצקות בתביעות על רקע אפליה. מאידך, הוא מעורר תהיות לגבי הקושי של עובדים מקבוצות מיעוט להוכיח טענות לאפליה, במיוחד כאשר עמיתיהם לעבודה עשויים לחשוש מלהעיד נגד המעסיק.
בעקבות דחיית התביעה, חויבה העובדת לשלם הוצאות משפט בסך 4,000 שקל לרשת "חצי חינם". יחד עם זאת, חשוב לציין כי העובדת הגישה תביעת נזיקין נפרדת בבית משפט השלום, הדורשת פיצוי על נזקי גוף ונפש שלטענתה נגרמו לה כתוצאה מהיחס המתעמר והגזעני. תוצאות תביעה זו עשויות לשפוך אור נוסף על הפרשה ולהשפיע על הדיון הציבורי בנושא אפליה במקומות עבודה בישראל.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מישהו מטפל בך
    רונה 09/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה רק עוף ולא עוד משהו?
    סגור
  • 3.
    כנראה שגם השופט גזען אם זו היתה תובעת לא אתיופית התוצאה
    קובי 09/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היתה אחרת
    סגור
  • 2.
    מסכנה העובדת האתיפית
    רות כץ 09/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תנאי העבודה בקצביה מחפירים,שכר זעום,והשופט של בית הדין לעבודה פסק לא בצדק את גזר הדין כלפי העובדת המסכנה שכנראה הגיעו לה מים עד נפש שנקטה במעשה המיוחס לה.אני שבעברתבעתי את ביטוח לאומי בגין תאונת עבודה,חוויתי אי צדק והתנהגות לא ראויה מצד השופטת של בית הדין לעבודה גם,ואני לא אתיופית....כך כנראה נעשה אי צדק מצד השופטים שם,ובמקרה המדובר,יש גם גזענות מצד השופט
    סגור
  • 1.
    נו באמת???
    אזרח ותיק 09/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה חשב השופט שעובד יבוא להעיד נגד המנהל, ומקום העבודה שלו ישמר? מי יכול להכניס קצת הגיון לשופטים.
    סגור