משפט

מפתיע יותר מכפי שחשבתם: מהיכן מגיעות זכויות העובדים?

זכויות העובד אינן מסתכמות רק בהסכם העבודה שלו ובחוק. יש גם מקורות נורמטיביים נוספים שיוצרים עבורו זכויות שמחייבות את המעסיק. זכויות רבות המוכרות לכולנו לא נקבעו בחוק, אלא דווקא בצווי הרחבה, כמו חובת הפרשות לפנסיה, החזר הוצאות נסיעה, דמי הבראה ועוד
ד"ר עו"ד ירון קטן |  1
ירון קטן (צילום אליאור דנינו)
לאחר שראינו בטור הקודם שבדיני עבודה יש כללים ייחודיים וזכויות של עובדים שלא ניתן להתנות או לוותר עליהן, ננסה להבין מאיפה מגיעות כל זכויות העובדים. האם רק בחוק? האם יש מקורות נוספים? נחזור ליוסי, שעבד אצל ראובן. בהגיע חג הפסח, בו המאפייה אינה פועלת עקב איסור החמץ, יצאו כל עובדי המאפייה לחופשה מרוכזת על ידי ראובן.
במשכורת ששולמה לאחר החג, גילה יוסי שנוכו לו 5 ימי חול המועד על חשבון ימי חופשה. בפגישה עם חבר שעובד במאפייה אחרת, למד יוסי לדעת שיש צו הרחבה בענף האפייה, שקובע לגבי עובדי מאפיות שימי חול המועד פסח נחשבים כימי חג, על חשבון המעסיק, ולא כימי חופשה על חשבון העובד.
יוסי פנה לראובן בבקשה לקבל בחזרה את ימי החופשה שנוכו לו ואילו ראובן טען שהוא לא מכיר את צו ההרחבה והוא מעולם לא שילם ימים אלו, משום שאין לעניין זה כל זכר בחוק. אז מהו צו הרחבה, ואיך זה נוגע לענייננו? החוק קובע, שארגון עובדים יכול לחתום על הסכם קיבוצי, שיחול על מפעל שלם ולא רק על עובד רגיל, ושר העבודה רשאי להוציא צו שמרחיב את תחולת ההסכם על כלל עובדי הענף.
כך, במקרה שלנו, נחתם הסכם קיבוצי בין ארגון עובדים לבין מאפייה ושר העבודה הוציא צו הרחבה שהרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי על כל מי שעובד בענף האפייה. כך, שאפילו אם ראובן לא חתם מעולם על הסכם כזה או אחר ולמרות שנכונה טענתו שהסדר כזה לא מופיע בחוק, העובדה היא שצו ההרחבה מחייב אותו כבעל מאפייה, וממילא יוסי צודק בטענתו שהוא זכאי לימי חג במקום ימי חופשה בחול המועד פסח.
עולה נקודה שחשוב לדעת: זכויות העובד אינן מתמצות רק בהסכם העבודה שלו ובחוק. יש גם מקורות נורמטיביים נוספים שיוצרים עבורו זכויות שמחייבות את המעסיק – הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה – וזאת גם אם המעסיק כלל איננו מכיר מקורות אלה. בהמשך נראה, שזכויות רבות המוכרות לכולנו לא נקבעו בחוק, אלא דווקא בצווי הרחבה, כמו חובת הפרשות לפנסיה, החזר הוצאות נסיעה, דמי הבראה ועוד.
מדוע יש זכויות שנקבעות בדרך כזו ולא בחוק ראשי? על כך, ועל הגמישות שזה מאפשר ביחסי עבודה, בטור הבא.
הכותב ד"ר ירון קטן, עו"ד הוא בעל משרד לעריכת דין בדיני עבודה  ומרצה בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה אסור למאפיות לעבוד בפסח?
    עוד כפיה דתית 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה צריך לשלם לעובד תעריף חג או ימי חופשה?
    סגור