נבחרת אייס

רואה מהפכה מהיציע: ההחמצה הגדולה של ארנון בר דוד

למרות הבטחותיו הקודמות, ליו"ר ההסתדרות לא חסרות סיבות להימנע מהשבתת המשק – מהפוליטיקה בתוך הבית ועד להסכם השכר עם סמוטריץ'. אלא שהמהפכה המשפטית תטלטל גם את יחסי העבודה, ומי שישתוק עכשיו יגלה שמאוחר לתקן בהמשך. אז למה בר דוד רץ לשבח את שר האוצר, ומחמיא לעצמו על "מורשת מפוארת"?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  20
צילום פלאש 90/ מרים אלסטר, אבשלום ששוני, ענת חרמוני
את האירוע חסר התקדים של ראשי ועדים לצד טייקונים, יושבים יחד בבית ההסתדרות בהכרזה על השביתה במרס האחרון, יו"ר הארגון ארנון בר-דוד כינס כמעט בטעות. ערב קודם, כשנסע לישיבה עם בכירי המגזר העסקי בת"א, הוא עדיין התלבט אם להטיל את משקלו כדי להגן על עצמאות מערכת המשפט, עם נטייה קלה לסרב לפניות שקיבל מצד המתנגדים למהפכה. את הנימוקים הציג לבני שיחו: רבים מנציגי העובדים מזוהים עם תנועת הליכוד, וגם לבר-דוד עצמו יש קשר מצוין עם שרי המפלגה; הסכם השכר במשק, שהושג עם השר סמוטריץ' רק כמה שבועות קודם לכן, היה עוד בשלבי ניסוח מוקדמים שבהם יש סכנה לביטולו; ובמישור העקרוני: מלבד ההכרה בחשיבות של בית הדין לעבודה, בהסתדרות לא מתחברים אינטואיטיבית לחשש מפוליטיזציה במינוי שופטים או מביטול עילת הסבירות. בעיני בר-דוד, בעצמו ליברל שנחרד מגל החוקים העכור, זו נתפסה לפחות בתחילה כמלחמה של מישהו אחר.
אלא שאז הגיעו פיטוריו השערורייתיים של שר הביטחון גלנט, המוני ישראלים יצאו לרחובות ותחושה של אובדן בלמים שלטוני השתררה באוויר. בר-דוד זיהה קונצנזוס רחב סביב החשש מכאוס וכינס למחרת קואליציה של קצוות – עם שמות כמו ליאורה עופר והראל ויזל מחד, וראשי הוועדים הגדולים מאידך. לחלקם זה היה הביקור הראשון אי-פעם בבניין ההסתדרות שבה ראו כיריבה ("אני לא נושך", עקץ שם את אורחיו) – ואת הדבק שחסר בדרך כלל בין בני מעמדות כל כך רחוקים, השלימה האימה המשותפת מפני החקיקה שהונחה על השולחן לקריאה שנייה ושלישית. בשל הדחיות החוזרות ונשנות בנאום נתניהו לאומה, השביתה נמשכה אמנם יום שלם – יותר מכפי שצפה בר-דוד – אך בסיומו הוכתרה בהצלחה: מרבית העובדים שיתפו פעולה, הרפורמה נעצרה לחודשים והשיחות בבית הנשיא התקיימו ברצף עד לפיצוצן ביוני. בסוף הערב נשאל בר-דוד באולפן "חדשות 13" אם יחזור על צעד דומה גם בסיבוב הבא, והשיב בחיוב ללא כל היסוס.
המעורבות הלא לגמרי מתוכננת של יו"ר ההסתדרות בדרמה, כמו גם הניצחון הסוחף שנחל, יצרו ציפיות גבוהות להמשך כאילו נולד כאן גיבור חדש. משעה שהחוק לביטול הסבירות קודם באופן חד צדדי בכנסת, החלו כולם לשאול מתי בר-דוד ישבית את המשק – בעוד שלסוס עצמו לא היו כוונות כאלה מראש. מפץ גלקטי "תואם גלנט" הרי לא התרחש בינתיים, ואילו שיטת הסלמי שבה מקודמת כעת המהפכה, מבודדת בתחכום רק יוזמה אחת מתוך השינוי הכולל שמתכנן יריב לוין במערכת המשפט. מכאן נגזר הצורך לקבוע איפה עובר "הקו האדום" במורד המדרון הדמוקרטי, כמו גם החשש שלא כל הוועדים יזרמו הפעם עם שביתה כזו – בדגש על נמל אשדוד ונתב"ג – באופן שיחשוף סדקים פוליטיים בתוך ההסתדרות עצמה. העובדה שהסכם השכר נגרר חודשים מול האוצר לפני שנחתם השבוע סופית, בטח לא הקלה על ההתלבטות אם להתעמת דווקא עכשיו עם המשרד של סמוטריץ'. תוסיפו לכל זה את הקשב המוגבל של בר-דוד לסוגיות שלא קשורות ספציפית לעולם העבודה, ותקבלו את המתכון לישיבה האינסופית על הגדר שאכזבה רבים מפעילי המחאה.
כל אלה יכלו להיות שיקולים סבירים בעולם מתוקן, שבו על הפרק עומדת "רפורמה" במשמעותה המקורית – נניח, הפרדת קופות הגמל מהבנקים או הכבדת המיסים על מעמד הביניים. אלא שהזמנים האלה אינם רגילים, ובר-דוד – כמי שהכריז על התנגדות ערכית למהפכה – צריך היה לנהוג באומץ ולהשתמש במנגנון החוץ-פרלמנטרי החזק במשק, כדי לייצר משקל נגד שיהדוף את החקיקה. הוא הרי רואה את בריחת המשקיעים, את משיכת הכסף, התחזקות הדולר וההאטה הכלכלית, שישפיעו לבסוף על התעסוקה. נכון שבית משפט אינו קובע ישירות את גובה התלוש לכל עובד, אבל זכויות בסיסיות שעליהן ההסתדרות פועלת להגן – למשל ההתאגדות והשביתה – תלויות גם תלויות בחוסנה ובעצמאותה של המערכת. לא במקרה אותו שמחה רוטמן, שפועל כאחוז תזזית לקידום המהפכה, הגיש במקביל הצעת חוק שתאפשר לכנסת למנוע שביתות במשק. אדם מנוסה כמו בר-דוד חייב להבין בחושיו החדים, שהניסיון של הפוליטיקאים לרכז בידיהם כוח בלי גבולות – על חשבון גופי האכיפה, התקשורת והאקדמיה – לא ייעצר בעתיד דווקא על מפתן דלתה של ההסתדרות. 
אלא שבמקום לראות את הנולד, יו"ר ארגון העובדים הגדול במדינה אירח השבוע במאור פנים את בכירי האוצר לטקס החתימה על הסכם שכר חדש במגזר הציבורי – כשבפיו הטקסט המצטדק: "יש פה מהומות אלוהים עם מהפכות משפטיות כאלה ואחרות... אני כיו"ר ההסתדרות צריך להוביל את מאות אלפי העובדים להישגים, וזו המשימה המרכזית שלי, בשביל זה נבחרתי... אני משאיר אחריי מורשת אדירה". אחר כך נסע ללשכה של סמוטריץ' וכשהשר לצדו, מלמל משהו על כך שהשניים הוכיחו כי "גם אנשים שמגיעים משני צידי המתרס, יכולים לשבת ולהגיע להבנות גם מעבר להסכם שלנו". בפועל הודגמו כאן דווקא רתיעה של ההסתדרות מפני כוחו של השלטון, צמצום פעילותה לכדי מאבקים הנוגעים ישירות לכיסי חבריה, והתנערות של איגודים מקצועיים מהמחויבות לשמש גוף מייצב באקלים החברתי שבתוכו הם פועלים. לא ממש שעתה היפה של העבודה המאורגנת.
אם כך מהי, אפוא, אותה "מורשת מפוארת" שמהלל בר-דוד: מענק בסך 6,000 ₪ כפיצוי חד פעמי על שנים של שחיקה? תוספת שכר רוחבית של 11% עד תחילת 2028? קיצור שבוע העבודה בשעתיים? אין לזלזל כמובן בהישגים הללו, יחד ולחוד, שישפרו את איכות חייהם של מאות אלפי ישראלים, אך בהקשר הנוכחי כולם נראים תלושים ממה שבאמת עלול לפגוע בכלכלה הישראלית. אם המהפכה המשפטית תושלם בזמן שיו"ר ההסתדרות יושב על הגדר ומודה לשותפיו בממשלה, דווקא הפסיביות היא שתהפוך לפרק הבולט במורשתו.
למחדל של בר דוד יש תרומה שלילית גם למחאת ראשי המשק, שמנסים להתנגד בלעדיו לביטול עילת הסבירות. כך למשל, מנהלי הבנקים שהתריעו מפני סיכוני החקיקה, מנועים מלהשבית בעצמם את הסניפים ללא אישור המפקח עליהם – ורק ועדים רשאים לעשות זאת. גם קבוצות הביטוח, רשתות השיווק וחברות אחרות שנתונות לרגולציה ממשלתית, חוששות לבצע צעדים שלא מגיעים מצד עובדיהן תחת המטרייה הרחבה של ההסתדרות. התוצאה: גם בתום דיון לילי שקיימו השבוע קרוב ל-100 אנשי עסקים, הופצה הודעה בניסוח עמום וההחלטה היחידה שהתקבלה היא על הצבתו של "אוהל מחאה" – לא בדיוק האיום שממנו אמורים לחשוש נתניהו, לוין ורוטמן. אם בתום החקיקה הנוכחית המסקנה של השלושה הללו תהיה שמנגנוני ההתנגדות בכלכלה הממוסדת הותשו והתפצלו (להבדיל מהמוני המפגינים ברחובות) – אפשר רק לדמיין את הזחיחות שבה הם יקדמו את היוזמות הבאות להחלשת מערכת המשפט, במושב החורף של הכנסת.
בסיפור הזה יש שאלות שצריך להפנות לבר-דוד אישית: מדוע טען שישבית ובפועל עושה את ההפך? מדוע אינו מאפשר שיבושים לוועדים שכן מעוניינים בכך? מהו אותו "קו אדום" אמורפי שעליו יסרב להתפשר? לצידן, מתעוררות שאלות על תפקיד העבודה המאורגנת בעידן שבו אנו חיים: האם כשממשלה חותרת לרכז בידיה סמכויות על חשבון גופי ביקורת חיצוניים, יש להסתדרות שליחות היסטורית גם מעבר למטלת הליבה של החתימה על הסכמים קיבוציים? האם העובדים המאוגדים, שמגיעים ממעמד הביניים, צריכים לעסוק ברווחתם הפרטית בלבד – או לקדם את מה שנראה לנציגיהם גם כטובת הכלל? אם ארנון בר-דוד מקדיש מחשבה לסוגיות הללו, הן כנראה לא מטרידות אותו מספיק כדי לקפוץ מהיציע למגרש. ואולי נוסיף בהסתייגות: בינתיים.
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    חודרוב הפכת מסית עלוב יש רבים שעוסקים בכך בימים אלה
    רמי 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נה לא הבנת אם היה דומע בכולך היה נשאר לבד ,הועדים הגדולים הודיעו לו שהוא הולך לשים את המפתחות
    סגור
  • 19.
    חודורוב שורש השינאה
    שי 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שום צדק אמת ודמוקרטיה אין בדברים שאתה כותב. סתם אוהב את המחלוקת. אנשים כמוך יחריבו את המדינה!!
    סגור
  • 18.
    חודרוב אינך מבין כלום למרות הפרצוף הכאילו חושב שאתה מאח
    דני 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו ברור שאינך מבין דברחגופו של ענין זה אינו מענינה של ההסתדרות אם המצורף לשביתהנהיה נשאר בלי ועדין
    סגור
  • 17.
    יא חרחרן מלחמה
    חודורוב 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במקום להוריד את הלהבות אתה מגביר אותן בעוצמה, סוף סוף בר דוד מתנהג בשום שכל עם מחשבה ואתם? "מלחמה", "השבתה", "דיקטטורה". חבל מתן, עד לפני מספר חודשים עוד החזקתי ממך כעיתונאי הגון, עכשיו? עלוב. במקום לפקוח עיניים לראות שבית המשפט עושה מה בראש שלו פוסל חוקים כאילו אין מחר אתה זוגר את העיניים. בושה
    סגור
  • 16.
    מתן חודרוב
    אשכנזי 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מתן הרי כל המדינה של סבא שלך ביקוש קיבלת ואם משהו עושה משהו שלא מתאים לאידאולוגיה שלך אז צריך לסגור את המדינה אבל אתה לא מבין איך זה שההסתדרות שקיבלת מאמא שלך לא משתפת פעולה..... כל כזה מוצפי אני חושב שפשוט צריך לסגור את צה"ל שלא יהיה מדינה מי צריך מדינה אם אי אפשר לשלוטבבתי משפט בפרקליטים במשטרה ובהסתדרות.....
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    "עיתונאי" קקמייקה (ל"ת)
    כורדי 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 14.
    לקדם במהירות את הרפורמה במשפט
    בהצלחה לממשלה 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אין שום מהפכה יש פה רצון לעשות צדק בתחום המשפט למען חלק ניכר וחשוב בעם ישראל ,זאת האמת - לא דיקטטורה ולא נעליים!
    סגור
  • 13.
    ארנון בר דוד פועל נכון
    יהב 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא זורקים עוד שמן למדורה שאתה גם ככה לא שולט בה.
    סגור
  • 12.
    בר דוד מנהל בבטחה את הארגון שלו
    טלי 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 1
    יש לו עובדים מכל הקשת הפוליטית שהוא צריך לדאוג להם.
    סגור
  • 11.
    ההסתדרות היא ארגון אחראי
    חמוטל 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 1
    קודם מסתכלים בבריכה לפני שקופצים אליה ראש, לראות שאין כרישים שיאכלו אותנו במים
    סגור
  • 10.
    כל מעודדי ההפרטה פתאום נזכרו בהסתדרות
    זכריה 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה הייתם עד עכשיו כשההסתדרות חתמה על הסכמי מסגרת שמעלים את השכר לכלל המגזר הציבורי? תמכתם במהלכים הארגוניים או קראתם להסתדרות ארגון פשע? ועכשיו אתם מתרפסים מולם. תתבבישו
    סגור
  • 9.
    מדינה של מחרחרי ריב
    ויקטוריה 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יושבים ביציע ומעודדים את ההסתדרות להשתנש בנשק יום הדין של השביתה. רוצים לראות דם ואז במקום להרגיע את הרוחות והתכנס להידברות
    סגור
  • 8.
    ההסתדרות היא הבית של כ-ל העובדים
    הראל 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חייבים להחזיק את הבית הזה יחד.
    סגור
  • 7.
    חשוב להאבק בחקיקה אבל שלמור על אחדות הארגון (ל"ת)
    דניאל 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ההסתדרות צריכה לשקול שיקולים נוספים לגבי מתי להכריז
    גלית 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שביתה. בינתיים היא פועלת נמצרות מאחורי הקלעים
    סגור
  • 5.
    ההסתדרות של כול העובדים
    בילאל 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש איתי עובד משס ומליכוד. הם לא רוצים שביתה עכשיו
    סגור
  • 4.
    ההסתדרות חשובה מדי בשביל לפרק אותה על מאבק פוליטי..
    אליהו 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מוצדק ככל שיהיה. יש יתור מדי אנשים שיפגעו מהכרזת שביתה
    סגור
  • 3.
    בר דוד מגן את ההסתדרות מפירוק פנימי (ל"ת)
    דניאלה 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מתן חודרוב אתה סוג של רובוט
    אליהו 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יושב ראש ההסתדרות לא נמצא בכיס של המפגינים הוא עצמו לא מושפע מההפחדות ההיסטריות שלכם על מה שיקרה אילו החוק יאושר ..אני חושב שצריך להקליט או לשמור את כל ההפחדות והתעמולה שמפיצים כל אנשי המחאה ותומכיהם בתקשורת ולהפגש איתם אחרי חודש או חודשיים או חצי שנה ולראות מה קרה מאז ואני בטוח שלא יקרה כלום ואז נראה מה יגידו המפגינים המתוכנתים
    סגור
  • 1.
    זה הזמן להתעורר הבית מתפרק
    חבר הסתדרות 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 3
    ארנון היקר אתה בחור חכם עם ראש על הכתפיים , ברור לך מה ההשפעה של המהפכה המדוברת על שוק העבודה ועל הכלכלה בכלל זה הזמן לרדת מהגדר כי הזמן הולך ואוזל. אני לפני משבר תעסוקתי שהמדינה טרם ידעה וביבי עוד יאשים את ה AI בנושא. קום וצא מאיזור הנוחות, עכשיו זה הזמן לפעול ויפה שעה אחת קודם
    סגור