נבחרת אייס

בימין הישראלי התאהבו ב״מינה צמח״ של הפלסטינים | ריב אופנהיימר

על מנת להבין את דעת הקהל הפלסטיני, צריך לבחון מגמות ולזהות את הגורמים מאחורי המספרים. ככל שהממשלה בישראל יותר כהניסטית וקיצונית, כך גוברת התמיכה בחמאס ונחלשת התמיכה ברשות הפלסטינית. על פי המחקר של שיקאקי 67% הפלסטינים חושבים שההחלטה לתקוף את ישראל ב-7/10 הייתה נכונה
יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימר |  5
יריב אופנהיימר (צילום פלאש 90/ וויסאם השלמון, נאסר אישתיה, תומר אפלבאום)
בימין הישראלי התאהבו בסוקר הפלסטיני, ד״ר חאליל שיקאקי, ״מינה צמח״ של הפלסטינים. בנט, נתניהו, סמוטריץ, כולם מצטטים בהתלהבות את הנתונים המראים כי הפלסטינים תומכים בהתקפת ה-7/10 ומעדיפים את חמאס על פני הרשות הפלסטינית. אכן, מאז השביעי לאוקטובר, הסקרים של שיקאקי מציגים תמונת מצב עגומה, כצפוי בזמן מלחמה. 
אבל, על מנת להבין את דעת הקהל הפלסטיני, צריך לבחון מגמות ולזהות את הגורמים מאחורי המספרים. צלילה לנתונים לא משאירה מקום לספק, כשישראל שוברת ימינה, הציבור הפלסטיני מקצין. כשבישראל רוצים לספח את השטחים, התמיכה במאבק אלים עולה. כשטרור המתנחלים משתולל ברשות ובסמכות הממשלה, התמיכה בטרור הפלסטיני גוברת. ככל שהממשלה בישראל יותר כהניסטית וקיצונית, כך גוברת התמיכה בחמאס ונחלשת התמיכה ברשות הפלסטינית.
לראיה, באוגוסט 2009 כשבישראל עוד הייתה בישראל ממשלה התומכת במשא ומתן מדיני (בראשות אולמרט) אבו מאזן הוביל עם תמיכה של כ- 52% מהפלסטינים לעומת רק 38% לאיסמעיל הנייה. מהרגע שנתניהו כראש הממשלה פעל באופן שיטתי להחליש את אבו מאזן, להשפיל אותו, ולחזק את החמאס על חשבון הרשות הפלסטינית, התוצאות השתנו בהתאמה. ב- 2020 אבו מאזן יורד ל-43% והנייה מטפס ל- 50% תמיכה. וביוני 2024 אבו מאזן עם תמיכה של רק כ- 11% מהפלסטינים, בעוד איסמעיל הנייה זוכה תמיכה של כ-43%. בעזרת ממשלת ישראל, המהפך הושלם.
יתרה מזאת, בספטמבר 2022, טרם השבעת הממשלה הנוכחית, פחות ממחצית מהפלסטינים (41%) תמכו בהתנגדות אלימה נגד ישראל. בחירת ממשלת ביבי-סמוטריץ- בן גביר הקפיצה את התמיכה במאבק מזויין ל- 53%, והמלחמה הביאה את הנתון לשיא של כ-63% תמיכה. דמיינו פלסטיני שהולך היום ברחובות עזה או רמאללה וקורא למשא ומתן מדיני עם ממשלת בן גביר נתניהו, מבחינתם זאת הזיה.
על פי המחקר של שיקאקי 67% הפלסטינים חושבים שההחלטה לתקוף את ישראל ב-7/10 הייתה נכונה, ההסבר לכך נובע מהנתון המראה כי 77% מהפלסטינים סבורים שהמתקפה גרמה לעולם להתעניין מחדש בסכסוך הישראלי פלסטיני ולפעול למען הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. כלומר, הפלסטינים תומכים במתקפה, בעיקר בשל הרצון להעלות את הנושא הפלסטיני על סדר היום.
מבחינת הפלסטינים, ללא השביעי לאוקטובר, העולם היה ממשיך להתעלם ממצבם והם היו נשארים מופקרים לגחמותיהם של סמוטריץ', בן גביר ופורעי הגבעות, ללא כל סיכוי לעצמאות מדינית. בהקשר זה חשוב לשים לב כי בניגוד לדעה הרווחות, כמעט ממחצית תושבי עזה, 41% מתושבי הרצועה מתנגדים להתקפה של השביעי באוקטובר. 
ובכל זאת, לא ניתן להתעלם מהפן המוסרי, על פי המחקר של שיקאקי, רוב הציבור הפלסטיני סבור שחמאס לא ביצע פשעים ב-7/10 וההתקפה בעיקרה על ישראל הייתה מהלך צבאי. מרבית הפלסטינים ענו כי לא צפו בסרטוני הזוועות, מתוך אלו שצפו 54% הסכימו שחמאס ביצע פשעים.
כשבודקים את המצב הפוליטי בצד הפלסטיני, החמאס מוביל על הפת״ח, אך המועמד הפופולרי ביותר שמנצח כל מועמד של החמאס הוא דווקא מרוואן ברגותי (42% תמיכה מול 24% להנייה) איש פת״ח התומך בפתרון שתי המדינות. התמיכה הפלסטינית בחמאס מייצגת בעיקר תמיכה במאבק אקטיבי בכיבוש הישראלי וייאוש מחוסר היכולת של הרשות הפלסטינית להציג הישגים מדיניים מול ישראל. בשאר הרכיבים המעצבים עמדה פוליטית כמו יחס לדת, אחדות לאומית פלסטינית, בניית מערכת שלטונית פלסטינית וסיום הסכסוך עם ישראל, החמאס מפסיד ונותר מיעוט.
המגמות של השנים האחרונות ברורות, כשהפלסטינים מבינים שבירושלים אין עם מי לדבר, כשבשטחים ההתנחלויות מתרחבות והבנייה הפלסטינית לעומתן רק נהרסת, הידברות ומשא ומתן עם ישראל הופכים עבור הפלסטינים לבלתי רלוונטיים, מושא ללעג. כשבחסות הצבא והמשטרה אלימות המתנחלים משתוללת, כשבן גביר וסמוטריץ' נותנים אור ירוק לטרור יהודי, למחנה השלום הפלסטיני אין סיכוי.

הטרגדיה המשותפת של שני העמים נובעת מההקצנה ההדדית, המזינה אחת את השנייה. המענה לסקרים של שיקאקי אינה עוד כוח, אלא להיפך, יצירת אלטרנטיבה מדינית לתמיכה בהתנגדות האלימה. הדרך לנצח את חמאס בדעת הקהל הפלסטינית מחייבת הצגת אלטרנטיבה מדינית ישראלית, שבסופה פתרון מדיני בדמות שתי מדינות. כשירושלים תהיה כתובת למשא ומתן, התמיכה במאבק המזויין תרד, החמאס ייחלש, והמתונים שם וכאן יהפכו שוב לרוב.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כסףףףף יעוור עיני סמאלנים
    יחד ננצח בעז"ה 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיפת ברזל, קלע דוד, חץ - טילי קרקע נגד טילים לא פוגעים בכלום מלבד עצמם... ישראבלוף יקר על חשבון אזרחי ישראל... כל אדם מוסרי ידרוש למחוק ולספח את רצועת עזה ולבנון נקיים לישראל כדי שיהודים לעולם לא ישחטו מרצועת עזה ולבנון, ושאיראן תוחזר 1000 שנה אחורה כדי שלעולם לא ישגרו רקטות לעבר ישראל! איראן השיעית תוקפנית וברור שרוסיה וסין, כמו גם שאר מעצמות המערב, ומדינות האזור ירוויחו אם היא תחזור לתקופת האבן ללא חשמל ולא תהווה איום על שאר העולם . לא למדינה פלסטינית, ראינו בעזה מה קורה כשיש להם מקום בשליטתם. כן לחסל את עזה ולגרש את העזתים לתומכים בהם, כן לגרש את ערביי המחבלים מיהודה ושומרון לתומכים בהם. המערב זרק מיליארדים והאיראנים התחמשו במיליוני דולרים עבור טבח איסלמו-נxצי ביהודים, כאשר ירדן היא המדינה הפלסטינית והקמת מדינה נוספת תפיל את ירדן ותכניס את איראן לירדן, בדיוק כפי שאיראן נכנסה לעזה, לבנון ותימן.
    סגור
  • 4.
    צא מבעד למסך הבערות
    יריב המנותק 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יריב - אולי לשם שינוי תקרא את אמנת חמאס והרשות ? אולי תלמד אסלם ותתחיל להכיר את אוייבך? אולי תעמיק בתוכנית השלבים של "הפלסטינים" - תוכנת סדורה להשמדת מדינת ישראל בשלבים שאחת מאבני הדרך המרכזיות הינה "מדינה פלסטינית" ??
    סגור
  • 3.
    קשקוש הנרצחים אשמים חוזר. וגם השקרים והדמגוגיה.
    עובדות ושלא יבלבלו 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חמאס נבחר באופן דמוקרטי על ידי רוב אוכלוסיית עזה לפני הרבה שנים ובטח לפני ה-7 באוקטובר. ודווקא בתקופה שבה נסוגנו מעזה.
    סגור
  • 2.
    הפוך
    יוסף 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    8 0
    או שאולי שככל שהפלסטינים מקצינים ותוקפים אותנו יותר ככה יותר אנשים מבינים שהנסיונות ההזויים של אוסלו והתנתקות של אנשי שלום עכשיו לא הביאו לא שלום ולא עכשיו אלא רק גרמו להקצנה של הצד השני
    סגור
  • 1.
    אופנהיימר עדיין לא הבין , הרשות וחמאס זה אותו אסלאם
    חדיר 06/2024/21
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אותו אסלאם ראדיקלי , אופנהיימר עדיין ילד אובד במזרח התיכון , כל ההבדל ביניהם שאיראן וקטאר הצליחו לייצר נתיב ואימון תשתית לחימה בחמאס ומול הרשות זה עדיין בשלבי פיתוח ויש קשיים לוגיסטיים כי צה״ל שולט על המרחב וזאת הולכת להיות אותה בעיה בעזה לחמאס כשצה״ל ישאר שם עכשיו
    סגור