בריאות

קונדום משפר ביצועים והתקן תוך רחמי ל-5 שנים: אמצעי המניעה שלא הכרתם

תתפלאו, אבל כשמדובר באמצעי מניעה, קיימים לא מעט תחליפים שונים אשר אינם קונדומים וגלולות. קונדום לשיפור ביצועים באמצעות אפליקציה והתקן תוך רחמי הורמונלי לחמש שנים – כל אמצעי המניעה החדישים שיפתיעו אותך

ד"ר איתן לויטס | 
מוצרי היגיינה לנשים (צילום shutterstock)
תתפלאו, אבל כשמדובר באמצעי מניעה, ישנם תחליפים רבים ושונים אשר אינם קונדומים וגלולות. בעשור האחרון חלה התקדמות משמעותית בתחום, עם פיתוחים חדשים, שיטות מגוונות ושיפורים בטכנולוגיות קיימות. 
מאז ומתמיד אמצעי מניעה היו כלי חיוני לשליטה על פריון, והם משפיעים לא רק על בריאות האישה אלא גם על בריאות הציבור בכללותו ואף מאפשרים תכנון ותזמון הקמת משפחה. לרגל היום העולמי לאמצעי מניעה, מומחה לרפואת נשים במכבי שירותי בריאות, ד״ר איתן לויטס, עושה לנו סדר באמצעים החדשים והחדשניים בתחום, מה היתרונות והחסרונות שלהם וכיצד הם משפיעים לנו על חיי היומיום?
ראשית כל, אמצעי המניעה מתחלקים לאמצעים הורמונליים ולא הורמונליים. 
אמצעי מניעה הורמונליים:
הבולט ביותר בקטגוריה זו הן הגלולות. רבים מכן וודאי מכירות את זה - הבעיה המרכזית עם גלולות היא השכחה, וגם אם לא נשכחה, לא בטוח שתזכרי אם בכלל צריך לקחת במועד מסוים? תהליך הצריכה הוא מבלבל, מקשה ודורש שגרה מאוד מסודרת. 
על כן, אחד מהחידושים הבולטים בתחום הוא פיתוח של אמצעים אשר לא דורשים נטילה יומיומית אלא תזכורת קטנה במכשיר הנייד אחת לשבוע. לדוגמא, מדבקות וטבעות נרתיקיות. מדבקות חדשות מציעות שחרור מתמשך של הורמונים, מה שמשנה את הצורך מנטילה יומית, להחלפת המדבקה פעם בשבוע, ולאחר שלושה שבועות הפסקה של שבוע. למעשה? מספיקה תזכורת אחת בשבוע.
כמו כן טבעות נרתיקיות, כמו ה-NuvaRing, מציעות נוחות רבה, שכן הן יכולות להישאר במקום במשך חודש שלם. אציין כי בעולם הגלולות היומיות ישנם חידושים ששווה להזכירם, כדוגמת הגלולות היומיות אשר הוסיפו להן לפורמולה חומצה פולית, ובכך הן מאפשרות לנו להיות מוכנים כבר להריון שיבוא באופן מתוכנן לאחר הפסקת הטיפול. 
גולת הכותרת בנושא החידושים בתחום, הם כמובן התקנים תוך רחמיים (IUD) הורמונליים אשר מפרישים הורמונים בצורה מבוקרת לרחם, והפכו לפופולריים יותר ויותר ככל שעובר הזמן. זאת, בעיקר בעקבות הנוחות של "שגר ושכח" ל-3 או 5 שנים. 
ההתקנים ההורמונליים החדישים מספקים הגנה ל-3 עד 5 שנים (תלוי בסוג) ומכילים מינון הורמונלי נמוך בהרבה מהדור הקודם וגודלם הפיזי קטן בהרבה מהדור הקודם. הם מספקים הגנה מיטבית ואף בטיחותיים הרבה יותר מהאמצעים המשולבים. כל זאת, ללא תופעות לוואי השכיחות בקרב משתמשות הגלולות – כגון ירידה בחשק מיני ונוספים. 
אמצעי מניעה לא הורמונליים
במקביל לעולם ההורמונלי, ישנה התקדמות גם בתחום אמצעי המניעה הלא הורמונליים. לדוגמה, התקנים תוך רחמיים (IUD) לא הורמונליים, אשר עשויים מנחושת ועובדים במנגנון של קטילת זרע. גם פה ישנם גרסאות חדשות שמציעות הגנה למשך שנים רבות. התקנים אלו מציעים פתרון ארוך טווח לחמש שנים, והם מתאימים לנשים שאינן מעוניינות בנטילת הורמונים. 
אמצעים חדשים בשוק
בשנים האחרונות פותחו גם אמצעים חדשניים כמו קונדומים חכמים, שמספקים מידע על בריאות מינית ואף גימיק של שיפור ביצועים באמצעות אפליקציות. קונדומים אלו יכולים לעקוב אחרי תאריך התפוגה שלהם ולספק נתונים על השימוש בהם, מה שמסייע בשיפור המודעות והביטחון המיני.
אז מה בכל זאת האתגרים והחששות?
למרות ההתקדמות, ישנם אתגרים רבים בתחום אמצעי המניעה. נשים רבות עדיין חוות תופעות לוואי לא רצויות מהשימוש בהורמונים, ועולה צורך בהסברה טובה יותר על האפשרויות השונות דרך רופאי הנשים. התאמת אמצעי מניעה דורשת ייעוץ והתאמה אישית ותיאום ציפיות מול המטופלת ודרישותיה בהתחשבות ברקע הרפואי, תוכנית ילודה ודרישותיה. 
לסיכום, אמצעי המניעה ממשיכים להתפתח, עם חידושים טכנולוגיים ושיפורים שמספקים פתרונות מגוונים לנשים וגברים בכל הגילאים. עם זאת, חשוב להמשיך לחקור ולהבין את ההשפעות של אמצעים אלו על הבריאות הפיזית והנפשית של המשתמשות.
כמו כן, יש צורך להעלות את המודעות הציבורית לגבי האפשרויות השונות הקיימות בשוק, כדי שכל אישה תוכל לבחור את אמצעי המניעה המתאים לה ביותר. חינוך מיני מקיף ונגיש הוא קריטי וההבנה שניתן לקבל ייעוץ אישי ומקיף אצל רופא הנשים שלך.
כותב המאמר הוא ד"ר איתן לויטס, מומחה ברפואת נשים במכבי שירותי בריאות, מחוז הדרום

(צילום: עופר חג׳יוב)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה