נבחרת אייס

ילד חרדי אינו חצי ילד - אבל גם חצי אמת איננה האמת

ההוצאה לנפש לחינוך החרדי גדולה מזה של החינוך הממלכתי והממלכתי דתי - ואין כל הצדקה לכך. תקצוב החינוך צריך להיעשות על פי קריטריונים ענייניים ושוויוניים ולא בדרך של תמיכות וכספים קואליציוניים
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  12
עו"ד יהודה שפר על התקציב לחינוך החרדי (צילום פלאש 90/ Alex Kolomoisky/POOL, שריה דיאמנט, shutterstock)
המחלוקת סביב אישור תקציב המדינה, ובעיקר בנושא ההגדלה המשמעותית של הכספים הקואליציוניים ותקציבי החינוך החרדי מהווה הדגמה לפגם יסודי בדמוקרטיה הישראלית שאין בה חוקה המבטיחה זכויות יסוד ושוויון. זוהי דוגמא מצוינת לחקיקה של רוב בכנסת לקידום אינטרסים פרטיקולריים של חברי הקואליציה, בסטייה מעקרונות כלכליים ומשפטיים של סבירות ושוויון. ואכן דיוני התקציב בימים אלה מדגימים היטב את הקשר בין הסוגיות. בעת הדיון בממשלה דרש אחד השרים החרדים מימוש הבטחה לתקצוב כספים קואליציוניים ושר האוצר השיב לו כי הרפורמה עוד לא עברה וכי עדיין יש לדבריו "שחקני וטו" שיש בכוחם למנוע את התקצוב, ברומזו ליועצים המשפטיים והביקורת השיפוטית של בית המשפט.
כמובן שממשלה נבחרת רשאית להביא לכנסת, שם יש לה רוב קואליציוני של לפחות 60 ח"כ  הצעת תקציב המגלמת את סדרי העדיפויות שלה, אולם אין משמעות הדבר שביכולתה לחוקק כל העולה על רוחה תוך סטייה מעקרונות של סבירות ושוויון. כולנו נסכים ודאי שאין ביכולתו של רוב לקבוע שרק המיעוט ישלם מעתה מיסים, או שתוענק הטבה רק למי שהצביע עבור מפלגה מסוימת.
עיון בתקציב שאושר מגלה כי פרקים רבים שבו אינם מהווים תקציב מדינה על פי קריטריונים אובייקטיבים אלא תקציב קואליציוני הדואג לאינטרסים סקטוריאליים ולא לציבור בכללותו. דוגמא מובהקת בכך היא סעיף תקצוב קשישים חרדים. אין כמובן כל פסול בתקצוב תמיכה לקשישים, ורצוי שתמיכה זו תהיה על פי קריטריונים של נזקקות כדי שקשישים עשירים לא יקבלו תמיכה שאיננה נחוצה להם, אך ודאי שאין סיבה להעדיף קשיש בגלל היותו שיך למגזר החרדי שבמקרה נמצא בקואליציה.
הדיון הציבורי בשאלות אלה רווי אמוציות. סערה גדולה פרצה כששדרנית כינתה את החרדים מוצצי דם, שהוא ביטוי לא ראוי לסוגיה ממשית ולגיטימית הידועה בספרות הכלכלית-משפטית כסוגיית נוסעי החינם (Free riders), היכולה פוטנציאלית למוטט כל חברה וכלכלה. יש להימנע אם כן מתיאורים מתחום הזואולגיה שיש בהם ביזוי והשפלה מיותרים ומזיקים, ולחדד השאלה הלגיטימית, מה גבולות האפשר והסביר של מימון קבוצות באוכלוסייה שאינן תורמות לתוצר הכלכלי את חלקן היחסי.    
הסוגיה השנויה ביותר במחלוקת היא מימון החינוך החרדי. בפתח ישיבת הממשלה התבטא ראש הממשלה כי ילד חרדי אינו חצי ילד, אבל גם חצי אמת איננה האמת. הנתונים כפי שנחשפו מלמדים כי ההוצאה לנפש לחינוך החרדי גדולה מזה של החינוך הממלכתי והממלכתי דתי - ואין כל הצדקה לכך. תקצוב החינוך צריך להיעשות על פי קריטריונים ענייניים ושוויוניים ולא בדרך של תמיכות וכספים קואליציוניים.
האם מערכת המשפט עוינת את החרדים? כמובן שלא. בדמוקרטיה אחד מתפקידיו של בית המשפט הוא להגן על המיעוט מפני עריצות הרוב. המבקרים טוענים כי בית המשפט בישראל נכשל במהלך השנים בהגנה על המיעוט החרדי. זו טענה שגויה שכן ברוב המוחלט של שנות המדינה היו החרדים בקואליציה, ובעמדות מפתח תקציביות, והוו חלק מהרוב הקואליציוני הדואג לצרכיו. בשנה וחצי של ממשלת בנט לפיד כשהיו החרדים באופוזיציה התערב בית המשפט מספר פעמים לטובתו. מה יקרה הפעם? קשה לצפות אך בהחלט יתכנו עתירות לבג"ץ נגד תקצוב יתר של החרדים או נגד כספים קואליציוניים אם יחולקו שלא על פי קריטריונים אובייקטיבים.
הניסיונות לחוקק בחקיקת בזק רשלנית רפורמה משפטית שהינה למעשה הפיכה משטרית, המעניקה כוח רב מדי לקואליציה, ומאפשרת קעקוע של עקרונות דמוקרטים, הוציא לרחובות מדי מוצ"ש חצי מיליון מפגינים, אבל הוציא גם את השד החוקתי מהבקבוק. כתוצאה מכך, גם אם הרפורמה המשפטית תיגנז הרוב הליבראלי לא יסכים עוד לחזור לשיטה שבה זכויות היסוד והשיווין אינם מובטחים. השכיל לזהות זאת ראשון (כתמיד) ראש הממשלה בנימין נתניהו שהכריז לאחרונה על כוונתו לחוקק מגילת יסוד של זכויות.
האם על המחאה לעסוק בסוגיה זו של החינוך החרדי? לדעתי לא. מזה עשרים שבועות מתקיימת מחאה עממית חסרת תקדים שהצליחה לעת עתה להשהות את הליכי החקיקה של ההפיכה המשטרית המכונה רפורמה משפטית.
מצד שני עלינו להבטיח שהרגע החוקתי בו אנו נמצאים יבטיח את ביסוסה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות. ובמסגרת זו יש להגיע לאמנה מוסכמת גם על תקצוב החינוך על בסיס קריטריונים שוויוניים, תכנית לימודים (קוריקולום) מוסכם של לימודי ליבה מינימאליים של מתמטיקה, לשון, אנגלית, אזרחות, ולימודי יהדות אותם ילמדו כל ילדי ישראל.
על המחאה להמשיך ולהתמקד אך ורק כנגד הנושא המרכזי שהוא עצמאות מערכת המשפט והתנגדות להפיכה המשטרית. הרפורמה לא נגנזה ויש חשש שתובא בשיטת הסלמי לכנסת לחקיקה. את סוגיית התקצוב השוויוני בחינוך יש להסדיר כמו גם את כל יתר הנושאים בהדברות שתכליתה חקיקה בהסכמה של חוקה או הסדר חוקתי שלם שיבטיח גם את עצמאות מערכת המשפט וגם את זכויות היסוד כמו שוויון, הסדר שניתן יהיה להביאו בסופו של תהליך גם למשאל עם.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    שפר אתה מוקצה, שאין לי חשק להתייחס לכתבה
    אור 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סע
    סגור
  • 11.
    איך נותנים במה לליצן הזה שפר חחחח (ל"ת)
    מ 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 10.
    כמה שקרים
    אהרון 05/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ואי דיוקים בכתבה אחת.מענין איפוא הוא למד ?
    סגור
  • 9.
    נו..די.
    חירטוט גמור 05/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 3
    חבל שאי אפשר בתגובות לשלוח תמונות שמראות את נתוני האמת.ילדים במגזר החרדי לומדים בתנאים של מעברות!! בקראוונים עם תיקרות דולפות ומזגנים שלא עובדים כמעט אף פעם.עם מינימום שעות תיגבור של סייעות קלינאי תקשורת וסיוע בקידום ילדים עם קשיי למידה.עם אפס תיקצוב לפעילויות חברתיות.העיקר לוחצים שילמדו לימודי ליבה בשביל פרוטות שתכלס לא מקדמות בכלום.בתי הספר והמנהלים/ות רק מנסים להשאיר את הראש מחוץ למים,אנחנו ההורים מיואשים ממשרד החינוך מהעיריות ומכל הגורמים שכל שנה באים לבדוק את הממוצע הלימודי בכל נושא שחשוב להם ואז ביי ביי ממשיכים לבתי הספר הממלכתיים ששם אםשר לשבת בחדר מורים ממוזג כי יש חדר מורים ויש מזגן.
    סגור
  • 8.
    עו"ד נכבד
    איציק 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ספר לפרקליטות שלנו שחצי אמת אינה אמת .. אולי זה יועיל להם ..
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    ילד חרדי
    אריה 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 6
    ילד חרדי כשיגדל ויתבגר יהיה אפס כמו האבא שלו
    סגור
  • 6.
    ההטיה הפוליטית מאחורי העמדה הכאילו 'מקצועית'
    ארי זקן 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בתקופה האחרונה, לצערנו, כל עיתונאי ומביע דעות מדבר מתוך הטייה פוליטית ברורה. וכשזה המצב, כדאי ורצוי שכל אחד ייתן גילוי נאות של דעתו, אחרת יש כאן הונאה, כאילו הכותב מביע עמדה מקצועית אובייקטיבית, כשבסוף תמיד צצה לה הדעה הפוליטית!!!
    סגור
  • 5.
    שקרנים אמיתיים
    גקי 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ילד חילוני שוה חצי מילד חרדי. נותנים לחרדים ופוגעים בכל היתר. נתראה בבחירות כי הכלכלה תגמור אותנו. תודה לביבי
    סגור
  • 4.
    ברור שמערכת המשפט עוינת את החרדים-רק שמאלן לא מבחין בכך
    סבר אפרופים 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 4
    הבדחן מכחיש את האמת. צריך לתקן את המצב שבו השופטים מצפצפים על החוק. חייבים לתקן את הפיכת ברק.
    סגור
  • 3.
    חצי אמת אינה אמת
    אורח לרגע רואה כל פג 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נדמה לי שהאיש הזה הצליח להסתיר אשמתו בגרימת מותו של הולך הרגל חזי מנצור ז"ל יחד עם פרקליט המדינה שי ניצן בהסתירו לכאורה את האמת כולה ולכאורה בקומבינה. לאיש הזה לא אאמין יותר למילה בע"פ או בכתב
    סגור
  • 2.
    חצי אמת=שקר: מה שדומה לאמת הוא שקר שלם. (ל"ת)
    קובי 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    הקלפי מביא שופטים
    יחזקאל 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 2
    עד כמה שזה נהיה אפנתי לקרוא לרפורמה משפטית הפיכה משטרית, אבל אי אפשר בדרך אגב להחליט בשביל הקורא מה כוחו בקלפי. משילות זה נושא בטחוני טהור שאסור להפוך לעניין משפטי. כל עוד אתה יהודי זה מצחיק ומגוחך למות כשאהיד על ערכי ה"הדמוקרטיה".
    סגור