קריירה ולימודים

הבוס לא מוכן לשלם שכר מינימום? כל מה שאתם צריכים לדעת

הבוס לא מוכן לשלם שכר מינימום, האם זה חוקי? כאן נסביר על הייחודיות של דיני עבודה ואת המורכבות הנפלאה של יחסי עבודה, יוצרים עולם מעניין ומאתגר אשר נציג לכם מדי שבוע
עו"ד ירון קטן |  2
אילוסטרציה (צילום shutterstock, pixabay)
הסכמתם לעבוד ב-20 שקל לשעה והבוס לא מוכן לשלם שכר מינימום. זה חוקי? בטור השבועי שנכתוב כאן, נסביר את הייחודיות של דיני עבודה ואת היופי והמורכבות של יחסי עבודה. השילוב המרתק שבין עולם העבודה הפרקטי מול התיאוריות המשפטיות, והפער המובנה בין החוק לבין פסיקת בתי המשפט לדיני עבודה הלכה למעשה, יוצרים עולם מרתק ומאתגר, שטעימה ממנו נציג לכם מידי שבוע.
נתחיל ממקרה פשוט, שיכול לקרות לכל אחד. יוסי חיפש עבודה. הוא שמע שראובן, בעל המאפייה השכונתית, מחפש עובד, ופנה אליו בבקשת עבודה. ראובן הסכים, אך בתנאי שהוא ישלם ליוסי 20 ₪ לשעה בלבד. יוסי הסכים, חתם על הסכם עבודה, והתחיל לעבוד. אחרי שנה, יוסי קרא באינטרנט, ששכר המינימום לפי החוק עומד על 30 ₪. הוא פנה לראובן וטען שמגיע לו השלמת שכר עבור כל השעות בהן עבד תמורת שכר נמוך יותר. ראובן כעס ואמר ליוסי שלא מגיע לו יותר, שהרי הם סיכמו ביניהם במפורש על הסכום. מי צודק? האם ראובן, שמסתמך על ההסכמה ביניהם, או יוסי, שמסתמך על חוק שכר מינימום?
סוגיה זו מעלה את אחת משאלות היסוד של דיני העבודה, והיא אולי אחת השאלות המרתקות ביותר בתחום: האם העובד יכול להסכים לעבוד תמורת זכויות נמוכות יותר ממה שהחוק מעניק לו? בניגוד לדיני החוזים הרגילים, בדיני עבודה ישנה הנחה שלא מדובר בשני צדדים שווים. מצד אחד ניצב המעסיק, בעל הסמכות וההון, ומצד שני ניצב העובד, המחפש עבודה. מעמדם אינו זהה, והעובד נחשב הצד החלש והנחות בעסקה.

(קרדיט: אליאור דנינו)
לאור הנחה זו, נקבעו כללים שונים להגנה על העובד, ובין היתר נקבע שחלק ניכר מזכויות הבסיס של העובד אינן ניתנות להתנאה,  כלומר: העובד לא יכול לוותר עליהן. במילים אחרות, לעובד יש מכלול זכויות, שעל חלקן נרחיב בהמשך הטורים, שלא רק שהן חלות עליו אפילו מבלי שיבקש, אלא שגם אם יסכים במפורש אחרת – ההסכמה שלו אינה תקפה. קביעה זו, שזכויות העובד אינן ניתנות לוויתור ומחייבות גם כאשר הוא מוותר עליהן באופן מודע, חשובה ביותר לצורך הבנת כללי המשחק של דיני העבודה.
בניגוד למה שמקובל ביחסים חוזיים ומסחריים רגילים, שמה שהצדדים הסכימו מחייב אותם, הרי שבדיני עבודה הכללים שונים וצריך להיות מודעים לזכויות של העובד לפני שמגיעים להסכמה בין הצדדים, אחרת לעתים להסכמה זו לא יהיה כל תוקף.
הכותב עו"ד ד"ר ירון קטן הוא בעל משרד לעריכת דין בדיני עבודה  ומרצה בקריה האקדמית אונו.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    גנבים ברשיון
    עובד מנוצל 07/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה היא שאין גוף שאוכף מעסיקים נצלנים, ההפך מעודדים אותם, הרי הם מביאים כח אדם, הם מביאים מיסים לקופת המדינה. אז מה אכפת לממשלה אם עובד אינו מקבל כלל משכורת ואומרים לו חאווה. עד שיום אחד... האנשים מפסיקים לצאת לעבוד כי זה כבר לא שווה יותר. מי רוצה לעבוד בחינם? וכן, אם תעשו חישוב "אמיתי" תגלו שאתם עובדים בחינם. זה נראה כאילו נכנסת משכורת אך להיכן היא הולכת? הכסף נשאר אצלכם? או שהוא הולך לשכר דירה והוצאות? אז אם כך אתם חיים בקומוניזם נסתר מהעין. עבודה כדי לקנות לחם בסוף היום. העיקר מפרסמים נתוני אבטלה שקריים. 30 מיליון אמריקאים מסרבים לעבוד, את זה "שכחתם" לציין בכתבות שלכם. הם גם אינם מעונינים להתגייס לדראפט ולמות למען ארצם, אחרי הכל מי רוצה למות במלחמה בשביל מדינה ששונאת אותו? אז לוקחים פספורט ומהגרים. 10 מיליון אמריקאים ברחו מהחלום האמריקאי שהפך לסיוט עם היפר אינפלציה בשנת 2023 בלבד. עוד לפחות 10 מיליון יצטרפו השנה 2024, וכן הלאה. שאתה בונה בניין על יסודות עקומים, מתישהו הבית יקרוס על יושביו. מקורות: יסודות הכלכלה, על קפיטליזם וחירות, מילטון פרידמן.
    סגור
  • 1.
    כתבה לא מציאותית
    אוזוספ 07/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכר מינימום לא מספיק היום אפילו לנרקומן בתחנה מרכזית , לאיזה גנון של אוטיסטים הכתבה מכוונת?
    סגור