בריאות

המשרד להגנת הסביבה מתריע: "יש פוטנציאל לפגיעה בבריאות הציבור"

המשרד להגנת הסביבה קיבל את נוסח ההצעה להחלטה בנושא "ניהול סיכונים מזיהום בנפט של מי הים במפרץ אילת", בטרם העלאת ההחלטה לדיון בממשלה. על פי המשרד להגנת הסביבה, מדובר בהצעה שעשויה לפגוע בבריאות הציבור והסביבה

מערכת ice | 
המשרד להגנת הסביבה בתקציב לתושבי הדרום (צילום פלאש 90/ אורן בן חקון, יונתן זינדל)
המשרד להגנת הסביבה קיבל אמש (ראשון) את נוסח ההצעה להחלטה בנושא "ניהול סיכונים מזיהום בנפט של מי הים במפרץ אילת", בטרם העלאת ההחלטה לדיון בממשלה. על פי המשרד להגנת הסביבה, בהצעת מחליטים זו יש פוטנציאל לפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה.
יש בה התערבות בוטה בשיקול הדעת המקצועי המסור בידי המשרד להגנת הסביבה ויש בה כדי לפגוע באופן מכוון בסמכויות ובתפקידי המשרד, כך על פי הטענה. לטענת המשרד להגנת הסביבה, אם החלטת הממשלה תעבור, יהיה בה משום פוטנציאל סיכון בריאותי וסביבתי, שישפיע על תושבי הדרום ועל המדינה כולה. בעקבות כך, המשרד בוחן את סעיפי הצעת המחליטים ויעביר את התייחסותו המקצועית כמקובל.
מטעם המשרד להגנת הסביבה נמסר: "משמעות ההחלטה בפועל היא הגנה על הסכם מסחרי של חברה ממשלתית, קצא"א בטענות שאינן מבוססות ומגובות בדבר של 'ביטחון אנרגטי' ו'צורך משקי', תוך ניסיון להיתלות במלחמת חרבות ברזל כסיבה להעברת החלטת ממשלה חסרת רסן זו". 
המשרד להגנת הסביבה קיבל החלטה ליישום מדיניות "אפס תוספת סיכון" באופן מאוזן. כך למשל, עם פרוץ המלחמה, המשרד העניק אישור פרטני להגדלת כמויות הנפט הגולמי מעבר לכמות המותרת בהיתר, ולפריקה זמנית של מכליות תזקיקים, לצורכי המשק בישראל בעת מצב החירום.

בפועל, מאז נובמבר 2023 לא נכנסו כלל מכליות נפט גולמי או תזקיקים למפרץ אילת. "אין כל דחיפות בעת הזו לקבלת החלטה בהולה ושאינה אחראית", כך נמסר מטעם המשרד להגנת הסביבה.
בעקבות כך, אסף יזדי, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, פנה ליוסי דיין, מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, לקבלת העמדה הברורה של משרד האנרגיה ביחס לצורכי המשק בישראל לאחסון ולהעברה של נפט גולמי, תוך התייחסות לפעילותה של חברת קצא"א ובהתייחס לצורך בהרחבת נמל אילת כך שיוכל לקלוט תזקיקים. 
לטענת המשרד להגנת הסביבה, עד כה לא התקבלה תגובה בנושא ואף לא בוצעה בחינה של הצרכים למשק האנרגיה של ישראל בשגרה ובחירום. מטעם המשרד להגנת הסביבה, נמסר: "לא ברור על מה נסמכים משרד ראש הממשלה, משרד האוצר והמשרד לשיתוף פעולה אזורי בהצעת מחליטים זו. המשרד יפנה למגישי הצעת המחליטים כדי לקבל את חוות הדעת המקצועיות שעליהן נשענו בהצעה זו".
שינוע נפט מהווה פוטנציאל סיכון משמעותי למפרץ אילת, שכן דליפת נפט עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לשונית ולערכי הטבע. הגדלה משמעותית של כמות הנפט המשונעת, הגדלת תדירות השיט, הפריקה והטעינה של מכליות מייצרת בהכרח סיכון גדול ביותר שלא ניתן למנוע לחלוטין. 
מפרץ אילת הוא אזור ייחודי ברמה בין-לאומית ובעל רגישות אקולוגית גבוהה ביותר. במפרץ אילת מצויה שונית האלמוגים היחידה בישראל והצפונית ביותר בעולם, והאזור מהווה בית גידול ייחודי ובו ערכי טבע רבים. כל הגדלה של הסיכון להזרמת מזהמים לים צפויה לפגוע באיזון העדין שבין הצורך החיוני להגן על השונית ועל מפרץ אילת וערכי הטבע לבין השימושים הרבים והשונים בסביבה זו.
מקצא״א נמסר: ״קידום החלטת הממשלה לבטל את מדיניות "אפס תוספת סיכון", שהוטלה על החברה משיקולים צרים ופופוליסטיים, ללא כל בחינה מקצועית, היא מחויבת המציאות ואתגרי וצרכי הביטחון של ישראל הוכיחו זאת ביתר שאת.
"החלטת הממשלה מגיעה לאחר בחינה מעמיקה של ועדה מקצועית ששמעה את כל הגורמים ובהם הארגונים הירוקים וכן את גורמי המקצוע במשרדי הממשלה הרלוונטיים, בהם משרד הביטחון, האוצר, האנרגיה, המל״ל, החוץ, רשות החברות ועוד שתמכו בעמדת החברה. מלחמת 'חרבות ברזל' חידדה את העובדה שאין תחליף לפעילות קצא"א בשגרה ובחירום, ובכלל זה את חשיבותו האסטרטגית-ביטחונית-אנרגטית של מתקן קצא"א באילת.
"הדבר מקבל משנה תוקף לאור האיומים על פתיחתה של חזית צפונית על מדינת ישראל. 
מיד בפתיחת המלחמה, פנו משרדי האנרגיה והביטחון להנהלת קצא״א לפתוח באופן מיידי את נמל אילת, שהיה סגור בשל מגבלות המשרד להגנ״ס ועקב מתקפת הטילים על נמל קצא״א באשקלון. זאת מתוך ההבנה שמדינת ישראל חייבת שני נמלי נפט ותזקיקים מתפקדים גם באילת וגם בים התיכון.
"בזכות קצא"א ועובדיה המסורים שפעלו בפתיחת המלחמה ובמהלכה תחת אש, נמנע משבר אנרגיה חמור בזמן המלחמה, משבר שקצא״א הזהירה מפניו במשך זמן רב בפני כל הגורמים הרלוונטים. לולא הטלתן של ההגבלות, מלאי החירום של מדינת ישראל היה גדול יותר עם פרוץ המלחמה.
"קצא״א תמשיך לפעול ולדאוג לאספקת אנרגיה רציפה בכל ימות השנה לטובת תושבי ישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה