בריאות

איבר המין פגום? אולי כי אבא השתמש בזה

מחקר מעקב חדש מגלה שבנים שאבותיהם נטלו את תרופת הסוכרת מסוג מטפורמין 2 במהלך שלושת החודשים שלפני ההתעברות היו בעלי סיכוי גבוה יותר ללקות במום מולד באיבר המין
מערכת ice |  1
תינוק (צילום unsplash)
מרשמי מטפורמין קשורים למומים מולדים של בנים? מחקר חדש מעלה ממצא לפיו גברים שלקחו את התרופה מטפורמין לסוכרת מסוג 2 שלושה חודשים לפני שהביאו להריון את ילדיהם, בעלי סיכון מוגבר ללדת בנים עם מומים מולדים.
המחקר, ניתוח רטרואקטיבי של המרשם הפדרלי של דנמרק לפי נתוני שירותי הבריאות שפורסם ביום שלישי (29 במרץ) ב-Annals of Internal Medicine, מצא סיכון מוגבר באופן משמעותי למומים מולדים באברי המין בקרב בנים שאבותיהם מילאו מרשם למטפורמין - המכונה בדרך כלל Glucophage, Riomet ו-Glumetza - כשלושה חודשים לפני ההתעברות, בערך משך הזמן שלוקח לזרע להבשיל. על פי המחקר, לא נראתה מתאם בין מומים מולדים ומרשמים אבהיים למטפורמין אצל בנות.
"זו יכולה להיות סיבה נוספת לתת עדיפות רבה יותר לבריאות האב", אומר לרויטרס שותף במחקר מרטן ונסינק, מומחה לבריאות הציבור באוניברסיטת דרום דנמרק.
המחקר בחן את הרשומות הרפואיות של ילדים שנולדו בין 1997 ל-2016 שאבותיהם כנראה נטלו מטפורמין, אינסולין או תרופה אחרת לסוכרת (למרשם שירותי הבריאות יש מידע על רישומי מרשם, אך אינו מוודא אם המטופלים אכן בלעו את התרופות שנקבעו). הרשומות נכללו רק אם לאם לא נרשמו תרופות כלשהן לסוכרת או אובחנה כסובלת מהמחלה.
מתוך כ-1.1 מיליון ילדים שהרישומים שלהם נותחו, ל-3.3 אחוזים היו לפחות מום מולדת מרכזי אחד, לפי המחקר. מספר זה היה גבוה במיוחד - 4.6 אחוזים - בקרב בנים שלאבותיהם נרשמו מטפורמין שלושה חודשים לפני ההתעברות, מציינת CNN.
המגמה לא נמצאה בקרב אלו שנטלו תרופות אחרות לסוכרת. לדוגמה, רק 3.1 אחוז מהילדים שאבותיהם אובחנו עם סוכרת מסוג 2 אך לא קיבלו מרשם למטפורמין סבלו ממומים מולדים. באופן דומה, ילדים שנעברו להריון שנה לפני המרשמים מולאו או פחות משלושה חודשים לאחר מכן, סבלו מרמות בסיס של מומים מולדים, על פי המחקר. אותו הדבר היה נכון גם אם הם היו אח לילד עם מום מולד בקורלציה של מטפורמין, מה שתומך ברעיון שהפגמים המולדים קשורים להשפעות החריפות של התרופה על הזרע.
ג'רמיין באק לואיס, אפידמיולוג מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון שלא היה מעורב בעבודה, מציע במאמר מערכת נלווה שפורסם גם ביום שלישי ב-Annals of Internal Medicine כי המומים המולדים עשויים לנבוע מיכולתה של התרופה להפחית את רמות הטסטוסטרון, אך מחקר נוסף בנושא המנגנון של ההשפעה הנצפית הוא הכרחי.
מנהל המזון והתרופות האמריקני לא מזהיר כרגע גברים שמתכננים להביא ילדים לעולם מפני נטילת מטפורמין, לפי CNN. אבל ונסינק אומר לרויטרס שאולי גברים צריכים להחליף תרופות לסוכרת - עם מידע מהרופאים שלהם - לפני שהם מנסים להיכנס להריון.
ראש מחלקת אנדרולוגיה של אימפריאל קולג' בלונדון, צ'אנה ג'ייסנה, מזהירה משינוי פרוטוקולים קליניים באופן מיידי. "אין להניא מגברים עם סוכרת מנטילת מטפורמין, אבל כדאי לבדוק את זה יותר מקרוב", אומר ג'ייסנה, שלא עבד על המחקר, לרויטרס, והוסיף כי המחקר "מעורר מחשבה אך אינו חד משמעי".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביג פארמה = ביג מאפיה (ל"ת)
    דוד 08/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור