בריאות

אחת ולתמיד: זו הסיבה שעוברים בבטן בועטים

כדורגלן או בלרינה - כל אישה שהרתה פעם מכירה את הבעיטות שנוטים לייחס לכישורים עתידיים של העובר. למה באמת הם זזים שם כל כך הרבה?
מערכת ice |  2
לידה (צילום unsplash)
מדענים מצליחים סוף סוף להסביר מדוע תינוקות באמת בועטים ברחם אמם. חוקרים מ-USC אומרים שהם מאמינים שהמעשה "מחבר" ​​את מערכת העצבים. יתרה מכך, הגילוי עשוי להיות המפתח לטיפול במחלות נוירולוגיות ואף להכשרת רובוטים זריזים יותר.
תינוקות יכולים לבעוט בכוח של יותר מ-10 כוחות פאונד, תופעה שעוררה תמיהה על מדענים במשך מאות שנים. כעת, דגם מראה שהוא עוזר לתינוק ללמוד לשלוט בגופו. "המעגלים המורכבים של מערכת העצבים אינם נקבעים מראש על ידי גנים אלא מחוזקים על ידי תנועות הגוף", כותבים חוקרים במהדורה מהאוניברסיטה.
התגלית שופכת אור על שורה של הפרעות, מהתכווצויות ועוויתות ועד טרשת נפוצה, פציעות חוט שדרה ומחלות נוירונים מוטוריים. מאות הנוירונים השולטים בכל שריר מסונכרנים בעובר ליצירת התכווצויות חזקות המפעילות "חיישנים".
"אפשר להשתמש בדפוסי הפעילות המתואמים האלה כדי לחבר את מעגל חוט השדרה שמתאם את השרירים באמצעות רפלקסים", לפי הצוות, בראשות פרופ' הנריק יורנטל מאוניברסיטת לונד וג'רלד לוב מ-USC. "אז המוח יכול להשתמש במעגל הזה כדי ללמוד תנועות רצוניות שמתואמות היטב, חינניות ויעילות".
המראה כיצד הגוף לומד ומסתגל מתבסס על תיאוריה אבולוציונית שהועלתה לראשונה על ידי הפסיכולוג האמריקאי האגדי ג'יימס מארק בולדווין בשנת 1896. היא הציעה שחיה שזה עתה נולד עם מוטציה שעלולה להיות שימושית של מערכת השרירים והשלד חייבת להתרבות ולהפיץ אותה. אם מערכת העצבים של החיה הייתה מחוברת לגוף הישן, היא כנראה לא הייתה שורדת.
"המודל החדש מתאר כיצד מעגלים עצביים בחוט השדרה יכולים ללמוד את המכניקה של הגוף החדש מהתנועות הספונטניות המוקדמות שלו", ממשיכים החוקרים. "למודל הפיתוח החדש הזה יש השלכות על אופן הטיפול בהפרעות עצב-שריר והוא יכול גם לספק דרך פשוטה לתכנן בקרים טובים יותר לרובוטים"?
הצוות הבינלאומי חוקר כעת כיצד המוח לומד לחבר את עצמו לחוט השדרה. הם מוסיפים כי להבין זאת הוא, "עוד אחד מהשלבים הרבים הנדרשים לבניית מערכת עצבים שלמה המסוגלת להתנהגות אינטליגנטית שיכולה להפריד באופן אוטומטי בין מושג 'עצמי' למושג 'עולם'".
מחברי המחקר גם מקווים שזה יוביל להבנה טובה יותר של בעיות התפתחותיות כמו שיתוק מוחין והקשיים בהחלמה מפציעות חוט השדרה ושבץ מוחי.
עד היום היה קשה לגרום לרובוטים לבצע משימות תנועה שבני אדם עושים בקלות. חוט השדרה הוא יותר מסתם כבל המחבר בין המוח לשרירים. הוא מכיל רשתות מורכבות שמייצרות הכל, מרפלקסים פשוטים של טלטלת ברכיים במהלך בדיקות רפואיות ועד הליכה ותנועות מתקדמות אחרות.
"המוח לומד להשתמש במעגלי עמוד השדרה האלה כדי ליצור את ההתנהגויות החינניות והיעילות שאנו לוקחים כמובנות מאליהן", מסבירים החוקרים. "רובוטים הם לרוב מגושמים כי חסרים להם מעגלים כאלה. לא ניתן להחיל את המעגלים של חוט השדרה על רובוט מכיוון שהמכניקה של הרובוט שונה מבעלי חיים".
הדמיות המחשב מספקות דרך לכל רובוט לשכפל את שלבי ההתפתחות האנושית כדי להוליד את המקבילה למעגלי עמוד השדרה עבור גופו.
רוב הנשים ההרות מתחילות להרגיש את התינוק שלהן נע בין שבוע 16 ל-24. התנועות נעות בין בעיטה, רפרוף, סוויש או גלגול, שעלולים להשתנות ככל שההריון מתקדם.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ניסוח קלוקל
    דפנה 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה לא רק התרגום. הייתי מצפה מכתבים לדעת להשתמש בניגוד באופן שאפשר יהיה להבין את מה שהם כותבים
    סגור
  • 1.
    תרגמו כמו שצריך בבקשה
    אחד ש... 07/2022/12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יופי שאתם לוקחים כתבות ומתרגמים לנו - אבל תרגמו כמו שצריך כי - "10 כוחות פאונד" לא אומר לאף אחד שום דבר למשל - בארץ אנחנו משתמשים בשיטה המטרית (10) אז תעברו לקילוגרמים או גרמים אבל מה זה פאונד? כמה זה שוקל באמת?
    סגור