נבחרת אייס

אסור לאפשר לכי"ל להתמודד על חידוש הזיכיון להרס ים המלח

בשנת 2030 יסתיים הזיכיון של כי"ל, שנמצאת בשליטת משפחת עופר, על ההפקה של משאבים מים המלח. בקרוב משרד האוצר יפרסם מכרז, בו עומדים שני יתרונות משמעותיים המאפשרים לה זכייה כמעט וודאית. אך הניצחון לא ישקף את המחיר האמתי שיגיע בעקבות כך ויש לקוות כי סוגיות מסוימות יגרמו ללחץ ציבורי
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  18
פרופ' ירון זליכה (צילום shutterstock, פלאש 90/ משה שי)
בשנת 2030 צפוי סוף סוף להסתיים הזיכיון ארוך השנים שהוענק לחברת כי"ל (באמצעות מפעלי ים המלח שבקבוצתם) שבשליטת משפחת עופר על ההפקה של משאבים מים המלח.
משרד האוצר עומד בקרוב לפרסם מכרז לגורם שיזכה בזיכיון מחודש על ים המלח כאשר לכי"ל עומדים שני יתרונות אדירים ההופכים את זכייתה לכמעט וודאית ואשר לכן גם הופכים את ההליך המרכזי לבדיחה עצובה על חשבון כולנו.
כי"ל צפויה לזכות בזיכיון במחיר שלא ישקף את המחיר המלא שניתן היה להשיג במכרז חופשי והוגן ובוודאי שלא יישקף את הנזקים האדירים שמחולל הזיכיון להרס אוצר לאומי ובינלאומי מהמעלה הראשונה. היתרון הראשון הוא זכות הסירוב שהוקנתה למפעלי ים המלח. היתרון השני, הוא פערי האינפורמציה שעומדים לרשות בעל הזיכיון מזה שנים רבות שמאפשרים לו להבין טוב יותר כיצד להרוויח מהזיכיון.
במאמר זה אבקש להעלות שתי סוגיות אשר יש לקוות יובילו ללחץ ציבורי על מקבלי ההחלטות במדינה. הסוגייה הראשונה היא עצם חידוש הזיכיון. מדוע המדינה מבקשת לחדש את הזיכיון שתרם תרומה אדירה להרס ים המלח ולפגיעה אנושה בכל עסקי התיירות שסבבו את האוצר הלאומי הענק הזה? מדוע לא להניח לים המלח לנפשו כדי שאולי בעתיד הוא אף יתחיל להשתקם?.
המצדדים בחידוש הזיכיון מצרים על המחיר שתפסיד הממשלה כמו גם על הפגיעה בתעסוקה של מפעלי ים המלח. זו טעות חמורה. התעסוקה במפעלים התיירותיים תעלה על הפסד התעסוקה שינבע מאי חידוש הזיכיון ואילו התמורה למדינה מחידוש הזיכיון תהיה מינורית ביחס לשווי השוק המלא (כפי שציינתי היתרונות העומדים במכרז לכי"ל לא יאפשרו תחרות הוגנת במכרז ולכן צפוי שכי"ל תהיה המתחרה האפקטיבית היחידה במכרז ותצליח לזכות בזיכיון מחודש במחיר נמוך משמעותית מהשווי האמיתי) ובוודאי בהתחשב בנזקים הסביבתיים והעסקיים הכבדים הכרוכים בחידוש הזיכיון.
הסוגייה השנייה היא, שאם כבר החליטה הממשלה להמשיך ולהרוס את ים המלח ואת כל העסקים התיירותיים בסביבתו אזי מדוע לאפשר לכי"ל להשתתף במכרז? המצדדים יאמרו כי אי אפשר למנוע מכי"ל להשתתף במכרז ובוודאי שאי אפשר למנוע ממנה את זכות הסירוב שבידיה. אני מבקש לערער גם על אמירה זו.
ממש לאחרונה התפרסם בכלי התקשורת כי חברת ורידיס נפסלה על ידי המדינה מהשתתפות במכרז רמת חובב שפרסמה המדינה לפרויקט של תכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של המתקן הראשון בישראל להשבת אנרגיה מפסולת. פסילתה של ורידיס נעשתה תחת העילה של ניסיון קודם שלילי עם החברה.
זאת, לאחר שבפני וועדת המכרזים הוצגו ראיות לכאורה שהצביעו על חשדות כלפי החברה בנוגע למעורבותה בהטמנה של פסולת מיישובים באזור המרכז תוך התחמקות מתשלום היטל הטמנה. וועדת המכרזים החליטה כי המעשים לכאורה שהוצגו בפניה מהווים נסיבות חריגות שמצדיקות את פסילתה של החברה. תשומת לב הקוראים כי המדובר היה בראיות לכאורה למעשים שלא הוכחו בבית משפט והנזק בגינם הוא להערכתי עשרות מיליוני שקלים לכל היותר.
אולם, מפעלי ים המלח הונו את המדינה בסכום של מיליארדי שקלים ולא בעשרות מיליונים בלבד. מעשים שהוכחו וקבלו פסק בורר של שופטת ולא רק ראיות וטענות לכאורה. מעשים שנעשו כדי לחמוק מתשלום תמלוגים על הזיכיון של ים המלח ולא מעשים לכאורה שנעשו בתחום אחר שאף אינו נשוא המכרז עצמו. אזכיר נשכחות.
בתקופת כהונתי כחשב הכללי הוריתי אישית על עריכת ביקורת חקירתית ראשונה מסוגה מאז ומעולם כנגד מפעלי ים המלח לאחר שמצאתי כי מעולם לא נעשתה ביקורת על תשלומי התמלוגים ששילמה כי"ל למדינה בגין זיכיון ים המלח.
בביקורת החקירתית שבוצעה על ידי טובי המבקרים החקירתיים בישראל התגלתה קשת שלמה של מעשי הונאה שבמסגרתם רשמה כי"ל שורה של חברות קש באירופה (חברות שמאחורי הנייר אין כלום ושום דבר) שעל הנייר רכשו את הסחורה כביכול מכי"ל במחירי רצפה כדי שהתמלוגים ידווחו על בסיס המחיר הפיקטיבי ולא על בסיס המחיר האמיתי שבו נמכרה הסחורה ללקוחות אמיתיים.
דרישתי לפתוח בחקירה פלילית נדחתה לתדהמתי על ידי היועץ המשפטי לממשלה בזמנו מני מזוז. גם דרישתי להגיש תביעה דחופה כנגד כי"ל הושהתה לתקופה ארוכה על ידי מזוז ואנשיו ורק בקשתי ממבקר המדינה המנוח השופט מיכה לינדנשטראוס כי יתערב סייעה לפתוח בהליך התביעה לאחר שיהוי של שנים אחדות.
בתביעה שנוהלה בבוררות (כמחויב בהסכם הזיכיון) בראשות שופטת בכירה בדימוס הוכחו טענות המדינה וממצאי הביקורת וכי"ל נאלצה להשיב סכומי עתק למדינה ולהגדיל את סכום התמלוגים השנתי. מאז הביקורת שביצעתי בתקופתי אינני מודע לביקורת נוספת שנערכה. יש לקוות כי אכן נערכה.
מכאן עולה, שאם ראיות לכאורה שכלל לא הוכחו בהליך משפטי תקין ואף הן מתייחסות לנזקים קטנים יחסית ובתחום שונה מתחום המכרז כבמקרה של ורידיס, הן נסיבות חריגות המצדיקות פסילתה במכרז, אזי כיצד הונאה של מיליארדים בתמלוגים נשוא המכרז עצמו אינן נסיבות חריגות??? מי שוב מגן על כי"ל ועל משפחת עופר ומונע את פסילתם מהשתתפות במכרז לחידוש הזיכיון על ים המלח?  
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית. למען הגילוי הנאות הכותב מעניק ייעוץ כלכלי לאחד העסקים שנפגעו עקב הרס ים המלח.
תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    בואו האזרחים יקנו את המפעל הזה מהמדינה
    גולן 08/2024/06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הד סטאר שמישו יאסוף כסף
    סגור
  • 15.
    כי"ל תורמת המון למדינה. קל להשתלח בחברה אבל כדאי לראות
    תמר 07/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הכי קל להשתלח ולהציג כמרשעים. כמות התרומה של החברה למדינה אדירה. זו חברה שמורכבת מאנשים רבים ערכיים שעושים הרבה טוב חבל, אחרי סיום ההשתלחות האלימה ישאר רק לבכות על כל מה שלוקחים כמובן מאליו.
    סגור
  • 14.
    מאמר פופוליסט ולא יותר
    שלמה קרצי 07/2024/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    חצאי אמת זה מחמאה למה שנכתב במאמר. ציפיתי ליותר מזליכה, רמה נמוכה מאוד...
    סגור
  • 13.
    כרגיל העשיר יעשיר וע"ח המדינה
    אודי 07/2024/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ניהול עצוב של משאבי ואוצרות המדינה, המשפחות הופכות להיות מליארדים המדינה עניה. סיפור עצוב
    סגור
  • 12.
    כרגיל מציגים מידע חלקי
    רוני 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    4 4
    1. תרומת מפעל ים המלח לייבוש הים הוא קטן. הים מתייבש בעיקר כי אין כניסת מים לים בגלל סכר דגניה. 2. הפקת האשלג מהים חשובה ביותר לבטחון התזונתי שלנו ושל חלק לא מבוטל מהעולם. 3. הצד הירדני גם הוא שואב מים מהים להפקת האשלג. 4. סגירת המפעל תגרום לאלפי מובטלים ולא תפתור במאומה את בעיית ייבוש הים. 5. על מה כל הכתבה??? אין כאן שום פתרון חכם להצלת הים.
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    זה ממש אחרת וזה כתבה פופוליסטית
    Dids 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    4 4
    מאז ומתמיד הוא היה נגד המשפחות הגדולות. אין הרס אלה שימור ותפסיקו לבלבל את המוח. תסתכלו אחרת על שימור האזור הזה כל שנה מפעלי ים המלח תוך כדי שימור גורמים להכנסות למדינה זה שיש עוד אנשים שמרוויחים מהמקום הזה זה יקרה גם עם חברה אחרת שתשתלט על האזור. צריך לקבוע כללים ותקנות נוספות לשימור האזור ובנוסף להמשיך ולקיים את האזור להגדלת ההכנסה באזור הזה והקטנת המיסים לעובדים באזור. ממש תפתחו את העיניים.
    סגור
  • 10.
    גיוס
    אבי 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יאיר גם לשרת בעיתון במחנה זה סוג של השתמטות רק בסגנון תל אביב
    סגור
  • 9.
    אין על זליכה
    בן 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ישר ולעניין
    סגור
  • 8.
    לא מדוייק
    איתן מ 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הייתי בכיל ומכיר את הנושא. לא אתייחס למגוון הטיעונים אבל באשר להרס הסביבתי והרס התחום התיירותי - לא רק שהדברים לא נכונים מידע אומר שניתן לומר את ההפיך.
    סגור
  • 7.
    כמו בבית
    מואדיב 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חולית זה כאן, אמנם למשפחת עופר אין סנטרים גדולים אבל האצבעות השמנות שלהם בכל מקום
    סגור
  • כרגיל מציגים מידע חלקי
    רוני 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 2
    1. מפעל ים המלח הינו אחראי לתרומה קטנה לייבוש ים המלח, הסיבה העיקרית היא סכר דגניה שלא מזרים מים לים כבר הרבה שנים. 2. החום הכבד גורם לאיוד של מי הים. 3. הירדנים שואבים גם הם מים מים המלח, למכירת האשלג. 4 סגירת המפעל לא תפתור את בעיית ייבוש ים המלח, אלא רק תגרום למצב של אלפי עובדים מובטלים. 5. בטחון תזונתי, מים המלח מייצרים דשן שחשוב מאוד לגידולים חיוניים לתזונת האדם.
    סגור
  • 6.
    ראש המאפיה מקבל שלמונים (ל"ת)
    נאחס 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    שאלה: ומה עם הצד הירדני??!
    מישהו 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה שוכח שיש לים עוד צד... שממש אבל ממש לא עוצר את ההתפתחות הטכנית שלו. ומגדיל את הבריכות. הצעתך לעצור את הפעילות התעשייתית בצד הישראלי, רק תביא לחורבן האזור באופן טוטאלי.
    סגור
  • מה נפקיר הכל לירדנים (ל"ת)
    אא 07/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    לפרק את כיל
    מומו 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    6 3
    לנקות את ים המלח מהזוהמה לפרק את המפעל להחזיר את השטח לטבע פאק ביבי עופר ומושחטי המדינה
    סגור
  • 3.
    שגיאות רבות בהבנה ובידיעה של האיזור
    בראל 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    פרופסור נכבד. אתה אולי. אולי. מבין בכלכלה, אבל את העובדות בשטח. אתה לא מבין כלל. החל מזה שבלי המפעלים אתה יכול לסגור את האיזור ואת הנגב . שאת ים המלח צריך לשקם ברמה הלאומית. גם בלי המפעלים הוא מתייבש עקב חוסר מים. ובככל תמיד נוח לתקוף תאגידים. לסגור מיידית ולא לחפש פתרונות. חבל חשבתי שאתה יותר מבין בכלכלה
    סגור
  • 2.
    צודק (ל"ת)
    נטע 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    ממשלת אסון. "אוהבי ארץ ישראל" שהורסים את אדמתה
    ציון ירושלים 07/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הורסים את אוצרות הטבע של הארץ באופן שיטתי כבר שנים. האמת היא שהם לא אוהבי ארץ ישראל, אלא אוהבי נדל"ן זול בשטחים
    סגור