משפט

החטופות שחזרו הביתה מתקשות לשוב לחיים: "הבית מטונף, בעיות קשות"

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה דיון מעקב לסיוע לנשים ששבו משבי החמאס במהלך העסקה הקודמת. ח"כ תמנו שטה: "צריך שמקבלי ההחלטות ופקידים יורידו את האגו". אלה בן עמי: "מבקשת מטפלת צמודה לאמא שלי". סמנכ"לית מערך נכויות ושיקום: "גם אם יש להן את כל הזכויות הן לא מצליחות להגיע אליהן"
מערכת ice | 
הפגנות למען החזרת החטופים (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר (שני) דיון מעקב לסיוע לחטופות ששבו משבי חמאס. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) קראה במהלך הדיון לפעול להשבתם המיידית של החטופים לביתם. אלון גת אח של החטופה כרמל גת אמר עם תחילת הדיון כי אין מגבלה של טיפולים פסיכולוגיים למי שחזרו מהשבי אך לטיפולים אלטרנטיביים יש מגבלה וצריך לתקן את הלקונה הזאת.
פרופ' חגי לוין ראש מערך הבריאות במטה המשפחות הדגיש: "אין תוכנית לשיקום ארוך טווח של השבות. אין ועדה מלווה או צוות מקצועי שבודק מה המענה המיטבי. צריך לאסוף נתונים וליצור קבוצה מקצועית שתלווה אותן שנים קדימה. צריך ללמוד מה עובד ומה לא עובד. יש צרכים נפשיים, סוציאליים ריווחתים. רבות מבין החטופות השבות סובלות מבעיות קשות. מישהי שעברה כזאת חוויה צריכה ליווי צמוד 24 שעות ביממה".
 
ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "למה אין מנגנונים מסודרים במשרד רה"מ אחרי כל כך הרבה זמן? למה אין הגנה מפני פיטורים גם לבני משפחות חטופים שחזרו? צריך פה תיקון חוק קטן". היו"ר: "חבל שהכל צריך להיות בחקיקה. יש את מטה המשפחות. מתי כלל הגורמים הממשלתיים ישבו עם מטה המשפחות? המנהלת היא גוף מרוחק. יש פה גוף שפוגש אותם יום יום. צריך שמקבלי ההחלטות ופקידים יורידו את האגו ויפגשו עם אנשי השטח".
אושרה גידרון ראש תחום ממשל במנהלת: "המולקולה רוקמת עור וגידים לכל משפחה. יש וואן סטופ שופ זה משהו חדשני". אלה בן עמי, בתו של אוהד החטוף בעזה: "כבר חצי שנה אני שומעת את הדברים האלה. אני מבקשת מטפלת צמודה לאמא שלי. הבית שלנו מטונף, המצעים לא מוחלפים והכיור מלא. המלווה אומרת לי שזה מעליה. הדרגות הגבוהות במנהלת. להגיד ליד שכולם יגיעו לסייע לאמא שלי זה לא רציני". 
 
היו"ר: "גם קשישים מקבלים שעות סיעוד. יהיה פה נוהל היום. לא יכול להיות שאנשים שזקוקים לעזרה לא מקבלים אותה. שמעת מה אמרה אלה". חדווה הלבץ מאגף השיקום: "הנושא שאלה העלתה נמצא בבדיקה והוא יקבל מענה". היו"ר: "או שהנוהל לא ברור או שהמלווים לא מספיק טובים. אם אתם חושבים שהיא תרדוף אחריכם בזמן שאמא שלה צריכה אותה אתם טועים". 
ירונה שלום, סמנכ"לית מערך נכויות ושיקום: "התחלתי לדבר עם השבות וצריך לבנות להן קהילה. גם אם יש להן את כל הזכויות הן לא מצליחות להגיע אליהן". אלון: "כשאומרים שצריך לבקש - אז צריך שזה יהיה בדחיפה ולא במשיכה. צריך קהילה לשבים מהשבי. שיהיה מקום בטוח למי שחוו דברים דומים – מקום טיפולי". אלה: "אל תגידו לנו להציף – אני אמרתי את זה יומיים אחרי שאמא שלי חזרה. די להגיד תציפו את הבעיות, הצפנו אותן כבר מספר חודשים". 
אור צוברי, משרד הרווחה: "אנחנו מהיום הראשון אמרנו שלכל חטוף ששב תהיה עובדת סוציאלית בקהילה שתהיה בקשר מול המולקולה ויש משפחות שזה עובד טוב ויש משפחות שפחות והעו"סיות שלנו מקבלות הדרכה. יש את המולקולה שלמנהל החטופים ויש מתאם שמנהל תיק במנהלת והעו"ס הוא גם במולקולה וגם במשפחה. תגברנו תקציבי סיוע חומרי".

"פותחים את הדיון הזה כדי להציף נושאים כגון בריאות, רווחה, חינוך". ח"כ פנינה תמנו-שטה (צילום: נועם מושקוביץ/ דוברות הכנסת)
ורדה גורדון ממטה המשפחות: "אנחנו רוצים לדבר על מצב היערכות השבות מהשבי. השבות הגיעו במצב לא טוב. המידע קיים אבל הוא מפוזר וחשוב להקים דאטה ביס אחד ולהתחיל להבין מה הועברו. צריך להיערך נכון לרגע שבו כולם יחזרו בשלום. מדברים על טיפולים רגשיים ואלטרנטיביים. השבות אומרות שהן לא יכולות להגיע ואנחנו דואגים לטפל בשבות בבתים שלהן - דיקור, שיאצו. הביטוח הלאומי הבין וקורא לזה טיפול מוכר. צריך להנגיש את הטיפולים. מאוד קשה להן להגיע לטיפול. צריך שיתאמו להן את הטיפול".
ח"כ תמנו שטה: "אנחנו פותחים את הדיון הזה כדי להציף נושאים כגון בריאות, רווחה, חינוך וכו'. זה דיון פותח לסדרת דיונים. תבואו עם תוכניות כתובות כי אם אנחנו לא מבינים מה אתם מציעים גם הם לא מבינים". ח"כ לזימי: "יש פה כשל, חידלון של ממש כי אם מתנדבים מתמרנים בין משפחה להכל יש פה פער מטורף. צריך פיקוח פרלמנטרי שבועי. צריך לאמץ טיפולים אלטרנטיביים בכל מודל רפואי לפדויי שבי".
קרובי משפחות החטופים: "6,000 שקל זה 20 טיפולים. זה לא מספיק". היו"ר: "אם מישהו צריך יותר טיפולים אתם לא תסגרו לו את הדלת". אלה: "הבטחתם להוציא קטלוג של כל מה שמגיע לנו וזה לא הגיע אלי. אין לי מושג מי המולקולה שלי. רוצה מייל עם כל מה שרלוונטי לאמא שלי כדי שאדע למי לפנות".
ח"כ שלי טל מירון (יש עתיד): "זה צריך להיות תהליך פשוט. צריך בנאדם אחד שעומד מול המשפחה ויש לו את כל הפתרונות למשפחה. צריך לשאול את המשפחות כל יום במה הם מתקשים. אם ממשל ביידן יודע ליצור קשר עם משפחות אזרחיו האמריקנים שחטופים אז גם אנחנו יכולים". 
ח"כ מיכל שיר (יש עתיד): אם המדינה הייתה חברה פרטית היא הייתה פושטת רגל. זה אירוע מורכב מבחינה רגשית ונפשית אבל ברמת האירוע הוא לא מורכב. המדינה לא שם כדי לתת מענה לאזרחים. צריך פה תיאום וזה כל כך ברור. אם לא יהיה גוף קל משקל זה לא יעבוד. במבחן התוצאה עם כל התקציבים אין מענה".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) בישר כי היום תושלם החקיקה לגבי החטופים ששבו: "משעות אחר הצהריים אנחנו נכנסים למציאות אחרת ברמת התשתית החקיקתית עם מענק חד פעמי משמעותי, קצבה משמעותית ולא פחות מכך הגדרה של כל סל הזכויות כמי שזכאים ל-50% אחוזי נכות לכל החיים בלי להיות נכים בהכרח. אנחנו נכשלים עדיין בטיפול במעגל השני והשלישי. המעגל השני הוא גם נפגע וגם מטפל".
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד): "הטעות הטראגית של הממשלה הזאת שביום שהוקמה מנהלת התקומה זה שבמקביל לא קמה מנהלת תקומה של הנפש של השיקום". ירונה: "החוק שיעבור היום נותן מענק של 50 אלף שקלים לכל פדוי שבי, גמלת שבי של 3000 שקלים לחודש לכל החיים וגם גמלת נכות של 50% אחוז לכל החיים וזה לא משנה אם אתה עובד או לא עובד ומעטפת רחבה של טיפולים נפשיים ללא הגבלה, טיפולים רפואיים זה שלוש שנים וכל מה שקשור לשבי ולפגיעה יהיה לכל החיים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה