נבחרת אייס

סוף עידן הטייקונים? אסף רפפורט משרטט פרופיל חדש למיליארדר הישראלי | מתן חודורוב

האקזיט החלומי של Wiz לא רק מדהים כשלעצמו, אלא מסמן חילופי דורות ברשימת עשירי ישראל. דמות הטייקון ששומט חובות ומקיף את עצמו בגדודי יחצ"נים, עשויה לפנות את מקומה לטובת יזמים ערכיים עם מעורבות חברתית מפותחת. הממשלה, המתבשמת במיסי העתק שתניב העסקה, צריכה לזכור את התרומה האדירה של ההייטקיסטים למשק, ולא להבריח אותם מהארץ – גם כשהם מפגינים נגדה
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  19
מתן חודורוב (צילום נתנאל טוביאס, shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
לא רק בישראל נשמטו הלסתות בתחילת השבוע, כש"גוגל" דיווחה על כוונתה לרכוש את חברת הסייבר Wiz מתל אביב תמורת כ-23 מיליארד דולר. גם במונחים הגלובליים של ענקית החיפוש עצמה, מדובר בסכום חסר תקדים – בטח כשהסטארטאפ הנרכש נולד לפני 4 שנים בלבד, במדינה המצויה בעיצומן של מלחמה והאטה חריפה בהייטק.
לשם השוואה, שווי האקזיט גדול לבדו פי 3 (!) מהיקף העסקאות שבוצעו בענף כולו, לאורך 2023. הוא משקף ל-Wiz ערך דומה לזה של "צ'ק פוינט" – תאגיד בורסאי עם רקורד של 30 שנה באבטחת מידע. ספק אם בתולדות המשק תמצאו דוגמה לעוד חברה ישראלית שרשמה בתוך זמן כה קצר, הצלחה בממדים מטורפים כאלה.
את המהלך של "גוגל" אפשר להסביר בעיקר בנחיתות שלה באבטחת ענן לעומת מתחרות כמו "אמזון" ו"אפל". שיפור ההגנה על שרתיה הכרחי, כדי שמאות מיליוני גולשים ימשיכו להשתמש בשירות ה-Drive הפופולרי לאחסון קבצים – אבל בעיקר עבור לקוחות ענק במגזר העסקי. זו גם הסיבה שגורמים בשוק אופטימיים ביחס לאפשרות שרשות התחרות האמריקנית תאשר את המיזוג עם Wiz: מטרתו אינה לצמצם את מס' השחקנים בהייטק, אלא לצמצם פערים ביניהם – ולהציב את כולם על אותה נקודת זינוק בכל הקשור לאמון הציבור. בכל זאת, הרגולציה בארה"ב נוטה להפגין קשיחות ביחס לבקשות דומות, ולכן אין ודאות שהאקזיט הגדול אכן ייצא לפועל.
לא פחות מהעסקה עצמה, מעניין להתבונן בפרופיל היזמים שעומדים מאחוריה – ובראשם אסף רפפורט, יוצא יחידת 8200 בן 41 בלבד, שייסד את Wiz בדירת שותפים בת"א. למרות גילו הצעיר, זהו כבר האקזיט השני של רפפורט, לאחר שהספיק למכור את הסטרטאפ "אדאלום" ל"מייקרוסופט", ואז גם לנהל את מרכז המו"פ של החברה העולמית בישראל. רפפורט הוא אדם מבריק, חרוץ וככל הנראה גם צנוע, שרכש בהדרגה את אמון המשקיעים והוביל בהצלחה גיוסי הון בנקודות הגאות של השוק – באופן שסייע ל-Wiz להיכנס אל משברי השנים האחרונות כשקופתה כבר מלאה במזומנים. מצוקת הנזילות, שאילצה שחקנים אחרים לקרוא לכסף תוך הפחתת שווי ניכרת, פסחה עליה לחלוטין.

לצד המוניטין שצבר כמנהל, רפפורט – בשונה מיזמים אחרים במשק – מיצב את עצמו גם כמנהיג עסקי מסוג חדש. הוא מקפיד על מעורבות אזרחית, ובלט בהתנגדותו למהפכה המשפטית שממשלת נתניהו ניסתה לחולל עד 7 באוקטובר. בניגוד לחברות שמשכו את הונן מישראל מתחת לרדאר, כדי לא לעורר מהומה פוליטית, רפפורט התייצב ראשון מול מצלמת "חדשות 13" ואמר לי אז בראיון: "כשאין מערכת משפט עצמאית והדמוקרטיה בסיכון, יש פחד גדול לשים פה את הכסף. אם הממשלה יכולה לחוקק כל דבר, לבחור בעצמה את שופטי העליון ולהתגבר על כל פסיקה שלהם, איפה הקניין הרוחני שלנו נמצא במקרה של מחלוקת? אני רואה את הכיוון, יודע מה קרה בהונגריה או פולין – וזה מפחיד אותנו". אגב, בשיחה ההיא רפפורט גם סיפר כיצד הפך בעצמו ליעד של "מכונת הרעל", במתקפות מצד בוטים ברשת ובכינויי גנאי שנתלו בכניסה למשרדי Wiz.
לשילוב בין מצוינות מקצועית, פעילות אזרחית ואומץ לב, יש פוטנציאל לשרטט דמות מעודכנת של המיליארדר הישראלי: לא מי שהרוויח משליטה במשאבי טבע או תספורות לציבור – אלא זה שמבסס את הצלחתו על טכנולוגיה וידע; לא מי שמסתתר מאחורי גדודים של יח"צנים ועורכי דין – אלא זה שלא חושש להיראות, להתערות ולהופיע בפומבי; לא מי שמעוניין רק בהתעשרות המהירה, אלא זה שאכפת לו גם מדמות החברה והמדינה שבתוכן הוא פועל. בקיצור, האקזיט של רפפורט ימקם אותו אמנם במדדי ההון לצד "הטייקונים של פעם", אך יש בו בשורה לקראת יצירת מעמד חדש של מנהיגות עסקית מהסוג שחסר כאן מאוד.
בישראל, למשל, חיים רבבות עשירים – אך למעט אחדים, אף אחד מהם אינו נרתם להיכנס למגזר הציבורי או לפוליטיקה. זו מדינה שבה משפחות תורמות בנדיבות כספים לעמותות, אך דווקא תאגידים עוסקים פחות בחיזוק הקהילה מהמקובל במערב. רוב הבעלים של כלי תקשורת אינם מחזיקים בהם בשל חשיבותם האזרחית, אלא במטרה ליצור מנופי השפעה מול השלטון, שיאפשרו להם לשמור על אינטרסים כבדי משקל בעסקיהם האחרים. עד למהפכה המשפטית בשנה שעברה, מגזר ההייטק פעל בניתוק מהחברה השוקעת סביבו, והעדיף להפנות את פניו לגורמים גלובליים כמו משקיעים ורוכשים מחו"ל. העובדה שבוגרי אקזיטים כמו אסף רפפורט או אייל ולדמן חושבים ומתנהגים אחרת, מעוררת תקווה שהם מבינים כי ביחד עם הכישרון והמזל מגיעה גם אחריות גדולה למשק במובנו הרחב.
צחוק הגורל הוא שדווקא מייסד Wiz, שהרבה לבקר את רה"מ נתניהו ושר האוצר סמוטריץ', עומד לכסות בעבור השניים חלק ניכר מהגירעון העמוק שיצרו בתקציב. על אף שלא כל בעלי המניות יחויבו במס על האקזיט – המשקיעים הזרים, למשל, פטורים לגמרי מתשלום – במשרד האוצר מעריכים שכ-8 מיליארד שקלים יזרמו לקופת המדינה בזכות העסקה של רפפורט. זהו סכום ששקול להכנסות המדינה מתוספת 1% במע"מ למשך כשנה וחצי, ואכן – בישיבה שכינס נתניהו ביום שני, המליץ יועצו אבי שמחון לוותר על הגזירה המתוכננת בנימוק שהנה, הנס התורן מייתר את הגזירה על הצרכנים. זו כמובן טעות לגופה: אי אפשר להישען על הכנסה חד פעמית, גבוהה ככל שתהיה, כדי להחליף מקור תקציבי קבוע למימון הוצאות המדינה. אלא שבניסיון לחמוק מלהכעיס את הציבור, אולי לקראת שנת בחירות, לא מן הנמנע שרה"מ ישבור אפילו את הכלל הבסיסי הזה – ובעצם יפר את ההתחייבות להעלות מיסים, שהפקיד כבר בידי חברות הדירוג.
את התרומה האדירה שנתניהו ואנשיו מייחסים בצדק רב לסטרטאפ ניישן – הפריון, המשכורות, הכנסות המדינה – כדאי שיזכרו להבא גם כאשר אנשי ההייטק מזהירים אותם מפני חקיקה פופוליסטית, שעלולה לנסר את הענף האסטרטגי הזה. לא חוכמה לשלוח שרים להסית נגד אותם יזמים או עובדיהם כאשר הם מפגינים ברחובות, ואז להתבשם במיסים שישלמו כאשר מגיעה הצלחה מסחררת. אין ספק שאקזיטים טובים לממשלה, אך האם הממשלה עצמה מקדמת במעט את האקזיט הבא – או אולי להפך, מבריחה אותו לחו"ל? גם את חשבון הנפש הזה כדאי שיערכו בירושלים, בשולי החגיגה של Wiz.
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    כשתתחלף הממשלה ימכור הכול הכול כולל פעילות במזומן
    עמ 07/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא בסדר לא צריך לצבוע בצבע פוליטי מדינת ישראל השקיעה בכך .תחזיר לה.
    סגור
  • 14.
    הכלכלו אסור לה להיצבע הפוליטיקה
    מלי 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עירנות חברתית ואקטיביזם הם שמות מכובסים לכנסת הפוליטיקה באופן עקום ליזמות ולמסחר. יש בכך נזק לכל המעורבים. טוב יעשו הבעלים אם יפרידו הפרדה ברורה. אחרת תחול דעיכה בכחכלה הישראלית. אם יבחרו המומחים לפי השקפתם לא יבחרו את המתאימים ביותר.
    סגור
  • 13.
    זה שהוא מבין באבטחת ענן לא הופך אותו למומחה למשפט חוקתי
    רני 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ועוד, צריך פעם לדבר על חלקם של אנשי ההייטק וההמגזר העסקי באנרכיה שהובילו לפני ה 7.10
    סגור
  • 12.
    מוקדם מידי
    שושו 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה עדיין לא קרה ואולי גם לא יקרה. רפפורט משווק טוב את עצמו
    סגור
  • 11.
    בולשיט, החברה רשומה בניו יורק
    אלי 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקל לא ייכנס למדינה מהרכישה הזאת, כיוון שבגלל ביבי הם רשמו אותה בארהב
    סגור
  • טען עוד
  • רשמו אותה איפה שישלמו פחות מס (ל"ת)
    רני 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    One man one vote.
    בשמת שטרן 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם הבחור אינו דמוקרטי ואינו מאמין בשלטון הרוב יכול לקחת את כספו וללכת לאן שרק יחפוץ. בסוף הגויים האנטישמיים יקחו לו הכל.
    סגור
  • 9.
    הדעה שלו לא שוה יותר משל מסעודה משדרות
    דוד 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    3 2
    זה שהוא עשה כסף, לא נותן לו ולדעות שלו שום יתרון בדמוקרטיה. שיקח את הכסף והמיסים וילך אם לא מתאים לו בחירת הרוב
    סגור
  • 8.
    לא מוכר עקרונות בכסף
    ר 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    4 6
    ברגע שרפופורט ודומיו מחליטים להעביר את הכסף לחול אם רצונם לא יתגשם מבחינתי שיעוף עם הכסף שלו הסתדרנו בלעדיו ונשיך לעשות כך
    סגור
  • 7.
    רפפורט לא מבין שבגץ מחסל את הדמוקרטיה.
    אחד העם 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    8 7
    ורפפורט לא עשה הכל לבד, היו החברה שלו גם ימנים. ואת ההכשרה שלו עשה ב8200... כל הכבוד לו, אבל אני מוכן לוותר עליו ועל ההנפקה שלו ולא מוכן לוותר על דמוקרטיה. לא מוכן לבגץ לא נבחר ללא מגבלות
    סגור
  • 6.
    תידאג שכסף המיסים לא ילך לגנבים ומישתמטים (ל"ת)
    מומי בן עיזרי 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 5.
    13
    צודק 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    4 3
    בעולם העסקי, אין סנטימנטים. מוצר רווחי, מצליח. מוצר כושל, מפוטר. כנל ערוץ 13 על שלל כתביו. ערוץ כושל שמסב הפסדי ענק לבעלים.
    סגור
  • 4.
    תותח על כל הכבוד. יישר כוח (ל"ת)
    שולה בוזגלו 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 3.
    הצהרת המחבר לוקה בחסר רב לגבי הבנת
    ... 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    3 3
    אנשים, לכתוב בשביל מחמאות מקצועיות זה לא הכיוון
    סגור
  • 2.
    נקווה שלא דומה לכרומטיס
    יהודה 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    נקנתה ב 5 מיליארד דולר , ונעלמה.
    סגור
  • 1.
    זה שיש מנהל מוכשר לא אומר שהוא מבין בפוליטיקה או במדינה
    אמיר 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    9 6
    הרי למנלה המוכשר הזה אין שום קשר לחובות, או להתמודדות שיש לאנשים בלי הון מון מערכת המשפט שמרבה לפרש חוקים כראות עיניה, או לוקחת סמכויות לעצמה ללא חוק לבטל חוקים, או להחליט על חוקי ייסוד חדשים או לבטל אותם שהיא רוצה, הוא מתעסק בספארט שלו ורואה ערוץ 12, שהוא גם ככה מתקשר את בגץ בצורה מגמתית ומוטה וכך עובד על צופיו ( כולל המנהל של wiz שאמר עם כל הכבוד דברי שטות בהפגנות ), ולכן אנחנו בבעיה שקהילת ההיטק עסוקה בעצמה וניזונה מחדשות שווא, הרי מה בקשו לעשות פה ברפורמה ? להשוואת את המצב שיהיה כמו באירופה ? שהממשלה בוחרת את השופט העליון ? שהשוםטים אשכרה שופטים לפי החוק ולא לפי סבירות דעתם ? לכן עם כל הכבוד לו ולשאר החברים בהייטק שחושבים כמוהו , הם בורים וטפשים בהרבה דברים, כי גם ככה הם מתעסקים כל הזמן סביב העסק שלהם וניזונים מחדשות מגמתיות.
    סגור
  • אילון מאסק
    אמת 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לפי ההגיון הזה, אילון מאסק הוא גדול הדור ועל פיו ישק דבר.
    סגור
  • כולם בורים וטפשים ואתה החכם?
    אביב 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    6 5
    של נעלך. לא רק יזם מוכשר, חכם וצנוע אלא גם אדם ערכי ואמיץ . הלוואי ולביבי היה קמצוץ.מזה.
    סגור
  • זה שיש
    א 07/2024/17
    הגב לתגובה זו
    5 4
    זה שיש ראש ממשלה שמקבל קולות לא הופך אותו למנהיג טוב מעבר ליכולת לצבור קולות מהכת
    סגור