נבחרת אייס

לשדר בלי לצנזר: האמת על המלחמה שהתקשורת מסתירה מכם | יריב אופנהיימר

בנוסף לסרטון חטיפת התצפיתניות, התקשורת הסתירה מכם אתמול סרטון נוסף, מזעזע לא פחות. בשם הרצון לשמור על המורל הלאומי, זוועות המלחמה מצונזרות. ההצלחות המבצעיות משודרות בהרחבה - אבל השגרה המדממת מודחקת. תפקידה של התקשורת להביא לצופה גם את רגעי הגאווה וגם את נקודות השפל
יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימר |  13
יריב אופנהיימר על התקשורת הישראלית (צילום דובר צהל, תומר אפלבאום)
במקביל לפרסום סרטון חטיפת התצפיתניות, פרסם אמש החמאס סרטון מזעזע לא פחות בו נראים חיילי צה״ל נפגעים מירי צלף בצפון הרצועה. אבל הסרטון הזה צונזר, לא שודר בישראל, הועלם מהשיח הציבורי.
עזה הופכת לווייטנאם, מלכודת בוצית ומדממת. אבל התקשורת הישראלית לא משקפת את המציאות, שותפה להשתקת הביקורת ולהדחקת מחיר המלחמה.
בשם הרצון לשמור על המורל הלאומי ולמנוע מחמאס הישגים תודעתיים, זוועות המלחמה מצונזרות, עשרות סרטונים קשים לצפייה הממחישות את הבוץ אליו נכנסת ישראל בעזה, נשארים רק בערוצי הטלגרם ולא משודרים בערוצי הטלוויזיה.

המלחמה נשארת מרוחקת, מצונזרת, מדווחת דרך עיניו של דובר צה״ל ומצולמת על ידי העיתונאים שנכנסים לרצועה מלווים בכוחות צה״ל. ההצלחות המבצעיות משודרות בהרחבה, השגרה המדממת והאכזרית בעזה מודחקת.
הסרטונים בהם נראים מחבלי חמאס יוצאים מחורים באדמה ופוגעים בקלות בלתי נסבלת בחיילים לא משודרים, הנחיתות של צה״ל בלחימה מתמשכת בלב עזה מוסתרת. חיילים הרוגים בעזה כבר אינם כותרת ראשית, זמן האוויר המוקדש לסיקור הלוויות, שיחות עם בני המשפחה והחברים פחת משמעותית, תשומת הלב מדלגת במהירות לנושאים אחרים, וגם מספר החללים מאז פרוץ המלחמה לא מפורסם דרך קבע.
התקשורת הישראלית מנרמלת את מחיר המלחמה, את השכול הבלתי פוסק ומצנזרת את זוועות המלחמה מהצופה הישראלי. בכך, נמנע דיון ציבורי חשוב מאין כמוהו לגבי המשך נחיצות המלחמה, שקיעתו של צה״ל בבוץ העזתי והסכנה היום יומית הנשקפת לחיילים שהופכים למטרות קלות למחבלי החמאס.
הבטן מתהפכת כשצופים בסרטונים הקשים, כשמחבלי חמאס פוגעים מטווח קרוב בחיילים המופתעים. אבל זאת המציאות, כל עוד אנחנו שם. כשצה״ל נדרש להישאר בעזה, ולהילחם עד אחרון המחבלים כדי להביא ״ניצחון מוחלט״, זה המחיר.
כפי ששונתה הגישה ביחס שידור סרטוני החטופים בשבי, כך גם צריך לנהוג עם הסרטונים הקשים משדה הקרב. חובתה של התקשורת לשדר הכול, הציבור הישראלי לא יכול לגבש דעה על נחיצות המלחמה מבלי לראות כיצד נראים הקרבות, ומה המחיר הבלתי נתפס שמשלמות עוד ועוד משפחות שכולות בישראל.
כשהתקשורת מרחמת על נפשו של הצופה, דואגת למורל הלאומי על ידי הסתרה של מידע וסרטונים רלוונטיים, היא פוגעת ביכולתו של הציבור לגבש עמדה על המשך הלחימה.
הודעות דובר צה״ל על חיילים ההרוגים בעזה אינן שגרה, אסור להתרגל אליהן, אסור לנרמל את היקפי השכול. תפקידה של התקשורת להביא לצופה גם את רגעי הגאווה וגם את נקודות השפל, להראות לו את תמונת הקרב.
זאת לא רק זכות הציבור לדעת, זאת חובת התקשורת להראות.
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    ושוב תודה ליריב אופנהיימר על חלקו בהטמעת הקונספציה (ל"ת)
    אהוד פדו פיל 05/2024/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 11.
    וייטנאם
    מחמוד 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הבן אדם הזוי וייטנאם לא נמצאת על גבול ארצות הברית פה זה על הגבול שלנו מה הוא מנסה להגיד במלחמה יש צלפים מטענים זאת מלחמה על הבית בניגוד למלחמת וייטנאם אפגניסטן עירק שם נלחמו על שליטה בנפט ולא היה שום איום קיומי על ארצות הברית
    סגור
  • 10.
    מה אתה מציע?
    ש' 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם זה המצב כניראה שצריך להילחם יותר בעצמה. לא ליפול לחוזר של החמאס אלא להגביר את הכוח שלנו. חבל שלא מראים לנו את כל האמת. לא צריך להישאר כלום מהחמאס!
    סגור
  • 9.
    אני מבינה מזה שאתה רוצה שנמחק את עזה מהאוויר
    . 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    9 1
    ללא הבחנה בין אזרחים לחמאס. מה הפתרון שלך? להחליש את הצבא ואת העם מוראלית? מלחמה היא גם תודעתית.
    סגור
  • 8.
    אופנהיימר העלוב
    אבי 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    10 5
    התקשורת שלך גם ככה משדרת תמיד את "מיסכנות" האויב.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    "הקלות" הבלתי נסבלת היא בגלל אנשים כמוך יריב!!!
    דוד 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    8 4
    במשך שנים החלשתם את צה"ל וגם עכשיו אם היינו מרעיבים אותם כמו כל מדינה אחרת במלחמה ממזמן היינו מסיימים שם
    סגור
  • 6.
    היה מת
    קובי 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה אוהב צומי
    סגור
  • 5.
    בן אדם בזוי
    שלומית 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    11 4
    יריב אופנהיימר מנסה לגרום לאנשים לחשוב שצהל חלש. לא יעזור לך יריב צהל ינצח ואנשים שכמותך מקומם לא כאן
    סגור
  • 4.
    עלוב נפש
    אזרח שאיכפת לו 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    9 2
    לא יעזור לך לא תצליח להרוס לעם ישראל. יש להקיא אותך ואת שכמותך מתוך עמנו
    סגור
  • 3.
    קבע הלוחם המפוטם.
    כסינופון 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    5 1
    איש לא מעלה בדעתו שמלחמה היא פקניק, והיא שרויה בדם יזע ודמעות. אבל זה תפקידו של צבא, ומפקדיו מקבלים החלטות טובלות בדם. כל מי שילדיו לוחמים בעזה יודע זאת. אופנהיימר מחפש כלים להוריד את המורל ולפגוע בהישגים של הצבא בשם סיסמאות בטלות. שב בפינתך, שמענו עליך, חשוב מאד להקרין סצינות דל לידה וחניטת מתים, או להאזין לך וליתר ערוצי החמאס. החיים לא יפים ומתוקים כמו בהנזל וגרטל, וכשתתבגר, יש סיכוי, קלוש אמנם, שתפנים זאת.
    סגור
  • 2.
    יריב אופנהיימר = מהרסייך ומחרבייך ממך יצאו
    זוכר את השואה 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    15 1
    שחרר אותנו מהחוכמה שלך והדעות שלך דיי עבר זמנך תן מנוחה ושקט.
    סגור
  • 1.
    בושה לתקשורת
    בושה 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    11 2
    התקשורת מעוניינת באבידות שלנו כדי להאשים כמה שיותר את ביבי ובן גביר וכו בעוד הם עושים הכל בשביל העם מוכנים לקבל על עצמם צווי מעצר בינלאומי עיקר המדינה עומד לפניהם בושה לשמאל בושה למפגינים
    סגור
  • יריב
    No man 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון היכן התקשורת
    סגור